سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بمبی که در سال 2017 منفجر می‌شود!

زیست بوم

بمبی که در سال 2017 منفجر می‌شود!

کارشناسان حفاظت از محیط زیست در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2017 میلادی حجم زباله‌های الکترونیک در سطح جهان هم‌وزن با 200 آسمان‌خراش خواهد شد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش ایسنا، این پیش‌بینی با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی نهادهای عضو سازمان ملل،‌ دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های علمی که در طرح مشترک «حل معضل زباله‌های الکترونیک» (STEP) شرکت کرده‌اند، انجام شده است.


در این گزارش پیش‌بینی شده است که حجم زباله‌های الکترونیک که چین و آمریکا تولیدکنندگان اصلی آنها هستند طی پنج سال آینده به سه برابر افزایش خواهد یافت. به همین منظور برنامه جهانی «STEP» یک نقشه جهانی از زباله‌های الکترونیک در سراسر جهان ارائه کرده است که در پایگاه اینترنتی این برنامه در دسترس عموم قرار گرفته در حالی که تا امروز اطلاعات جامعی درباره زباله‌های الکترونیک در سراسر جهان به سختی قابل دسترس بوده است.


به علاوه تعریف کشورها از زباله الکترونیک متفاوت است. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا تنها لوازم الکترونیکی نظیر تلویزیون و کامپیوتر را جزو زباله‌های الکترونیک به حساب می‌آورد در حالی که در کشورهای اروپایی هر وسیله‌ای که باتری و سیم برق دارد در گروه این دسته از زباله‌ها قرار می‌گیرد.


این همان مسئله‌ای است که به گفته «رودیگر کوئر»، مدیر اجرایی برنامه «STEP» در آلمان، لزوم تهیه این نقشه جهانی را ضرورت بخشیده است. این نقشه جهانی همچنین در ابعاد بین‌المللی درباره این معضل اطلاع‌رسانی می‌کند و در نتیجه سیاست‌گذاران نسبت به اهمیت اقدام هر چه سریعتر برای حل این مشکل آگاه می‌شوند.


به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، نقشه تعاملی از زباله‌های الکترونیک،‌ اطلاعاتی را از 184 کشور جهان ارائه می‌دهد و حجم تجهیزات برقی و الکترونیک و چگونگی تولید زباله‌های الکترونیک را برآورد می‌کند. داشتن این اطلاعات به دولت‌ها و کارخانه‌ها در مدیریت زباله‌های الکترونیک کمک می‌کند.


در سال گذشته میلادی (2012) در جهان 54 میلیون تُن محصولات مستعمل برقی و الکترونیکی تولید شد که این رقم 20 کیلوگرم به ازای هر نفر در جهان است.


بنابراین برنامه «STEP» برآورد می‌کند که تا سال 2017 میلادی حجم زباله‌های الکترونیک در جهان با 33 درصد افزایش به 72 میلیون تُن می‌رسد. وزن این حجم زباله 11 برابر بیشتر از وزن «هرم بزرگ جیزه»، بزرگترین هرم از مجموع اهرام ثلاثه مصر است.


چین در حال حاضر یکه تاز تولید محصولات الکترونیک در جهان است. این کشور در سال 2012 میلادی 12.2 تُن تجهیزات الکترونیک تولید کرده و به دنبال این کشور، آمریکا با حجم تولیدی 11 میلیون تُن قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه