سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم طوفانهای شن ابرکوه را از پا درآورد - بحران جدی است

زیست بوم

طوفانهای شن ابرکوه را از پا درآورد - بحران جدی است

خبرگزاری مهر: وقوع طوفانهای شن در ابرکوه که هر سال به تعداد بیشتر و شدت افزون تری ادامه می یابد و خسارتهای جبران ناپذیری علاوه بر خسارتهای مالی به دنبال دارد زنگ خطری برای مواجهه با بحرانی جدی است.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Giftofvision , Sneakers search engine

به گزارش خبرنگار مهر، حدود 300 هزار هکتار از 480 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه را اراضی بیابانی و کویری تشکیل می‌ دهد.

این اراضی به دلیل فقر پوشش گیاهی، بارندگی ناچیز و وزش بادهای موسمی، مستعد فرسایش هستند و در نتیجه باعث به وجود آمدن طوفان‌ های شن در منطقه می‌ شود که این امر همه ساله خسارت‌ های بسیاری به مزارع، تاسیسات و راه‌ های ارتباطی وارد می‌ کند.

این طوفان ‌ها باعث حرکت شن‌ های روان و خسارت به مزارع، روستاها، باغات، تاسیسات و راه‌ ها می ‌شود.

از زمان های گذشته نیز مردم با ایجاد بادبند در اطراف روستاها و مزارع با استفاده از دیوارهای چینه‌ ای به مقابله با هجوم شن‌ های روان می‌ پرداخته ‌اند که هنوز نیز آثار آن بر جا مانده است.

مشکلات ناشی از بروز طوفان شن هر سال حادتر می‌ شود

اما با توجه به عوامل مختلف و از جمله تخریب های صورت گرفته در عرصه های طبیعی ابرکوه ظرف سالیان گذشته همچنین عدم اجرای طرح های مناسب و کافی برای مقابله با فرسایش های بادی، این مشکلات حادتر شده است به گونه ای که امسال شاهد طوفان هایی شدیدتر از سال های پیش بودیم.

ابرکوه امسال شاهد بروز طوفان هایی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت بود که فاصله دید را تا 400 کیلومتر کاهش داده بود.

خسارت 30 رشته قنات در اثر طوفانهای اسفندماه گذشته در ابرکوه

دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه ابرکوه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد میزان خسارات وارده ناشی از طوفان های شن اظهار داشت: در طوفان های اواخر اسفند ماه گذشته حدود 30 رشته قنات در این شهرستان دچار خسارت شدند.

جواد شمس افزود: از میان این قنوات دو رشته قنات به طور کلی مسدود شده است و نیاز به مرمت دارد.

وی در مورد میزان خسارات وارده به قنوات ابرکوه نیز اظهار داشت: طی برآوردهای انجام شده خسارت وارده بیش از 300 میلیون تومان است.

طوفان به زنبورها هم رحم نکرد/ تخریب کامل 1300 و وارد آمدن خسارت به 4800 کلنی زنبور در ابرکوه

شمس یادآور شد: خسارت طوفان تنها به قنوات خلاصه نشده و در جریان طوفان های اخیر زنبورداران شهرستان ابرکوه نیز متحمل خسارت شده اند.

وی ادامه داد: چهار هزار و 800 کلنی زنبور دچار خسارت شده اند که در این میان 1300 کلنی کاملا از بین رفته است.

وی میزان خسارت برآورد شده در این بخش را نیز بالغ بر 130 میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته شمس، طوفان ها علاوه بر موارد ذکر شده خسارات دیگری نیز به بخش های مختلف شهرستان وارد کرده است.

ویرانی گلخانه ها؛ دستاورد دیگر طوفانهای شنی

وی افزود: ویرانی چهار گلخانه با برآورد خسارت 150 میلیون تومانی و خرابی در برخی از دامداری ها از دیگر خساراتی است که این شهرستان به واسطه طوفان متحمل شده است.

شمس عنوان کرد: در طوفان های شن همچنین مشکلات ترددی بسیاری در مسیرهای شهرستان و به خصوص محور یزد - ابرکوه ایجاد شد که از جمله این مشکلات می توان به کاهش دید و بسته شدن جاده و بروز تصادفات جاده ای اشاره کرد.

وی افزود: در طول مدت طوفان شاهد شش فقره تصادف در این محور بودیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشت.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز میزان خسارات وارده را بسیار بیشتر از خسارات اعلام شده می داند.

طوفان، خاکهای شور را وارد اراضی کشاورزی می کند/ بسیاری از خسارتها در اعداد و ارقام نمی گنجد

محمدعلی حاتمی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این طوفان ها که در طول سال بارها تکرار می شود و باعث وارد شدن خسارت به بهره برداران بخش کشاورزی می شود، خسارات سنگین تری به بخش های کشاورزی وارد می کند.

وی افزود: وارد شدن خاک شور به مزارع کشاورزی یکی از اصلی ترین خسارت های غیر قابل جبران به واسطه این طوفانها است که هر سال و با افزایش وقوع این حوادث بیشتر می شود.

حاتمی بیان داشت: وارد شدن خاک شور به این مزارع علاوه بر تخریب خاک، آبیاری را نیز با مشکل مواجه می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علل ایجاد این طوفان ها اظهار داشت: بیشتر عرصه های طبیعی در این شهرستان مناطق بیابانی است و این اراضی به دلیل فقر پوشش گیاهی، بارندگی ناچیز، خشکسالی های متوالی در چند سال گذشته و وزش بادهای موسمی، مستعد فرسایش هستند و این مسائل سبب به وجود آمدن طوفان ‌های شن در منطقه می ‌شود.

محمدمهدی صادقی افزود: انجام عملیات ‌های عمرانی نظیر احداث راه‌ ها، ایجاد تاسیسات و صنایع مختلف نیز بافت زمین را تغییر داده و افزایش حساسیت و افزایش طوفان های شنی را به دنبال داشته است.

سالانه ده ها طوفان شدید شن در ابرکوه رخ می دهد/ تنها راه چاره، پیشگیری از پیشروی کویر است

وی یادآور شد: در ابرکوه به طور متوسط سالانه ده ها طوفان شن به وقوع می‌ پیوندد که این طوفان‌ ها سبب حرکت شن‌ های روان و خسارت به سمت مزارع، روستاها، باغات و تاسیسات و راه‌ ها می ‌شود و مشکلات بسیاری را در بخش های مختلف ایجاد می کند.

صادقی در مورد راه های جلوگیری و کاهش این مشکلات افزود: تنها راه کاهش اثرات مخرب این طوفان ‌ها و جلوگیری از پیشروی کویر و تثبیت شن ‌های روان، انجام عملیات بیابان ‌زدایی و تثبیت شن‌ های روان در کانونهای بحران فرسایش به صورت مستمر و همه ساله است.

باید بحران را جدی گرفت

با توجه به این مسائل، لزوم اختصاص هر چه سریعتر اعتبارات مورد نیاز در بخش بیابان‌ زدایی در این شهرستان بیش از پیش احساس می‌ شود.

لزوم توجه به این مسائل در حالی است که در گفتگوهای مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز بر آن تأکید می شود و علت عدم اجرای طرح های مناسب در این زمینه را عدم اختصاص اعتبارات کافی در این زمینه و به خصوص در چند سال اخیر اعلام می کنند.

تکمیل طرح بیابان‌ زدایی بخش بهمن و مطالعه و اجرای طرح بیابان ‌زدایی شرق ابرکوه از جمله طرح‌ هایی است که باید هر چه زودتر در دستور کار مسئولان قرار گیرد در غیر اینصورت همانطور که تاکنون شاهد بوده ایم و بنا بر تجارب سالهای گذشته، هر سال شاهد افزایش مشکلات ناشی از این طوفان ها خواهیم بود.

فعالیتهای بیابان زدایی دیربازده است/ اندکی صبر

یکی از مشکلات کار در حیطه های منابع طبیعی و به خصوص بیابان زدایی به عنوان یکی از اصلی ترین کارها در راستای کاهش اثرات مخرب طوفان ها، دیر بازده بودن فعالیت هاست و به نظر می رسد که این مسئله باعث رکود فعالیت های مرتبط شده است.

مسئولان باید به این مسئله توجه داشته باشند که اگر چه به نتیجه رسیدن یک طرح مرتبط با منابع طبیعی مانند اجرای طرح های بیابان زدایی ممکن است چندین سال به طول بینجامد، اما نتایج حاصل از این کار سالیان طولانی مانع از بروز خسارت های سنگینی می شود که در مقایسه با هزینه های اجرای این طرح قابل مقایسه نیست.

.....................

گزارش: رحیم میرعظیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه