سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم علت ریزش باران اسیدی در اهواز چه بود؟

زیست بوم

علت ریزش باران اسیدی در اهواز چه بود؟

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان گفت: برخی از مشعل های تاسیسات نفتی اهواز در زمان وقوع پدیده ریزش باران اسیدی دراین شهر خاموش بودند، اما این حادثه ریشه در علل مختلفی دارد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | THE SNEAKER BULLETIN

احمد رضا لاهیجان زاده ˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه عوامل این حادثه در دست بررسی است، افزود: آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عوامل بارش باران اسیدی در اهواز بودند.


وی توضیح داد: انباشت آلاینده ها به علت سکون هوا و نوزیدن باد در سطح شهر اهواز و اطراف آن، موجب بارش بارانی اسیدی شد که تمام این آلاینده ها را وارد دستگاه تنفسی شهروندان و آنها را روانه بیمارستان کرد.


10 روز پیش، بعد از بارش یک باران آلوده موسوم به باران اسیدی در اهواز و برخی از شهرهای استان خوزستان، شمار زیادی از مردم با داشتن علایمی مانند تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان های استان مراجعه کردند.


دکتر سید ˈ حسن هاشمی قاضی زاده ˈ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از این وقوع این رویداد اعلام کرد: علت تنگی نفس شهروندان خوزستانی ناشی از بارش باران اسیدی است.


لاهیجان زاده با بیان بروز برخی مشکلات تنفسی برای شهروندان اهوازی پس از این رویداد غیرطبیعی اظهار داشت: 4 روز قبل از بارش باران آلوده در منطقه هیچ وزش بادی در سطح شهر و استان وجود نداشت، از این رو تمام آلاینده ها در آسمان و برفراز شهر تجمع و شدت یافتند.


وی افزود: همچنین در این مدت میزان رطوبت دما به 95 درصد رسید وهمزمان با آن افت دمای 8 درجه ای نیز به ماندگاری بیشتر آلودگی در جو دامن زد.


لاهیجان زاده ادامه داد: بارش ناگهانی باران اسیدی سبب شد تا به یکباره تعداد زیادی از شهروندان اهوازی دچار مشکلات تنفسی شده و به اورژانس های مراکز درمانی این شهر مراجعه کنند.


وی درپاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از مشعل های چاههای نفتی در زمان این حادثه خاموش بودند گفت: دهها مشعل نفتی در اطراف شهر اهواز وجود دارد که همواره در حال سوختن هستند و گازهایی را به اطراف پراکنده می کنند. البته گاهی برخی از این مشعل ها خاموش و برخی از آنها روشن هستند.


لاهیجان زاده درپاسخ به این سوال که آیا مشعل های خاموش علت بروز این حادثه بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: در بروز این حادثه هیچ عاملی را رد نمی کنیم اما بررسی ها نشان می دهد عوامل متعدد این مشکل را ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: در اطراف شهر اهواز دشت وسیعی وجود دارد که همواره وزش باد در آن در جریان است ،اما از چند روز قبل از ریزش باران اسیدی، وزش باد متوقف شد که این موجب انباشت آلاینده ها و بروز این مشکل شد.


مدیر کل محیط زیست استان خوزستان درعین حال گفت: تحقیقات دراین زمینه همچنان ادامه دارد و تمام عوامل به صورت جداگانه بررسی می شود.


وی افزود: بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز پس از وقوع این حادثه در مدت 10 روز گذشته 12 هزار مراجعه به مراکز درمانی ثبت شده است.


لاهیجان زاده تاکید کرد: حفظ محیط زیست و سلامت جامعه باید در یک مدیریت واحد اداره شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه