سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تخریب فضای سبز حریم فلک الافلاک - زیباسازی به سبک جدید!

زیست بوم

تخریب فضای سبز حریم فلک الافلاک - زیباسازی به سبک جدید!

خبرگزاری مهر: روزهای تعطیلات نوروزی خرم آباد و قلعه تاریخی این شهر شاهد اتفاق ناخوشایندی بود که در پی آن فضای سبز حریم این بنای تاریخی که در زمان قاجار به عمارت گلستان شهرت داشته، تخریب شد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | jordan Release Dates

به گزارش خبرنگار مهر، روزهای نخستین تعطیلات نوروزی بود که برای بازدید از روند آزادسازی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک راهی محل قبلی دانشگاه لرستان در حریم این بنای باستانی شدیم.

و اما آنچه که در لوای آزادسازی حریم این بنای تاریخی رخ داده است برای هیچ شهروند خرم آبادی که سالها با درختان کهن حریم قلعه باستانی فلک الافلاک زندگی کرده و با نوای چشمه جاری در این محوطه خاطرات زیادی دارد خوشایند نبود.

فضای سبز حریم فلک الافلاک پیش از تخریب

در اتفاقی عجیب به بهانه ایجاد کمپ و پارکینگ برای اسکان مسافران نوروزی در حریم آزادشده فلک الافلاک در محدوده دانشگاه لرستان، چشمه ورودی به این محوطه و درختان و حوض وسط محوطه دانشگاه تخریب شده است.

این در حالیست که به نظر می رسید در آستانه نوروز و با آزادسازی حریم فلک الافلاک از حصار ساختمانهای دانشگاه شاهد ایجاد یک فضای تفریحی و زیبا برای استقبال از مسافران در حریم این بنای تاریخی باشیم.

فضای سبز حریم فلک الافلاک پیش از تخریب

با این حال نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه با تخریب فضای سبز موجود در این محل که قدمتی تاریخی دارد و چیدمان آن به دوره قاجار بر می گردد یکی از زیبایی حریم این بنای تاریخی به یغما رفته است.

اینکه در حریم کدام بنای تاریخی اقدام به ایجاد پارکینگ و زدن چادر برای اسکان مسافران می شود سوالی است که بررسی آن گزارش دیگری می طلبد ولی آنچه سوال برانگیز است این است که آیا تخریب این فضای بکر و زیبا را می توان زیبا سازی و یا آزادسازی نام نهاد.

فضای سبز حریم فلک الافلاک پیش از تخریب

فضای کنونی که پیش از این در اختیار دانشگاه لرستان بوده است در گذشته به عمارت گلستان شهرت داشته و در زمان قاجار به عنوان یک مکان تفریحی از آن استفاده می شده است. اینکه به راحتی این چیدمان زیبا و رویایی تخریب شود و جای خود را چادرهای مسافرتی و پارکینگ بدهد نکته ای است که چندان کارشناسی به نظر نمی رسد.

این در حالیست که این فضای زیبا در صورت توسعه می توانست همزمان با نوروز به مکانی برای تفریح و استفاده از زیبایی های طبیعی این محل تبدیل شود تا مسافران از جاذبه هایی که منحصر به چشمه گلستان و درختان زیبای این محل بودند استقبال و استفاده کنند.

تخریب فضای سبز حریم قلعه فلک الافلاک

چیدمان چشمه گلستان، حوض زیبای وسط محوطه، درختان بلند قامت کهن سال، بیدهای مجنون و گلهای پیچک فضایی رویایی در حریم قلعه فلک الافلاک ساخته بود که حال این فضای رویایی با تعدادی چادر و فضایی برای پارکینگ معاوضه شده است.

سوالی که مطرح می شود این است که - به دور از کارشناسی بودن یا نبودن ایجاد پارکینگ و زدن چادر در حریم یک بنای تاریخی- آیا نمی شد با حفظ فضای زیبای موجود اقدام به ایجاد کمپ اسکان موقت برای مسافران کرد؟

آیا ارزش فضای آزاد شده برای نفس کشیدن بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک در همین حد ایجاد پارکینگ و کمپ اسکان موقت مسافران بود؟ پس آن همه هیاهو برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک و تبدیل این محل به یک سایت تفریحی و گردشگری کجا رفت؟

آیا در حریم بناهای باستانی چون تخت جمشید و بیستون و ارگ بم اجازه زدن چادر به مسافران نوروزی را می دهند و یا از این حریم برای ایجاد فضای فرهنگی، تفریحی و گردشگری متناسب با این آثار فاخر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی استفاده می کنند؟

آیا چیدمان یک بنای تاریخی چندین هزار ساله که از یک سمت به پل تاریخی صفوی و از طرف دیگر به دانشکده تاریخی ادبیات مشرف می شود تناسبی با ایجاد کمپ اسکان موقت برای گردشگران دارد؟

اینکه مسئولان امر به چه قصد و نیتی اقدام به این کار کرده اند مد نظر ما نیست، آنچه اهمیت دارد نتایج این طرح است که هر چند ممکن است که در کوتاه مدت و تعطیلات نوروز موجب اسکان تعداد بیشتری مسافر شود ولی تخریب فضای سبز این محل را توجیه نمی کند.

این روزها که شهر خرم آباد در مواجهه با سیل عظیم گرد و غبار بیش از هر زمان دیگری محتاج حفظ و توسعه فضای سبز است تخریب چنین فضاهای بکری هیچ گونه توجیهی را بر نمی تابد.

این در حالیست که شهر خرم آباد به عنوان شهری توریستی که به نام دیار چشمه ها شهرت یافته و به دلیل وجود آب فراوان روزی یکی از سرسبزترین شهرهای کشور بوده است امروز با فقر شدید فضای سبز مواجه است، جاذبه ای که شاید بیشتر مسافران برای استفاده از این فضای سرسبز و زیبا به این شهر سفر می کنند.

ایجاد کمپ و پارکینگ در حریم یک بنای تاریخی

آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک بعد از سالها رخداد خوشایندی بود که در زمان استانداری حبیب الله دهمرده به وقوع پیوست. با این حال این رخداد شیرین که می توانست تا ماهها و حتی سالها کام مردم خرم آباد را شیرین نگه دارد این روزها با تخریب فضای سبز و بکر حریم این بنای باستانی به تلخی گراییده است.

فضایی که مردم خرم آباد از آن خاطره ها دارند و سالهاست با آن زندگی کرده اند، دانشجویانی که از شهرهای دور و نزدیک در محل دانشگاه لرستان تحصیل می کردند هنوز هم خاطرات زیبایی های این محوطه زیبا و نشاط برانگیز را در ذهن دارند. محوطه ای که دیگر خبری از آن نیست...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه