سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم معدنی که "گور" و "بهرام" را با هم می گیرد - قانونی که بهرام گور را به دردسرانداخت

زیست بوم

معدنی که "گور" و "بهرام" را با هم می گیرد - قانونی که بهرام گور را به دردسرانداخت

خبرگزاری مهر: قانون جدیدی که در آخرین روزهای سال 91 مبنی بر اجازه صدور مجوز معدن کاوی در مناطق حفاظت شده به تصویب رسید، این روزها گورخرها و منطقه بهرام گور در نی ریز فارس را به چنگ انداخته تا این بار، هم بهرام و هم گورخرهایش به دردسری جدی بیافتند.به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترین نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود 200 میلی متر است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

این محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشور بوده که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است.

حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است.

اما اکنون خبر رسیده که در منطقه بهرام گور طرح اکتشاف معدن در پنج نقطه ارائه شده که دوستداران محیط زیست تاکید دارند در صورتیکه این پنج معدن به مرحله اکتشاف و بهره برداری برسد نه تنها گورخرهای بهرام گور در طول زمان از بین خواهد رفت بلکه اکوسیستم منطقه بهرام گور نیز در خطر جدی نابودی قرار خواهد کرفت که پیامد آن از بین رفتن تمام گونه های جانوری و گیاهی درون آن است.

روزگاری خشکسالی گورهای بهرام گور را مجبور به کوچ از خانه می کرد که در این مسیر با برخورد با ماشینها و یا گیرکردن در موانع در آغوش گور جای می گرفتند اما امروز این معدن ها هستند که می خواهند گور و بهرام گور را با هم بگیرند.

دبیر موسسه 13 فروردین در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در حالیکه گونه های بسیار مهم گورخر آسیایی، زاغ بور، هوبره و... در منطقه حفاظت شده بهرام به دلیل دخالتهای انسانی در اکوسیستم و عدم رعایت اصول اکولوژی در معرض خطر قرار دارند هنوز به طور دقیق نمی شود گفت که آیا یوزپلنگ در این منطقه از بین رفته و این منطقه به عنوان یک زیستگاه برای یوز به شمار نمی رود.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: بدون شک با دوری جستن و عدم دخالت انسان می توان بهرام گور را به عنوان یک زیستگاه خوب و ایده آل برای یوز ایرانی تبدیل کرد با توجه به اینکه دست درازی و دخالت در زیستگاه های دیگر یوز در ایران در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه دخالتها تحت هر شرایطی برای گونه ای که در دنیا تک است، محکوم است، اظهار داشت: شرایط منطقه بهرام گور به سمتی در حال پیش رفتن است که گورخر ایرانی و زاغ بور به علت دخالتهای انسانی در معرض جدی انقراض قرار دارد.

این فعال محیط زیست بیان کرد: یکی از مهمترین چالشها در مناطق چهارگانه کشور بهره برداری از معادن و جاده های دسترسی به این معادن است که باعث تخریب زیستگاه ها و شکنندگی اکوسیستم می شود و این ناپایداری اکوسیستم از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری را در پی دارد.

وی در خصوص پیامدهای دخالت در زیستگاه ها گفت: اولین پیامد این مسئله تاثیر بر روی رفتارهای مختلف جانوران به خصوص رفتارهای جنسی آنهاست و این بزرگترین ضربه به جمعیت گونه ها و روند کاهش آنها محسوب می شود.


کاظمینی بزرگترین سرمایه یک کشور را پارکها و مناطق حفاظت شده دانست و ادامه داد: علاوه براین تنوع گونه ای(چه گیاهی و چه جانوری) و آنچه اکوسیستم های طبیعی نامیده می شود و به طور حتم در تمام کشورها به بهترین شکل توسط دولتها اداره می شود اما در کشور ما دولت عامل اصلی تخریب این سرمایه های خدادادی است.

وی گفت: در حالیکه مردم برای تعطیلات نوروز و دگرگونی طبیعت آماده می شدند در سکوت و آرامش و در آخرین لحظات سال 91 دولت مصوبه ای تصویب کرد که بر اساس آن بهره برداری از معادن در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیاز به مجوز ندارد و اختیارات و برنامه ریزی به ستاد اجرایی بخش معدن استانها محول شد.

دبیر موسسه 13 فروردین اظهار داشت: بی شک اجرای این مصوبه در منطقه بهرام گور بلایی بر سر این منطقه می آورد که پس از مدتی جز تخریب، حفاری و جاده سازی در این منطقه چیزی از حیات وحش و پوشش گیاهی باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: تصویب کنندگان این مصوبه تاکنون نه به نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، نه مجلس و نه مردم و دوستداران محیط زیست و نه به قانون اساسی اهمیت داده اند و این مصوبه با منافع مردم و اصل پنجاهم قانون اساسی منافات دارد.

کاظمینی تاکید کرد: به طور حتم برای حفاظت از طبیعت بی نظیر فارس و بهرام گور نباید اجازه اجرای این مصوبه در فارس داده شود و باید در حفظ و نگهداری از این مناطق کوشید و با محیط زیست همکاری صورت گیرد ضمن اینکه به نظرات کارشناسی آنان توجه شود تا بخشی از این گونه های کمیاب و بی نظیر برای نسل آینده باقی بماند.

کارشناسان در حال بررسی موضوع

فرماندار شهرستان نی ریز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: گروهی کارشناس در حال بررسی موضوع هستند.

یدالله حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه راه اندازی این معادن در منطقه بهرام گور حیات وحش را به خطر می اندازد، اظهار داشت: به همین دلیل کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند تا در صورتی که حیات گونه های به خطر می افتد چاره اندیشی شود.

وی همچنین در خصوص اینکه پنج نقطه برای ایجاد معدن شناسایی شده، تاکید کرد: شاید تعداد این نقاط بیشتر شود.

ظرفیتهای منطقه بهرام گور دیده شود

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این خصوص گفت: موضوعاتی پیرامون شناسایی محدوده های معدنی در مناطق حفاظت شده محیط زیست نه تنها در فارس بلکه در تمامی استانها مطرح است.

محسن جفرنژاد افزود: در خصوص شناسایی محدوده معدنی در بهرام گور نیز مسائلی مطرح شده البته محیط زیست مخالف بهره برداری از معادن نیست اما موضوع مورد نظر محیط زیست این است که این اقدامات باعث به خطر افتادن حیات گونه ها نشود.

وی با بیان اینکه باید برای شناسایی محدوده معدنی تمام ظرفیتهای منطقه بهرام گور نیز دیده شود، اظهار داشت: در این راستا با توجه به وجود گونه گورخر که یک گونه شاخص جهانی است باید مسائل زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: باید همانگونه که ظرفیتهای معدنی پیش بینی می شود مسائل به گونه ای باشد که حیات وحش دچار مشکل نشود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه