پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وقوع چهار حریق در مراتع قم - روستائیان زودتر از دیگران اقدام می‌کنند

زیست بوم

وقوع چهار حریق در مراتع قم - روستائیان زودتر از دیگران اقدام می‌کنند

خبرگزاری مهر: کمبود امکانات و نیروی انسانی یگان حفاظت از منابع طبیعی و توجه روستائیان به حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی، مشارکت آنها را برای جلوگیری و اطفای حریق در مراتع استان روزافزون کرده است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله با آغاز فصل تابستان و افزایش تدریجی دما، شهروندان برای بهره گیری از طبیعت و گذران اوقات خوش، به ویژه در ایام تعطیل به دامنه کوه‌ها، مزارع و مناطق ییلاقی استان پناه می‌برند و از مواهب خدادادی استفاده می‌کنند.

اما گاهی اوقات این نگرش پسندیده که به افزایش نشاط و سلامتی عمومی جامعه به ویژه در نسل جوان کمک می‌کند، با بی‌احتیاطی و یا بی‌توجهی برخی افراد همراه است که شایع‌ترین آن فراهم کردن زمینه آتش سوزی در مراتع مرغوب استان است.

از ابتدای امسال تاکنون چهار مورد حریق در مراتع و باغ‌های استان رخ داد که همه آنها در اثر سهل انگاری انسان‌ها به وجود آمده و خسارت فراوانی را به بار آورد، به گونه‌ای که 9 هکتار از مراتع استان در آتش سوخت.

در آخرین مورد که چند روز پیش اعلام شد، حریق به جان مراتع منطقه زواریون افتاده و حدود یک هکتار از مراتع و باغ‌ها را نابود کرد اما با حضور به موقع اهالی محل، جلوی خسارت بیشتر این حریق گرفته شد.

به گفته احمد عفتان مدیرکل منابع طبیعی استان ، منطقه زواریون یکی از مناطق پرخطر آتش سوزی مراتع محسوب می‌شود و در سال گذشته چندین مورد آتش سوزی در اراضی این منطقه رخ داده است.

 

اهالی منطقه زواریون احتمال می‌دهند عبور قطار از این منطقه و پرتاب ته مانده سیگار مسافران و یا جرقه‌هایی که در اثر حرکت قطار بر روی ریل می‌زند یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع آتش در مراتع زواریون است. موضوعی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم به آن اشاره کرده است.

لزوم پیشگیری

نداشتن امکانات و تجهیزات مناسب و نیروی انسانی کافی، حضور یگان حفاظت در محل‌های حریق را دشوار کرده است، از این رو در سال‌های اخیر به خاطر حساسیت بالای حفظ مراتع و باغ‌ها، روستانشینان بلافاصله پس از مشاهده حریق، با همان وسایل ابتدایی کشاورزی و باغداری (بیل و...) مانع پیشروی آتش می‌شوند.

در این زمینه مدیرکل منابع طبیعی استان با قبول این مشکل که امکانات و نیروی انسانی یگان حفاظت در حد نیاز نیست، بهترین راه مقابله با آتش سوزی در مراتع را پیشگیری دانست و گفت: خوشبختانه دهیاران و روستائیان قبل از حضور نیروهای یگان حفاظت در محل آتش سوزی، برای اطفای حریق اقدام می‌کنند که این نشان دهنده ارتقای فرهنگ مشارکت و توجه به طبیعت و مراتع است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی و ارتقای فرهنگ مردم شاهد کاهش حریق در مراتع استان بودیم.

به گفته عفتان در سال 89 ، 33 مورد حریق در مراتع استان رخ داد و در مجموع 427 هکتار از این اراضی در آتش سوخت اما این تعداد و سطح اراضی در سال 90 به 14 مورد و 74.7 هکتار کاهش یافت.

وی گفت: هر چند که در سال گذشته تجهیزاتی برای اطفای حریق به اداره کل منابع طبیعی اختصاص داده و در اختیار اکیپ‌های سیار و ثابت گذاشته شد اما تعداد نیروها و امکانات یگان حفاظت کافی نیست و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

مراقب مراتع باشیم

استان قم یک استان خشک و نیمه خشک و میزان متوسط بارندگی آن محدود است به گونه‌ای که نصف میانگین کشور و حدود یک چهارم میانگین جهانی است، از این رو استقرار بوته‌ها و درختچه‌ها در این شرایط بسیار سخت و دشوار است.

از آنجایی که این بوته‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین علوفه دام‌ها، تعدیل دما، ترسیب کربن، تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید گیاهان دارویی، تأمین شهد برای تولید عسل و ده‌ها فایده دیگر دارند، بر همگان لازم است که از آنها مراقبت کنند و بیهوده آنها را از بین نبرند. اما متاسفانه برخی افراد این مراتع را برای تفریح کاذب به آتش می‌کشند و علاوه بر مراتع، خود و هموطنان را به خطر می‌اندازیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به خانواده‌ها توصیه کرد که با توجه به وضعیت هوایی استان که با وزش باد همراه است و منجر به گسترش آتش می‌شود، از روشن کردن آتش در مراتع و پارک‌ها خودداری کنند.

عفتان گفت: در بوستان‌ها و پارک‌ها، محل‌هایی به صورت اجاق‌های پیش ساخته ایجاد شده و از شهروندان تقاضا می‌شود از این امکانات استفاده کنند و در بازگشت به منزل از خاموش شدن آتش این اجاق‌ها اطمینان داشته باشند.

وی گفت: مراتع و طبیعت از سرمایه‌های استان محسوب می‌شوند و خود مردم بهتر از هر کسی می‌توانند ضمن بهره مندی از مواهب آنها، در حفظ گونه‌های مهم گیاهی و درختان کوشا باشند.

عفتان اظهار کرد: تلفن 120 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌ها، پیشنهادها و نظرات دلسوزان طبیعت از این موهبت‌های خدادادی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه