سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مدیرکل محیط‌زیست فارس در واکنش به جاده‌سازی در پارک ملی بختگان: جاده‌سازی بدون استعلام است

زیست بوم

مدیرکل محیط‌زیست فارس در واکنش به جاده‌سازی در پارک ملی بختگان: جاده‌سازی بدون استعلام است

نویسنده : نسرین نیکنام

برگرفته از روزنامه فرهیختگان، دوشنبه 13 امرداد 1393، شماره 1439

در حالی مدیرکل محیط‌زیست استان فارس از متوقف شدن طرح ساخت جاده در حاشیه پارک ملی بختگان از سال 89 سخن می‌گوید که اردیبهشت امسال آگهی مناقصه ساخت جاده خرامه به نی‌ریز در سایت فرمانداری شهرستان منتشر شده و نشان از ادامه عملیات اجرایی این جاده دارد.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، دبیرکل محیط‌زیست استان فارس در این باره به قانون سوم، چهارم و پنجم توسعه اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق قوانین موجود هر گونه جاده‌سازی و مکان‌یابی برای جاده‌سازی باید با مجوز محیط‌زیست انجام شود و پروژه جاده خرامه به نی‌ریز در حاشیه جاده بختگان نیز به دلیل نداشتن این مجوز متوقف شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات اولیه برای جاده‌سازی، محیط‌زیست این منطقه را با مشکلی مواجه کرده است یا خیر می‌گوید: به دلیل انجام اقدامات اولیه برای جاده‌سازی خرامه- نی‌ریز پوشش گیاهی و جانوری منطقه خسارت دید، این دریاچه در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز زیستگاه زمستانی پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی و غاز بود که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند، اما متاسفانه خشک شدن کامل دریاچه بختگان موجب فرو رفتن فلامینگوها و جوجه‌هایشان در نمکزارهای دریاچه خشک شده بختگان و تلف شدن تعدادی از این پرنده‌ها شد.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس با اشاره به اقدامات به موقع کارشناسان بخش حیات وحش و محیط‌بانان از همکاری جوامع محلی خبر می‌دهد و می‌گوید: در عملیاتی امدادی، بیش از ۴۰۰ فلامینگوی فرو رفته در نمکزار از سطح تالاب جمع‌آوری شده و به دریاچه‌های مهارلو و طشک منتقل شدند.

از سوی دیگر خشکی بختگان باعث آسیب دیدن باغ‌های دیم و عدم ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌های منطقه شد.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه جاده‌سازی در کشور بر پایه اصول و استاندارد طراحی نشده است، می‌گوید: باید به سمتی حرکت کنیم که این مساله را در کشور حل کنیم؛ راهبردهای کلان می‌تواند زمینه‌ساز رفع این مشکلات باشد. او در ادامه به حقابه دریاچه بختگان اشاره می‌کند و می‌گوید: بهار امسال قرار بود براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان فارس 50 میلیون متر مکعب حقابه دریاچه بختگان از سد دورودزن به آن برگردانده شود اما متاسفانه محقق نشد و از سوی دیگر بحث ساختن جاده در کنار این دریاچه نیز مشکلی است که به مشکلات این منطقه اضافه کرده است. با ساخت سدهای درودزن، ملاصدرا و در نهایت سیوند آخرین حقابه‌های حیات دریاچه بختگان از آن گرفته شد.
ابراهیمی در ادامه به جاده‌سازی و وضعیت کنونی دریاچه بختگان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این روزها این دریاچه به میدانی وسیع برای تمرین و ویراژ موتورسواران یا تیک‌آف کردن اتومبیل‌ها تبدیل شده است که این نیز آثار جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد.او با اشاره به اینکه کسی با پیشرفت و آبادانی مخالف نیست از برخی مسئولان اداره‌ها و ارگان‌ها گلایه می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه در ساخت جاده به تنها چیزی که بها داده نشد، زیست‌بوم است و همه این اقدامات بدون استعلام و دانش کافی صورت گرفت.در گزارش دیروز به این موضوع اشاره کردیم که ساخت جاده‌ای که از میان منطقه حفاظت شده در حاشیه دریاچه بختگان، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند. این جاده‌سازی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام شدن است؛ مسیری که قرار است فاصله نی‌ریز به شیراز را چیزی حدود نیم ساعت کمتر کند.
جاده‌ای که قرار است برای ساخت آن 100 میلیارد اعتبار هزینه شود!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه