سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف گور 4200 ساله زرتشتی در بجنورد

یادمان

کشف گور 4200 ساله زرتشتی در بجنورد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از کشف گوری با قدمت چهار هزار و 200 سال، مربوط به پیروان آیین زرتشت، در دامنه ارتفاعات شمال شرقی بجنورد، مرکز این استان، خبر داد.

«علی اکبر وحدتی» روز یکشنبه به ایرنا اظهار کرد: این گور در سال 91 و هنگام کار برای ایجاد بوستانی در مجتمع پردیس (تپه عشق) بجنورد پیدا شد که باهدف تکمیل بررسی های باستان شناسی، اطلاع رسانی در خصوص آن تاکنون به تاخیر افتاده است.

وحدتی گفت: متاسفانه هنگام برداشت خاک توسط ماشین آلات سنگین پیمانکار نیروی انتظامی، برای ساخت بوستان در مجتمع پردیس بجنورد، به اسکلت داخل گور و ظروف پیرامونی آن خساراتی وارد آمده است.

به گفته وی نمونه ای از استخوان های کشف انسان برای مشخص شدن 'دی ان ای' به آزمایشگاه فرستاده شده و در بررسی انجام شده بر روی ظروف و قبر مکشوفه، قدمت آن 4200 ساله و نشانه های اولیه تمدن ایران و دین زرتشت در محل مشاهده شده است.

وی به وجود خاکستر داخل گور و نیز اسکلت سگی در مجاورت قبر پیدا شده اشاره کرد و آنرا از نشانه های خاکسپاری مردگان در آیین زرتشتی دانست.

وی افزود: همچنین مطالعات انجام شده روی این یافته ها و محل کشف آن از وجود یک گورستان باستانی در حومه بجنورد حکایت دارد و نشان می دهد که جمعیت های انسانی در آن روزگار در دشت بجنورد استقرار داشته اند.

وی گفت: این بررسی ها، ارتباط عمیق فرهنگی میان جنوب و شمال 'کپه داغ' (سرزمین کنونی خراسان شمالی و ترکمنستان) از 4 هزار و 200 سال پیش را تایید می کند.

وحدتی افزود: مطالعه بر روی شواهد و قرائن محل، از شباهت آن با آثار یافته شده در تپه 'گنور' در منطقه مرو ترکمنستان نشان دارد و حاکی از آن است که ریشه های دین زرتشت را باید پیش از تاریخی که به صورت سنتی مطرح می کنند، در این خطه جست.

وی گفت: هر چند پژوهشگران و باستان شناسان سابقه استقرار در دشت بجنورد را به دوره اسلامی نسبت می دهند ولی شواهد به دست آمده می گوید که بجنورد حداقل از 4هزار و 200 سال پیش مسکونی بوده و آثار حضور تیره های ایرانی را در این خطه می توان دید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: شواهد به دست آمده بر پیوندهای قوی فرهنگی در دو بعد ملموس و ناملموس بین خراسان شمالی و ترکمنستان که زمانی هر دو، بخشی از پیکره خراسان بوده اند، صحه می گذارد.

وحدتی ابراز امیدواری کرد: با تعامل بین میراث فرهنگی و نیروی انتظامی، امکان کاوش در این منطقه به شکل گسترده فراهم شود تا بتوان شواهد باقی مانده از گورستان باستانی 4 هزار ساله حومه بجنورد را شناسایی و هرچه بهتر معرفی کرد.

وی افزود: این محدوده تاریخی و آثار کشف شده در آن ظرفیت ایجاد موزه روباز را نیز دارد. شهر 207 هزار نفری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه