سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احسان یغمایی: مگر یونسکو مسیح است که شوش را زنده کند؟!

یادمان

احسان یغمایی: مگر یونسکو مسیح است که شوش را زنده کند؟!

احسان یغمایی معتقد است: این‌قدر خبرهای بد در شوش وجود دارد که وجود موریانه در انبار آثار تاریخی خیلی هم خبر بدی نیست، چون طبیعی است که چنین اتفاقی بیفتد.

LTB - JuzsportsShops | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

این باستان‌شناس پیشکسوت که در سال 1356 کاخ هخامنشی «بردک سیاه» را در استان بوشهر کشف کرد، درباره‌ی محوطه‌ی تاریخی شوش به خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در شوش تغییرات زیادی رخ داده است و بودجه‌ی 700میلیون تومانی هم که برای ثبت جهانی آن شنیدم اختصاص داده شد، حیف شد. در شوش کارهای زیادی انجام شده بود که خیلی از آن‌ها از بین رفته است. مثلا در شهر پانزدهم، بازسازی و دیوار‌کشی‌هایی انجام داده بودیم تا گوسفندان داخل محوطه نشوند، ولی آن دیوار خراب و محوطه چراگاه شده است.

وی ادامه داد: اکنون حریم شوش نه دست اداره‌ی میراث فرهنگی شوش است و نه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان. حریم شوش در اختیار هیچ مسئول میراثی نیست، بلکه در اختیار کسانی است که هتل می‌سازند.


وی اظهار کرد: حریم شوش نامشخص است و به معنای واقعی، پاتوق یکسری معتاد شده است. با این حساب نمی‌دانم آیا این شوش را می‌خواهند ثبت جهانی کنند؟! با این وضعیت امکان ثبت جهانی شوش وجود ندارد، مگر این‌که مشتی دیوانه‌ در آنجا (یونسکو) نشسته باشند.


یغمایی بیان کرد: اصلا ثبت جهانی می‌کنیم که چه شود؟ مگر یونسکو عیسی مسیح (ع) است که مرده را زنده کند؟ شوش مرده است، البته کاش مرده بود، شوش مثله شده است. در یک گوشه، ساختمان چهار طبقه ساخته شده، در یک گوشه حفاری غیرمجاز انجام شده، در گوشه‌ای دیگر معتادان مواد مصرف می‌کنند، در یک گوشه، جاده کشیده می‌شود و در گوشه‌ای دیگر چوپان نی می‌زند!


این باستان‌شناس که سرپرست کاوش در تپه حصار دامغان، تپه‌ی قالایچی در بوکان، محوطه‌ی ارجان در بهبهان، قلعه‌ی پرتغالی‌ها، محوطه‌ی شوش و ... بوده است، افزود: این است وضعیت شوش، وضعیتی که حال من را بد می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه