پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 15 سال تا نجات زمین

زیست بوم

15 سال تا نجات زمین

ایرنا- کارشناسان سازمان ملل می گویند: برای اینکه افزایش دمای زمین کمتر از دو درجه سانتی گراد باقی بماند، باید انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای تا سال 2050، 40 تا 70 درصد کاهش پیدا کند و برای این کار فقط 15 سال زمان باقی است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش ایرنا از واشنگتن پست، کارشناسان «مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی» (IPCC) روز یکشنبه 24 فروردین با انتشار سومین قسمت گزارش خود در زمینه آب و هوای کره زمین اعلام کردند باید استفاده از انرژی های پاک و تجدیدشونده سه تا چهار برابر شود و میزان تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2100 به صفر برسد.

این کارشناسان برای افزایش دمای کره زمین یک سقف دو سانتیگرادی در نظر گرفته اند، زیرا افزایش بیش از دو درجه عواقب فاجعه باری برای بشر و محیط زیست خواهد داشت.

متخصصان آب و هوای سازمان ملل در این گزارش آورده اند بین سال های 2000تا 2010 انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای هر سال یک گیگاتن (یک میلیارد تن) افزایش یافته است.

براساس گزارش کارگروه مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) : برای جلوگیری از این دستکاری خطرناک در سیستم های آب و هوایی، باید از رویه متداول فاصله گرفت.

این سومین گزارش مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) است که در واقع راهبرد علمی کند کردن روند گرم شدن زمین است.

پیش نویس این گزارش که پیشتر رسانه ای شده بود، نشان می داد که اکنون مهم ترین عامل انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای افزایش نیاز به انرژی در کشورهای در حال توسعه است؛ به دلیل رشد جمعیت و بزرگ شدن اقتصاد آنها، بویژه در چین و کشورهای بزرگ، اما در نسخه نهایی نمودار مربوط به این موضوع حذف شده است.

طبق این گزارش، برخی دولت ها نگران هستند که این اطلاعات باعث شود برخی دولت ها برای خود مسئولیت متفاوتی در این زمینه در نظر بگیرند. چین، هند، برزیل و عربستان سعودی در میان دولت هایی بودند که با گنجاندن این نمودار در خلاصه گزارش مخالفت کردند.

در این نمودار، کشورها از نظر در آمد به چهار دسته تقسیم شدند در حالی که در جلسات آب و هوای سازمان ملل کشورها به دو گروه در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم شده بودند.

کشورهای توسعه یافته خواستار بر چیده شدن این تقسیم بندی هستند و معتقدند کشورهایی مثل چین و دیگر کشورهایی که اقتصادشان به سرعت در حال رشد است را نمی توان با کشورهای کوچک و اقتصادهای محدود مقایسه کرد اما بسیاری از کشورهای در حال توسعه مایلند این تقسیم بندی درآمدی برقرار بماند.

آنها می گویند: کشورهای توسعه یافته به طور تاریخی مسئول گرم شدن هوای زمین هستند و حذف این تقسیم بندی به آنها امکان می دهد که بار مسئولیت خود را به دوش دیگران بیندازند.

به گفته دیه گو پاچکو رئیس هیات نمایندگی بولیوی این اولین قدم برای کشورهای توسعه یافته است که بگویند تمام کشورها باید مسئولیت تغییر آب و هوا را بپذیرند.

براساس گزارش های موجود، با در نظر گرفتن انتشار گازهای گلخانه ای از زمان انقلاب صنعتی در قرن هجدهم، آمریکا بزرگترین آلوده کننده اقلیم جهانی بوده است، البته گفته می شود اکنون چین بیش از آمریکا آلایندگی ایجاد می کند و میزان آن هم رو به افزایش است.

هر چه حرکت از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های پاک و تجدیدشونده کندتر باشد رسیدن به اهداف سازمان ملل سخت تر و گران قیمت تر می شود.

با روند فعلی تا سال 2100، دمای زمین 3.7 تا 4.8 درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و سطح آب دریاها 26 تا 82 سانتی متر بالا خواهد آمد که این به گفته متخصصان ˈفاجعه بارˈ خواهد بود.

البته کارشناسان می گویند: برای حفظ هدف تعیین شده انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای باید تا سال 2100 به صفر برسد، اما با روند فعلی در سال 2100 جو زمین دو تا سه برابر میزان فعلی از گاز گلخانه ای انباشته خواهد شد.

یوبا سوکونا، یکی دیگر از روسای کارگروه تدوین گزارش دراین زمینه گفته است: اقدامات انجام شده تاکنون هیچ کاهشی در انتشار این گازها ایجاد نکرده و هیچ تاثیری هم بر سرعت افزایش آن نداشته است.

در این گزارش آمده است، برای رعایت سقف دو درجه و جلوگیری از فاجعه هایی که عدم رعایت آن ایجاد خواهد کرد یک فرصت 15 ساله وجود دارد و بعد از سال 2030 کار ˈبسیار دشوارترˈ و گزینه های پیش رو بسیار کمتر می شود.

این گزارش هشدار داده افزایش انتشار دی اکسید کربن در کره زمین فقط در صورتی متوقف می شود که تغییر بسیار بزرگی در نحوه استفاده از انرژی بوجود آید و در آن بر جایگزینی سوخت های فسیلی تاکید شده است.

اما در حالی که فناوری استفاده از سوخت های پاک تر و کارآمدتر وجود دارد استفاده از سوخت های فسیلی و زغال سنگ در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

این گزارش هشدار داده است: اگر اقدامات جدی و وسیعی به اجرا در نیاید دمای کره زمین تا سال 2030 دو درجه افزایش خواهد یافت که بسیار خطرناک است.

صدها کارشناس از 50 کشور جهان در تهیه این گزارش نقش داشته و دانشمندان و نمایندگان دولت ها با دقت بسیار تهیه آن را زیر نظر داشته اند. متن کامل آن که دو هزار صفحه است چند روز دیگر منتشر خواهد شد.

مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی در گزارش اول خود بشر را عامل اصلی گرم شدن هوای زمین دانسته بود.

در گزارش دوم هشدار داده شد که تغییرات شدید آب و هوا بشر را از نظر تامین غذا، بهداشت، زیر آب رفتن خشکی ها و امنیت تهدید می کند: «ابعاد فزاینده گرم شدن آب و هوای کره زمین احتمال تغییرات شدید، فراگیر و غیر قابل برگشت اقلیمی را افزایش داده است.»

گزارش دوم همچنین نشان می داد که سیستم های طبیعی و انسانی در تمام قاره ها و اقیانوس ها در دهه های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مختلف قرار گرفته اند، از ذوب شدن یخچالها گرفته تا گرم شدن زمین های یخ زده.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه