سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مبارزه با قاچاق حیات‌وحش نیازمند همکاری بین‌المللی است

زیست بوم

مبارزه با قاچاق حیات‌وحش نیازمند همکاری بین‌المللی است

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در اجلاس «دستاوردهای اتحادیه اروپا علیه قاچاق حیات وحش» که در تاریخ 10 آوریل در بروکسل برگزار شد بر تقویت همکاری‌های بین المللی برای مقابله با جرایم حیات وحش تاکید کرد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

به گزارش بخش «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جرایم حیات وحش شامل شکار قاچاقی، برداشت غیرقانونی محصولات و قطع درختان و همچنین تجارت‌های غیرقانونی فرامرزیِ کالاهای مشتق از منابع بیولوژیک در طبیعت به حد نگران‌کننده‌ای رسیده و سبب شکل‌گیری تجارت‌های تبهکارانه چندملیتی شده و این صنعت را پس از قاچاق مواد مخدر، جعل اسکناس و قاچاق انسان به چهارمین فعالیت بین‌المللی غیرقانونی در جهان تبدیل کرده است. این مسئله پیامدهای بسیار خطرناکی را برای حفاظت از گونه‌های قاچاق شده در پی خواهد داشت.

«لوک باس»، رئیس دفتر نمایندگی IUCN در اروپا در حاشیه اجلاس «دستاوردهای اتحادیه اروپا در مقابله با قاچاق حیات وحش» که از سوی کمیسیون اروپا برگزار شد، گفت: جرایم حیات وحش، اکوسیستم فعلی زمین را نیز به خطر انداخته لذا درک جهانی، سیاست‌گذاری و تلاش‌های الزام آور برای آشکار ساختن نقش جرایم بین المللی در افزایش فعالیت‌های غیرقانونی تشدید شوند. ما باید در مقابل جرایم سازمان یافته آمادگی بهتری کسب کنیم. به همین دلیل اتحادیه اروپا باید در این راه نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، «یانیز پوتوچنیک»، کمیسر اروپایی محیط زیست در سخنرانی آغازین اجلاس گفت: بنا بر اطلاعاتی که مشاوران دولتی به ما داده‌اند بدیهی به نظر می‌رسد که فقدان «الزامات قانونی» مانع اصلی در موفقیت برنامه‌های مبارزه با قاچاق حیات وحش است که این بخش باید بیشتر تقویت شود. این خلاء‌های قانونی و سود اقتصادی سبب جلب توجه گروه‌های سازمان یافته غیرقانونی شده است. حقیقت این است که قاچاق حیات وحش یک تجارت سودمند است که خطر شناسایی و لو رفتن در مقایسه با سایر جرایم نظیر قاچاق مواد مخدر و انسان،‌ کمتر آن را تهدید می‌کند و از این رو متقاضیان بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: به منظور مبارزه جدی‌تر با این جرایم سازمان یافته، نیازمند مذاکره با نمایندگان کشورها در چارچوب اتحادیه اروپا هستیم.

از سوی دیگر IUCN انجام برنامه‌های تخصصی در مناطق حفاظت شده را به عنوان روشی موثر برای مقابله با قاچاق حیات وحش دانسته و تاکید دارد که اجرای این برنامه‌ها به ویژه با بهره‌مندی از ظرفیت بیشتر محیط بانان، استفاده از فن‌آوری‌های مرتبط و سایر ابزار کمکی بهبود خواهد یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه