پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تیشه خشکسالی بر ریشه محیط‌ زیست کرمان

زیست بوم

تیشه خشکسالی بر ریشه محیط‌ زیست کرمان

وضعیت محیط‌ زیست در استان کرمان به واسطه خشکسالی‌های پی‌درپی، شکارهای غیرقانونی، جنگل‌زدایی و حضور معدن‌کاوان در مناطق بکر طبیعی تعریفی ندارد و حالش روز‌ به ‌روز بدتر می‌شود.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرگزاری فارس، کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور یکی از مهمترین زیستگاه‌های جانوری و مناطق بکر طبیعی به شمار می‌رود، اما وضعیت محیط زیست در استان کرمان به واسطه خشکسالی‌های پی‌درپی، شکارهای غیرقانونی، جنگل‌زدایی و حضور معدن‌کاوان در مناطق بکر طبیعی تعریفی ندارد و حالش روز‌به‌روز بدتر می‌شود.

تیشه خشکسالی بر ریشه محیط‌ زیست کرمان

در حالی در هفته محیط زیست قرار داریم که طی سال‌های اخیر وضعیت محیط زیست استان کرمان به دلایل مختلفی مانند خشکسالی‌ها، محدودیت منابع آب، بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی، حرکت شن‌های روان و ریزگردها، افزایش شکارهای غیرقانونی و باز شدن پای معدن‌کاوان به برخی از نقاط بکر طبیعی مانند کوه‌شاه، بحرآسمان و منطقه قرق منصورآباد رفسنجان چندان خوب نیست.

محیط‌بانان استان کرمان طی سال‌های اخیر سرشان خیلی شلوغ شده است، زیرا شکارچیان غیرمجاز دندان طمع به حیوانات منحصربه‌فرد و نایاب این خطه دارند و محیط‌بانان هم باید با آنها مبارزه کنند.

با نگاهی به تارنمای اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌توان به عمق فاجعه فعالیت شکارچیان غیرمجاز و همچنین وضعیت نامناسب زیستگاه‌های جانوری در کرمان پی برد، طی 15 روزی که از خرداد ماه جاری می‌گذرد هشت خبر بر روی خروجی سایت محیط زیست کرمان قرار گرفته است که هر کدام از آنها بیانگر فاجعه‌ای بزرگ برای گونه‌های مختلف جانوری است.

دام افغان‌ها برای پرندگان وحشی بردسیر

مامورین یگان حفاظت محیط زیست بردسیر در چهارم خرداد ماه جاری در پی گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده بیدوئیه موفق به دستگیری چهار تبعه افغان شدند که اقدام به زنده‌گیری پرندگان وحشی می‌کردند، از این متخلفان دو قطعه بلدرچین، دو رشته تور و تعدادی ابزارآلات زنده‌گیری پرندگان کشف و ضبط شد.
 

وقتی لک‌لک سفید در کهنوج از حال رفت

همچنین در پنجم خرداد ماه جاری ماموران محیط زیست کهنوج در منطقه رودبار جنوب یک قطعه لک‌لک سفید را که به علت ضعف جسمانی قادر به پرواز نبود، مشاهده کردند.

این ماموران لک‌لک سفید را به محل اداره محیط زیست کهنوج منتقل کردند و این پرونده را پس از تیمار و معاینات و احراز سلامت جسمی پرنده در حاشیه یکی از آبگیرهای کهنوج رهاسازی کردند.

پرندگان دارای کریدورهای مهاجرتی مشخصی هستند که در سال‌های اخیر با از بین رفتن زیستگاه‌ها به دلایل گوناگونی مانند خشکسالی و استفاده ناصحیح از طبیعت دچار تغییر و آشفتگی شده‌اند و این مساله سبب اختلال در رفتارهای طبیعی پرنده به ویژه در تعیین مسیر مهاجرت آنها می‌شود که این لک‌لک سفید هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

نجات بره وحشی و بزغاله جبیر از دست شکارچیان

در هفتم خرداد ماه جاری هم متخلفان زنده‌گیری یک راس بره میش وحشی در روستای نرگسان و یک راس بزغاله جبیر در دشت گمرکان عنبرآباد توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست به دام افتادند.


همچنین در هفتم خرداد ماه جاری یک راس کل وحشی که به باغی در شهر کوهبنان رفته بود توسط مامورین حفاظت محیط زیست کوهبنان زنده‌گیری شد و این حیوان پس از انجام معاینات و اطمینان از سلامتی در منطقه حفاظت شده کوه‌آسیاب رهاسازی شد.

اما در هفتم خرداد ماه شاهد یک رویداد دیگر محیط زیستی بودیم، ماموران یگان حفاظت رابر در پی گشت و کنترل حوزه استحفاظی در منطقه کوهستانی روسکین پس از چهار ساعت انتظار سه نفر متخلف را دستگیر کردند که اقدام به صید و زنده‌‌گیری پرندگان وحشی می‌کردند، این شکارچیان متخلف چهار قطعه کبک را صید کرده بودند.

شکارچیان غیرمجاز مجهزند

در 11 خرداد ماه جاری هم شش متخلف شکار و صید در حوزه جبالبارز جنوبی و مرکزی عنبرآباد دستگیر شدند و از آنها شش قبضه اسلحه شکاری از انواع دولول، پنج تیر و تک تیر به همراه دو قطعه لاشه کبک، یک قطعه کبک زنده، تله زنده‌گیری، یک عدد دوربین چشمی، 26 عدد فشنگ ساچمه‌ای ریز، چهار عدد فشنگ چهارپاره و دو عدد چاقوی شکار کشف و ضبط شد.

در مسیر شهرستان رودبار - کهنوج در روز 13 خرداد ماه جاری از یک خودروی پژوی 405 یک قبضه اسلحه غیرمجاز و لاشه سه قطعه قمری و دو قطعه کبوتر چاهی کشف و شد.

کاراکال زیبا گرفتار در پساب صنعتی

در 13 خرداد ماه جاری یک قلاده گربه کاراکال در پساب صنعتی سرچشمه رفسنجان گرفتار شد که ماموران محیط زیست این حیوان را برای مداوا به اداره محیط زیست رفسنجان انتقال دادند.

مداواهای اولیه نظیر شستشو و استریل و ضدعفونی و گندزدایی چشم‌ها و رفع ضعف بدنی بر روی این گربه زیبا انجام شده و مداواها ادامه دارد.


دندان طمع معدن‌کاوان در مناطق طبیعی کرمان را باید کشید

اما جدای از دندان طمعی که شکارچیان غیرمجاز برای گونه‌های جانوری استان کرمان دارند، شاهد باز شدن پای معدن‌کاوان به مناطق بکر طبیعی دیار کریمان هستیم، نمونه‌اش هم کوه‌شاه و منطقه قرق منصورآباد رفسنجان.

سال گذشته بحث حضور معدن‌کاوان در قله کوه‌شاه در استان کرمان به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد و چهارمین قله مرتفع ایران خبرساز شد، دوستداران طبیعت آنقدر در سرما و گرما و حتی زیر بارش برف تلاش کردند تا توانستند پای معدن‌کاوان را از کوه‌شاه ببرند. اما در سال جاری هم شاهد حضور معدن‌کاوان در منطقه قرق منصورآباد رفسنجان بودیم.

قرق‌بانان منطقه حیات‌وحش منصورآباد رفسنجان در حالی خبر از ورود یک دستگاه بیل مکانیکی به این محدوده و تخریب پوشش گیاهی بر اثر عملیات معدن‌کاوی دادند که گونه‌های در حال انقراضی مانند رودک عسل‌خوار و وارانوس بیابانی در این منطقه زندگی می‌کنند.

البته فرماندار رفسنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم از طرف استانداری کرمان فعلا فعالیت معدن‌کاوان در منطقه حیات‌وحش منصورآباد رفسنجان متوقف شده است و در قالب جلسات و پیگیری‌ها تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

محیط‌ زیست متعلق به آیندگان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: زمین زیستگاه ماست و ما در نهایت به زمین برمی‌گردیم.

محمود صفرزاده عنوان کرد: حفاظت از محیط زیست به معنای حفظ مناسبات و مولفات پایه حیات و حفاظت و صیانت از مولفه‌های پایه شامل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی برای ما مهم است.

وی ادامه داد: ما محیط‌ زیست را از نیاکان خود به عاریه گرفته‌ایم و نه اینکه به ارث برده‌ایم و باید آن را به فرزندان خود تحویل دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان بیان کرد: محیط‌ زیست متعلق به نسل‌های آینده است که باید در آن حیات داشته باشند و در ایران حفاظت از محیط‌ زیست وظیفه عمومی و همگانی تلقی می‌شود.

گفتمان محیط ‌زیست «جهانی» شده است

صفرزاده یادآور شد: امروزه محیط‌ زیست دارای گفتمانی دینی، ملی، منطقه‌ای و جهانی است و رعایت حقوق حیوانات، جنگل‌کاری، حفاظت از منابع طبیعی برنامه‌های کاربردی دارد.

وی با اشاره به اینکه شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری درباره مقابله با گرم شدن هوا این است که «باید فریادتان را بالا ببرید، نه آب دریاها را» است، افزود: محیط‌ زیست میراث مشترک همه تمدن‌ها است و حفاظت از آن را باید مانند عبادت بدانیم.

چالش‌های مهم زیست‌محیطی در کرمان

این مسئول اظهار داشت: 38 چالش عمده جهانی در حوزه محیط‌ زیست داریم که از این موارد در استان کرمان شاهد خشکسالی، محدودیت منابع آب، بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی، حرکت شن‌های روان و ریزگردها هستیم.

صفرزاده از دوستداران حیات‌وحش و محیط‌ زیست تقاضا کرد در صورت مواجه با حیوانات وحشی آسیب‌دیده در اسرع وقت و قبل از تمام شدن فرصت طلایی مداوا مراتب را به اداره محیط ‌زیست محل مشاهده را اطلاع دهند.

وی عنوان کرد: کشورهای صنعتی 20 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما 65 درصد آلودگی‌های زیست‌محیطی را تولید می‌کنند.

به گزارش فارس، با توجه به پررنگ شدن حضور معدن‌کاوان در مناطق حیات‌وحش و طبیعی استان کرمان به نظر می‌رسد، مسئولان باید توجه بیشتری نسبت به صدور مجوزهای کشف معدن در این گونه مناطق بدهند.

برخوردها شدیدتر شود

همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط باید در برخورد با متخلفان حوزه محیط‌ زیست با قاطعیت بیشتری برخورد کند تا آنها دیگر برای صید غیرمجاز گونه‌های جانوری آن هم به صورت غیرقانونی انگیزه‌ای نداشته باشند.

---------------------------

گزارش از مهسا حقانیت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه