سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خطر مرگ ماهیان گلستان

زیست بوم

خطر مرگ ماهیان گلستان

مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت: آلودگی آب‌های سطحی توسط کودهای شیمیایی، مرگ و میر ماهیان و آبزیان را به دنبال خواهد داشت.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

اسماعیل مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی در استان سه برابر میانگین کشوری است، توضیح داد: این عامل شیمیایی و خطرناک، از عوامل بروز بیماری‌های سرطان مری در گلستان است.

وی با بیان اینکه قرار نیست توسعه‌ای داشته باشیم که کاهش سطح جنگل‌ها و مناطق را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: کاهش کمی و کیفی جنگل‌ها و درختان در مناطق مختلف و تنک شدن درختان موجب کم شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی در بالادست می‌شود که نهایتآ این عوامل به وقوع سیل دامن می‌زنند.


مدیر کل محیط زیست گلستان با اشاره به بخش بهره برداری از جنگل، تصریح کرد: تمام طرح‌های بهره برداری در آینده‌ای نزدیک، با طرح تنفس 10 ساله بهره برداری از جنگل‌ها مواجه خواهند شد.


مهاجر با بیان اینکه احیا و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی مدنظر این طرح است و محیط زیست پشتیبان آن است، خاطرنشان کرد: این طرح در دستور کار قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک در راستای حفظ و احیای مناطق جنگلی و پوشش‌های گیاهی، اجرا خواهد شد.


وی با اشاره به لزوم مهندسی رودخانه‌ها، اظهار کرد: برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان متوقف شده و فقط یکسری مناطق خاص جانمایی شده و اگر در جایی موردی خلاف قانون مشاهده شود، قاچاق بوده و با عاملین آن برخورد می‌شود.


مهاجر درباره حیوانات در معرض تهدید استان تصریح کرد: گونه‌های جانوری که در استان گلستان در معرض تهدید قرار گرفته‌اند که شامل پلنگ گلستان، عقاب پارک ملی گلستان، روباه ترکمنی و سارهای صورتی هستندو شناسایی و شمارش آنها به دلیل حجم زیاد جنگل‌ها و کمبود امکانات سخت است.


وی اظهار کرد: براساس شمارشی که سال گذشته انجام شد بین 25 تا 35 قلاده پلنگ در جنگل گلستان شمارش شد که اگر به نسبت جنگل‌های استان در نظر بگیریم، در حدود 120 قلاده پلنگ می‌شود، ولی این آمار نیاز به پایش دارد. تعداد پلنگ‌های گلستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما روباه ترکمنی در معرض تهدید بوده و نسل آن در شرق استان در خطر جدی است.


مهاجر با اشاره به اینکه در حاشیه جاده پارک ملی گلستان گاردریل نصب شده است، یادآور شد: در منطقه سه راهی دشت نیز پایگاه شارلق با امکانات اطفاء حریق و خوابگاه نیروها راه اندازی شده است و نیز گشت آتش سوزی سیار در پارک ملی گلستان مشغول گشت زنی هستند.


مدیرکل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: پارک ملی صلح و دوستی ایران و ترکمنستان در سطح 2500 هکتار در مرز مختومقلی ایجاد می‌شود که این پارک در جهت حفظ تنوع زیستی و پوشش گیاهی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.


مهاجر افزود: دغدغه اصلی کنونی کشور، برنامه‌ریزی راهبردی محیط زیست و حفظ و ارتقای مولفه‌های محیط زیست کشور است.


وی با بیان اینکه کشور با بحران محیط زیست در بخش طبیعی و آلودگی‌ها درگیر است، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی‌هایی در سطح سازمان و استان و کنترل آلاینده‌ها، باید ارتقاء سطح محیط زیست استانی را به ارمغان آوریم.


مهاجر خاطرنشان کرد: اگر اطلاع رسانی مناسب انجام شود، آموزش‌های لازم دیده شود و به حساسیت‌ها در بخش‌های گیاهی و جانوری رسیدگی شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.


وی افزود: گلستان در بخش محیط زیست به خصوص محیط زیست انسانی، کنترل نسبی برای کنترل آلایندگی صنایع انجام داده و با ایجاد امکانات و سنسورها در این راستا، پالایش آنلاین انجام می‌دهد.


مدیرکل محیط زیست گلستان همچنین به بخش محیط طبیعی، اشاره و اظهار کرد: تاکنون پیگیری‌هایی در این بخش در خصوص ارتقای سطح مناطق با افزایش سطوح، مدنظر صورت گرفته تا با بهره گیری از آثار مثبت طبیعی، از تخریب جلوگیری کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه