سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی تهدیدی برای تندرستی افراد

خبر

استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی تهدیدی برای تندرستی افراد

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن دوستداران محیط زیست ایلام با اشاره به مضر بودن استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی برای مواد غذایی داغ گفت: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم‌الحرام و استفاده بیش از حد هیئات مذهبی از این ظروف باید سازمان‌های ناظر بر سلامت مردم از هم‌اکنون برای جایگزین کردن این ظروف با ظروف گیاهی برنامه‌ریزی‌ کنند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - 100 - nike sb satire canvas grey and blue dress

«حسین نعمتی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که جایگزین کردن ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به‌جای پلاستیکی ضامن سلامت جامعه است، اظهار کرد: برای سلامت خود، آیندگان و حفظ محیط زیست ایلام به ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی «نه» می‌گوییم.


وی گفت: در مرحله‌ی نخست مقرر شد با استفاده از ظروف یک‌بار مصرف از بیماری‌های واگیردار و مشکلات بهداشتی مردم جلوگیری شود تا برای سلامت جامعه سودمند باشد اما عملاً نتایج معکوسی داشت. امروزه این ظروف سبب به خطر افتادن و نابودی محیط زیست و تهدیدی برای سلامت مردم شده است.


رییس هیئت مدیره‌ی انجمن دوستداران محیط زیست ایلام مواد پلاستیکی را حاوی ترکیبات فنول دانست که به هنگام تماس با مواد داغ گاز دیوکسین آزاد می‌کنند در ادامه خاطر نشان کرد: این گاز سمی و سرطان‌زاست و برای سلامت افراد مضر است.


نعمتی‌زاده علت اصلی تولید این ظروف در کشور با وجود زیان‌بار بودن مصرف آنها اجباری نبودن استاندارد دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون 5000 کارخانه و کارگاه ظروف یک‌بار مصرف در کشور تولید می‌کنند این در حالی است که تنها 300 کارخانه از این تعداد مجوز تولید این ظروف را دارند.


وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد روزانه بیش از 3.5میلیون تن زباله در سراسر جهان تولید می‌شود که سهم ایران در این تولید 40 هزار تن در روز معادل 1.15 درصد تولید زباله جهان است از طرفی یک درصد زباله‌های تولیدی کشور ظروف یک‌بار مصرف هستند.


رییس هیئت مدیره‌ی انجمن دوستداران محیط زیست ایلام افزود: حساسیت این موضوع سبب شد که گروه دوستداران محیط زیست ایلام شعار «نه به ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی» را برای برنامه‌ی پاک‌سازی روزهای جمعه خود اختصاص دهند که زنگ خطری برای مردم و مسوولان باشد.


نعمتی‌زاده افزود: ظروف گیاهی یک‌بار مصرف برخلاف ظروف پلاستیکی که 300 تا 500 سال در محیط زیست می‌مانند و سپس تجزیه می‌شوند، ظرف 5 تا 6 ماه بدون هیچ آسیب زیست‌محیطی به چرخه‌ی طبیعت باز می‌گردند.


وی با اشاره به این‌که این ظروف گیاهی یک‌بار مصرف جایگزین‌ مناسبی برای ظروف پلاستیکی هستند، افزود: مسوولان می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های درست راه را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هموار کنند و با کمک به تولید به صرفه‌ی این ظروف در دراز مدت سلامت جامعه و محیط زیست را تضمین کنند.


رییس هیئت مدیره‌ی انجمن دوستداران محیط زیست ایلام با تاکید بر این‌که جایگزین کردن ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به جای پلاستیکی برای ضامن سلامت جامعه است، یادآور شد: مسوولان باید زمینه‌ی تولید و مصرف ظروف یک‌بار مصرف گیاهی را در کشور فراهم کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه