جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر علامت‌های پاره شدن آپاندیس

خبر

علامت‌های پاره شدن آپاندیس

آپاندیس که در قسمت پایین شکم قرار گرفته و به روده بزرگ متصل است، خود را با علائمی مانند بی اشتهایی و درد دور ناف نشان می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهرام آگاه، متخصص داخلی گفت: آپاندیس به صورت یک ضایعه کرمی شکل در ناحیه راست و پایین شکم با اتصال به قسمت ابتدایی روده بزرگ یعنی سکون (روده کور) قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آپاندیس حاوی غدد لنفاوی فراوان است، برداشتن آن در کم یا زیاد شدن بعضی از بیماری‌هایی که با سیستم ایمنی ارتباط دارند، نقش دارند، اما  نکته مهمی که در خصوص آپاندیس مطرح است، این بوده که یکی از شایع ترین علل ایجاد شکم حاد جراحی است و نیاز به جراحی فوری را باعث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا علت قطعی التهاب آپاندیس مشخص نیست اما مسدود شدن مجرای خروجی آن را به دلیل مدفوع، جسم خارجی و حتی بزرگ شدن غدد لنفاوی  آن در اثر التهاب موثر می‌دانند. معمولا علائم آپاندیس به صورت بی اشتهایی تهوع و استفراغ، درد در قسمت بالای شکم، درد به دور ناف و در نهایت به قسمت راست تحتانی شکم منتقل می‌شود و دردناک بودن معاینه شکم به ویژه در قسمت ربع تحتانی راست شکم خود را نشان می‌دهد.

آگاه گفت: درد آپاندیس ممکن است با درد سایر اعضایی که در این قسمت تحتانی شکم وجود دارند، مانند روده کور، انتهای روده باریک و درد در بعضی از اندام‌های خانم‌ها اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین تشخیص درست آن برای جراحی صحیح ضروری است.

وی افزود: تشخیص التهاب آپاندیس که به آن آپاندیسیت گفته می‌شود، بالینی است اما در واقع آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ یا سیتی اسکن می‌توانند به این تشخیص کمک کنند. درمان آپاندیسیت جراحی بوده که معمولا به صورت جراحی باز یا جراحی لاپراسکوپی صورت می‌گیرد.

وی اذعان داشت: بهبودی بیمار بعد از برداشتن آپاندیس بسیار سریع اتفاق می‌افتد. در صورتی که آپاندیسیت زود تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به التهاب شدید و بعضا پارگی شود که می‌تواند منجر به انتقال عفونت و التهاب داخل شکم شود که در این صورت می‌تواند خطر جدی و حتی خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه