سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر 25 نکته لازم برای اهدای خون

خبر

25 نکته لازم برای اهدای خون

خبرگزاری فارس: سعی کنید شب قبل از اهدای خون استراحت کافی داشته باشید و خوب بخوابید؛ خواب کافی سبب کاهش سموم بدن می‌شود و خون را برای اهدا کردن سالم‌تر می‌کند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از تبیان، افراد نیکوکاری که اقدام به اهدای خون خود می‌کنند، باید نکات زیر را رعایت کنند تا علاوه بر انجام کار خیر، خاطره خوبی از اهدای خون داشته باشند و سلامتی خودشان هم به خطر نیفتد.

نکات لازم قبل از اهدای خون:

1- سعی کنید چند روز قبل از اهدای خون، موادغذایی غنی از آهن را مصرف کنید، مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ، حبوبات و غلات و اسفناج.

2- سعی کنید شب قبل از اهدای خون استراحت کافی داشته باشید و خوب بخوابید؛ خواب کافی سبب کاهش سموم بدن می‌شود و خون را برای اهدا کردن سالم‌تر می‌کند.

3- چند ساعت قبل از اهدای خون، به مقدار کافی آب بنوشید تا خون شما رقیق شود؛ همچنین این کار سبب می‌شود تا فرد اهداکننده، پس از دادن خون، کمتر دچار مشکل شود.

4- سعی کنید قبل از اهدای خون غذاهای سالم میل کنید و از مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب پرهیز کنید.

5- سعی کنید حداقل 2 روز قبل از اهدای خون، از مصرف داروهایی مانند آسپیرین خودداری کنید؛ اگر از پلاکت خون شما برای افراد نیازمند به پلاکت استفاده شود، در صورتی که از داروهایی مانند آسپیرین استفاده کرده باشید، ممکن است نتوانند از آن برای اهدا استفاده کنند.

6- اگر اهداکننده دائمی خون هستید، همیشه کارت مخصوص اهدای خون خود را همراه داشته باشید.

7- اگر برای اولین بار است که اقدام به اهدای خون خود می‌کنید، حتماً کارت شناسایی، همراه خود داشته باشید، زیرا مراکز سازمان انتقال خون از پذیرش افراد بدون کارت شناسایی خودداری می‌کند؛ سعی کنید در حین اهدای خون اصلاً استرس نداشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید.

8- هرگز با معده خالی برای اهدای خون اقدام نکنید، سعی کنید چند ساعت قبل آن غذای مناسبی بخورید.

9- اگر فردی هستید که احساس می‌کنید ممکن است در حین اهدای خون دچار تهوع و استفراغ شوید، بلافاصله قبل از اهدا چیزی میل نکنید، زیرا ممکن است احساس شما به واقعیت تبدیل شود.

*نکات لازم حین اهدای خون

1- به یاد داشته باشید که قبل از مراجعه به مراکز انتقال خون، لباس‌های با آستین کوتاه بپوشید و یا حتی المقدور از لباس‌هایی استفاده کنید که آستین آنها به راحتی بالا برود تا در حین اهدای خون دچار مشکل نشوید.

2- به فرد متخصصی که خون شما را می‌گیرد اجازه دهید تا از هر بازویی که مناسب‌تر است، برای گرفتن خون استفاده کند؛ او خوب می‌داند که چگونه رگ پیدا کند و با ایجاد کمترین آسیب خون را بگیرد.

3- سعی کنید در حین اهدای خون اصلاً استرس نداشته باشید و کاملاً آرامش خود را حفظ کنید؛ با این کار، هم خون اهدایی سالم‌تر و قابل استفاده برای دیگران می‌شود و هم سلامتی خود شما به خطر نمی‌افتد.

4- کار اهدای خون ممکن است مدتی به طول انجامد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود که کتاب و یا مجله‌ای مطالعه کنید و یا با دیگر اهداکنندگان صحبت کنید تا متوجه گذشت زمان نشوید.

5- بلافاصله بعد از اهدای خون، زمانی را برای نوشیدن و مصرف مواد قندی خوراکی بگذارید؛ معمولاً در مراکز اهدای خون، محلی برای پذیرایی از افراد اهداکننده خون وجود دارد تا کمبود خون از دست رفته خود را بلافاصله با مصرف انواع مایعات به دست آورند و جبران کنند.

6- اگر حین اهدای خون، احساس سرما کردید، از پرسنل مراکز انتقال خون بخواهید تا پتویی به شما بدهند؛ احساس سرما، طبیعی و به دلیل اُفت فشار خون است.

7- اگر نگاه کردن به سوزن، احساس بدی به شما می‌دهد، سعی کنید حواس خود را پرت کنید و نفس عمیقی بکشید و آرامش خودرا حفظ کنید.

*نکات لازم بعد از اهدای خون

1- سعی کنید بلافاصله بعد از اهدای خون نایستید و به کار روزانه خود مشغول نشوید؛ برای مدتی به صورت خوابیده بمانید و بعد کمی بنشینید و به تدریج بایستید؛ ممکن است به دلیل کاهش مواد قندی و مایعات موجود در خون، احساس سرگیجه به شما دست دهد و نتوانید تعادل خود را حفظ کنید.

اگر تا چند ساعت پس از اهدای خون، احساس سردرد و سرگیجه می‌کنید؛ دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید تا زمانی که این احساس برطرف شود.

2- سعی کنید کار آن روز خود را سبک‌تر کنید، زیرا انرژی شما برای مدت کمی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است سریعاً دچار خستگی و بی‌قراری شوید.

3- برای مدت 2 تا 3 روز پس از اهدای خون، مقدار زیادی مایعات بنوشید تا خون از دست رفته شما جبران شود.

4- از پرداختن به هر گونه فعالیت بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین، تا حدود 5 ساعت پس از اهدای خون بپرهیزید؛ حتی اگر احساس ضعف نمی‌کنید، اقدام به فعالیت‌های جسمی سنگین نکنید، زیرا ممکن است عواقب بدی در آینده برای شما داشته باشد.

5- اگر تا چند ساعت پس از اهدای خون، احساس سردرد و سرگیجه می‌کنید؛ دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید تا زمانی که این احساس برطرف شود.

6- ممکن است خونریزی در ناحیه‌ای که سوزن وارد شده است، ادامه پیدا کند و حتی پس از برداشتن پانسمان نیز ادامه یابد؛ لذا سعی کنید حدود 3 تا 5 دقیقه این ناحیه را فشار دهید و بازوی خود را بالا نگه دارید.

اگر خونریزی و یا کبودی در زیر پوست آن ناحیه رخ دهد، بسته یخی را به طور متناوب، بر روی آن منطقه بگذارید تا ناراحتی آن برطرف شود؛ لازم به ذکر است که ادامه یافتن خونریزی در اهداکنندگان خون به ندرت رخ می‌دهد.

7- اگر شما فردی هستند که حتی برای یک بار در زندگی خود، خون اهدا کرده‌اید، باید بسیار خوشحال باشید و خدا را به خاطر این نعمت بزرگ شکر کنید، زیرا مطمئن باشید که خداوند لیاقت نجات بندگان بیمار خود را به هر فردی نمی‌دهد.

8- سعی کنید بلافاصله بعد از اهدای خون، اقدام به رانندگی نکنید، زیرا ممکن است به دلیل ضعف ناشی از کاهش خون، دچار سانحه شوید.

9- از رژیم غذایی غنی از آهن پیروی کنید و موادغذایی تازه استفاده کنید تا مواد از دست رفته بدنتان جبران شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه