جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر درمان نابینایی و قند (دیابت) با ترکیب جدید

خبر

درمان نابینایی و قند (دیابت) با ترکیب جدید

محققان آمریکایی ترکیب شیمیایی جدیدی را طراحی کرده و بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار داده‌اند که از اثر حفاظتی و درمانی دیابت و نابینایی برخوردار است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | DH6931 - store nike kids boys nike sneakers for women - 102 - Air Jordan 1 Low Orange Olive Light Curry

به گزارش بخش علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمانیکه سلول‌ها در معرض تنش قرار می‌گیرند، شبکه سیگنال‌دهی سلول موسوم به پاسخ پروتئین واتابیده (UPR)‌ فعالیت خود را آغاز می‌کند.

در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که ترکیبی از پاسخ پروتئین واتابیده که به نام مسیر IRE1‌ شناخته می‌شود، از ویژگی محافظتی برخوردار بوده و با فراهم کردن منابع زیستی مورد نیاز برای مقابله با تنش ، از سلول در برابر مسیر موسوم به PERK - که منجر به مرگ سلول می‌شود- محافظت می‌کند.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو (UCSF) ترکیب شیمیایی جدیدی به نام KIRA6 طراحی کردند که بخشی از یک شبکه کنترل کیفیت سلولی محسوب شده و نقش حفاظتی در برابر نابینایی و دیابت ایفا می‌کند.

این ترکیب، یک مهارکننده کیناز است که از اقدامات IRE1α - حسگر مولکولی که مسیر IRE1 را هدف قرار می‌دهد - جلوگیری می‌کند.

ترکیب KIRA6 در دو مدل حیوانی بر روی موش و موش‌های صحرایی مبتلا به رتینیت پیگمانتر که منجر به نابینایی می‌شود، مورد آزمایش قرار گرفت؛ این ترکیب به حفظ تعداد سلول‌های گیرنده نور و عملکرد بینایی کمک می‌کند.

همچنین در موش‌های با سویه موسوم به Akita - جهش ژنی منجر به دیابت - ترکیب شیمیایی KIRA6 از سلول‌های بتا در برابر مرگ سلولی محافظت کرده و منجر به افزایش تولید انسولین می‌شود.

باوجود نتایج مثبت آزمایش بالینی این ترکیب بر روی حیوانات، تحقیقات بیشتری برای تولید کلاس مناسب این ترکیب جهت آزمایش بالینی بر روی انسان مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه