پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چگونه حافظه را تقویت کنیم

خبر

چگونه حافظه را تقویت کنیم

با فرد مبتلا به آلزایمر آلبوم خانوادگی را ورق بزنید و خاطرات خوش را مرور کنید. اگر از مناسبت های خانوادگی فیلم دارید، آن را همراه بیمار تماشا کنید و در مورد آنها با هم صحبت کنید. با کمک برخی اشیا می توان خاطرات را به یاد آورد و در مورد آنها صحبت کرد.

nike air force 1 low uv | Women's Nike Air Max 270 trainers - Latest Releases

اما هرگز فراموش نکنید در به یادآوری خاطرات، اگر احساس کردید حافظه اش یاری نمی کند، هرگز به او نگویید یادت نمی آید؟ در عوض خودتان آن ماجرا و خاطره را برایش بازگو کنید و نهایتا از عبارت یادش بخیر استفاده کنید و اگر او خاطره ای را به یاد آورد و راجع به آن صحبت کرد، از او بخواهید آن را بیشتر شرح دهد.

محرک های حسی می تواند کمک زیادی به این بیماران بکند. با کمک انواع محرک های حسی یعنی تصاویر، صداها، طعم ها و نیز محرک های پوستی مفاهیم و اطلاعات ذخیره شده در حافظه را فعال کنید. یکی از این کارها بازی اسم فامیل است. این بازی می تواند کمک زیادی به بیمار کند.

دیدن فیلم هایی مانند فیلم های مستند و راز بقا را نیز توصیه می کنیم. بهتر است هنگام تماشا توجه او را به فیلم و توضیحات آن جلب کرده یا خودتان به زبان ساده تر در مورد تصاویر با او صحبت کنید (در این رابطه مستندهای حاوی صحنه های خشن توصیه نمی شود).

تصاویری از مکان های مهم تاریخی، هنری، مذهبی یا اشخاص مشهور علمی، هنری و مذهبی و همچنین حیوانات، گل ها، طبیعت و اشیای مختلف تهیه کرده، آنها را با هم ببینید و در موردشان صحبت کنید. این تصاویر به صورت کارت های آموزشی در بازار وجود دارد.

برای تقویت حافظه شنوایی بیمار می توانید در قالب بازی و تفریح چشم های او را ببندید و صداهای مختلف (البته نه آزاردهنده) را به وجود آورده و از او بخواهید حدس بزند آن چه صدایی است یا به صورت طبیعی توجه او را به صداهایی که در اطرافش می شنود جلب کنید. مثل صدای عبور هواپیما، بچه هایی که در کوچه بازی می کنند،


صدای بوق ماشین و...

حس بویایی او را با بوهای مختلفی که در اطراف شما وجود دارد می توانید تحریک و تقویت کنید. به طور مثال می توانید گلاب، سبزیجات تازه، مهر جانماز، گل ها، عطرها و غذاها را نزدیک بینی وی برده و از او سوال کنید. اگر نتوانست جواب دهد، خودتان نام آن را بگویید. حتی می توانید به صورت بازی و با چشم بسته این کار را انجام دهید.

در مورد طعم ها نیز می توانید به این طریق عمل کنید. اجازه دهید مقدار کمی از طعم های مختلف مانند ترشی، شیرینی و... را بچشد و احساسش را بگوید. حتی این کار را می توانید به صورت بازی و مسابقه نیز انجام دهید.

برای تحریک حس لامسه نیز می توان با کمک برخی اشیاء مفاهیم زبری، نرمی، صافی، سختی، سردی، گرمی، فشار و... را تمرین کرد. البته به کمک ابزار کمک آموزشی مفاهیمی مانند رنگ، اندازه، وزن و... را نیز می توان یادآوری کرد.

در تمام موارد ذکر شده باید به خاطر داشت نباید کاری کرد که موجب آزار و اذیت بیمار شود بلکه فعالیت ها باید با مهربانی، شادی و تفریح همراه باشد.

منبع: ایسنا به نقل از روزنامه جام جم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه