پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ده (10) تله چاقی!

خبر

ده (10) تله چاقی!

اگر تا به حال فقط یک بار رژیم لاغری گرفته باشید، حتما می‌دانید این کار اصلا راحت نیست؛ به خصوص وقتی در این دوران، با شرایطی مواجه شوید که رژیمتان را خراب کند!

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | limited edition leopard nike air

به گزارش ایسنا به نقل از سایت سیمرغ، اگر دوست دارید دوره کاهش وزن خود را به سلامت و با سربلندی پشت سر بگذارید، بهتر است این مطلب را یک بار بخوانید تا با ۱۰مورد از بدترین موقعیت‌هایی که شما را در تله چاقی می‌اندازد، آشنا شوید و راه خلاصی از آن‌ها را هم یاد بگیرید.


تله شماره ۱: رستوران‌ها

منوی رستوران‌ها در مواقعی که رژیم دارید می‌تواند مانند میدان مین باشد! مثلا شما به خیال خودتان یک غذای سالم سفارش می‌دهید اما وقتی غذایتان را می‌آورند، می‌بینید در روغن فراوان سرخ شده و سرشار از سس است؛ با وجودی که کاملا اشتهابرانگیز به نظر می‌رسد!

راه‌ حل

با این‌که بد نیست هر از گاهی مهمان رستوران‌ها شوید اما نباید به رستوران رفتن عادت کنید! مگر اینکه رستوران منتخب شما، غذاهای سالمی داشته باشد. سعی کنید پروتئین‌های کم‌چرب مثل مرغ و ماهی، همراه با سالاد و سبزیجات میل کنید و تا حد امکان از چاشنی، سس و مخلفات پرکالری چشم بپوشید. همچنین اگر عادت به دسر خوردن ندارید، خود را مجبور به خوردن دسر نکنید؛ یادتان باشد اگر فقط نصف دسر را هم میل کنید، به همان اندازه کالری اضافه تر از معمول به بدن خود رسانده‌اید!


تله شماره ۲ : خرید از سوپر مارکت

اگر چشمتان دنبال خوراکی‌های « یکی بخر؛ دوتا ببر! » باشد، خیلی ساده در تله مخفی چاقی خواهید افتاد! با اینکه شاید فکر کنید خوراکی‌های « یکی بخر؛ دوتا ببر! » فرصتی برای صرفه‌جویی است اما این نوع خوراکی‌ها فقط باعث زیاده‌خواهی می‌شود و شما را ترغیب می‌کند تعداد بیشتری از آنها را بخرید و بیش از چیزی که نیاز دارید، بخورید.

راه حل

فقط برای خرید محصولات مغذی و سالمی که از بیشتر خوردنشان خوشحال می‌شوید، به دنبال « یکی بخر؛ دوتا ببر » باشید!


تله شماره ۳ : ساعت ۱۵:۲۳ دقیقه!


برای بسیاری از افراد، ساعت‌های میانی عصر زمان خطرناکی برای ریزه‌خواری محسوب می‌شود؛ زیرا در این مواقع استرس یا خستگی افراد به اوج خود می‌رسد؛ در واقع تحقیقات نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مردم در ساعتهای میانی عصر رژیم خود را می‌شکنند و ساعت ۱۵:۲۳ دقیقه، زمانی است که احتمال بی تاب شدن فرد و پناه بردنش به انواع شیرینی به بیشترین حد می‌رسد.

راه حل


برای حفظ سطح انرژی بهتر است ناهاری با اندیس گلیسمی پایین ( Gl : همان شاخص تغذیه‌ای که برای اندازه‌گیری میزان تاثیر غذاهای مختلف بر قند خون استفاده می‌شود ) مانند غلات سبوس‌دار، سوپ سبزیجات، سالاد لوبیا یا ماهی انتخاب کنید که میزان قند خون را کمتر از غذاهای با اندیس گلیسمی بالاتر ( ازجمله نانهای سفید و غلات آماده‌ای که از آرد سفید و شکر درست شده‌اند) بالا می‌برند. همچنین سعی کنید خوراکی‌های سالمی مانند چند دانه آجیل و میوه خشک کنار دستتان داشته باشید. حتی می‌توانید نیمی از ناهارتان را کنار بگذارید و همان عصر که دوباره گرسنه می شوید، میل کنید. در ضمن سعی کنید فعالیتهای هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده را برای بعد از ظهر بگذارید تا از خستگی و استرس زمان عصر پیشگیری کند.


تله شماره ۴ : نوشابه‌خوری!

اگر از آن دسته افرادی هستید که همراه با تمام وعده‌های غذایی نوشابه، به خصوص از نوع رژیمی‌اش را می‌نوشید، باید بدانید آسپارتام موجود در این نوشابه‌ها اشتهای شما را زیاد می‌کند و تبعاتش چیزی جز پرخوری و چاقی نخواهد بود! البته مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا هم به همین دلیل باعث افزایش اشتها و در نهایت بروز چاقی می‌شود. در نوشابه‌های معمولی هم با اینکه اشتها را کاهش می‌دهند قند فراوان دردسرساز است.

راه حل

رژیمی، انرژی‌زا و معمولی‌اش فرقی نمی‌کند! مهم این است که سعی کنید نوشابه کمتری میل کنید تا جلوی پرخوری یا هله هوله‌خوری خود را بگیرید و مقدار مواد ناسالمی را که مصرف می‌کنید، به حداقل برسانید. اگر در مواقع خستگی و بی‌حوصلگی یک میوه میل کنید، نه تنها سطح قند خونتان افزایش می‌یابد بلکه آبرسانی به بافت‌های بدنتان بیشتر شده و احساس نشاط خواهید کرد.

تله شماره ۵ : تعطیلات آخر هفته

شاید خودتان را راضی کرده باشید که در تمام روزهای طول هفته، غذای سالم میل کنید اما ادامه این کار در روزهای تعطیل آخر هر هفته که ممکن است در بیشتر مواقع به رستوران رفتن، پیک نیک یا مسافرت بگذرد، بسیار سخت به نظر آید. اگرچه همه ما گاهی به تغییر نیاز داریم اما رستوران روی در تعطیلات آخر هفته می‌تواند تمام رشته‌های شما را به سادگی پنبه کند!

راه حل

محدودکردن رژیم غذایی در هر ۷ روز هفته واقعا کار سختی به نظر می‌رسد و همین است که بسیاری از افراد در تعطیلات آخر هفته هم قول و قرارهای خود را فراموش می کنند و هم قید رژیم و لاغری را می زنند! اگر سعی کنید در طول هفته حد تعادل را رعایت کنید و خود را زیادی محدود نکنید، قطعا می‌توانید در تعطیلات هم زیاده‌روی نکنید و استراحت متعادلی به خود بدهید تا هم تغییری در ذائقه خود ایجاد کنید و هم ولعتان برای آزادانه غذا خوردن، فروکش کند!

تله شماره ۶ : محل کار شما

چه خانه‌دار باشید و چشمتان دنبال کیک تولدی باشد که خودتان پخته‌اید یا کارمندی که عادت کرده با یک نوشابه انرژی زا خستگی درکند یا از آن دسته افرادی باشید که هر روز با دوستان و همکاران برای ناهارهای هیجان‌انگیز قرار می‌گذارند یا حتی پزشکی که بیماران برای تشکر از شما برایتان خوراکی‌های خوشمزه و دلپذیر کادو می‌آورد یا... همه آنها، شما را در موقعیتهای وسوسه‌کننده‌ای قرار می‌دهند که شاید اصرار همکاران هم باعث شود نتوانید از خوردن غذاهای چرب و پرکالری صرف نظر کنید و حتی در مواقعی پرخوری کنید!

راه حل

مقداری خوراکی سالم و کم‌کالری، دم دست خودتان در آشپزخانه بگذارید تا دفعه بعد که هوس ناخنک زدن و پرخوری به سرتان زد، جایگزین سالمی داشته باشید. حتی می‌توانید از میوه فروشی‌های دور و بر محل کارتان بخواهید هر روز بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۱ برایتان مقداری میوه بیاورند تا در جلسات کاری با همکاران‌تان میل کنید. البته لازم است مدتی به تمام دور و بری‌هایتان یادآوری کنید که فقط خوراکی‌های سالم می‌خورید؛ به این ترتیب متوجه می‌شوند که دیگر نمی توانند شما را از راه به در کنند!

تله شماره ۷ : سینما رفتن!

کافیست فقط یک بار همه هوس‌هایی را که ممکن است در سینما به سرتان بزند، مرور کنید تا به این نتیجه برسید که یک بار سینما رفتن می‌تواند یک «رژیم شکن» واقعی باشد؛ مگر این که اراده شما پولادین باشد! همان قدر که یک بسته ذرت که در هوا پز به پف فیل تبدیل می‌شود، سالم است و یک میان وعده رژیمی و مناسب به حساب می‌آید، یک بسته پف فیل که با کره و نمک یا شکر مزه دار شده باشد، به سادگی سلامت خود را از دست می‌دهد و به یک میان وعده فوق‌العاده چرب و پرکالری تبدیل می‌شود.

راه حل

سعی کنید پف فیل کم‌کالری‌تری انتخاب کنید یا پف فیل نمکی خود را با یک دوست شریک شوید تا سهم کمتری به شما برسد! البته بهتر است قید پف فیل را بزنید و مقداری چیپس میوه خشک میل کنید که نه چربی دارد و نه کالری آنچنانی!

تله شماره ۸ : مهمانی‌ها


اگر قصد دارید یک مهمانی خودمانی و کوچک بگیرید و با خوراکی‌های ساده و ارزان از مهمان‌های خود پذیرایی کنید یا مثلا می‌خواهید یک مهمانی عصرانه ترتیب دهید تا با چند دوست قدیمی دور هم جمع شوید، به طور مسلم با پلو و خورش از افراد پذیرایی نمی‌کنید و احتمالا ترجیح می‌دهید با ساندویچ‌های آماده و کوچک همراه با نوشابه، دوغ، ماء الشعیرهای طعم‌دار و... خود را زیاد به زحمت نیندازید. اما باید مواظب باشید که خطر غذاهای لقمه‌ای و کوچک این است که شما چندان متوجه میزان خورد و خوراکتان نمی‌شوید؛ بخصوص وقتی مشغول صحبت هستید و از نوشیدنی‌هایی مثل دوغ و ماء‌الشعیر استفاده می‌کنید، اشتهایتان هم بازتر می شود و نمی توانید به ساندویچ‌های کوچولو نه بگویید!

راه حل

سعی کنید از میوه، سالاد و سبزیجات در مهمانی‌های خود استفاده کنید تا خوراکی‌های سالم‌تری در اختیار داشته باشید. مثلا به جای چیپس، زیتون بگذارید که بدون هیچ گونه چربی اشباع‌شده، نمک مورد نیاز بدنتان را هم تامین می کند. اگر به یک مهمانی دعوت شده‌اید که فکر می‌کنید هیچ خوراکی سالمی در آن وجود ندارد، می‌توانید مقداری خوراکی سالم برای خودتان ببرید. به این ترتیب نه تنها جلوی ناپرهیزی‌های احتمالی خود را می‌گیرید، بلکه به عنوان ایده‌آل‌ترین مهمان جمع، تبدیل می‌شوید!

تله شماره ۹ : کافی‌شاپ‌ها

شاید فکر کنید برای ملاقات دوست‌تان بهتر است به جای قرار ناهار یا عصرانه، به کافی‌شاپ بروید تا پرخوری نکنید و چاق نشوید! البته اگر بتوانید در مقابل کیک‌های هوس‌انگیز و نوشیدنی‌های خنک و خوشمزه مقاومت کنید، شاید واقعا قرارهای کافی شاپی بهتر باشند. اما اگر فکر می‌کنید یک فنجان قهوه که معمولا پر از خامه، شیر پرچرب و شکر است، می‌تواند گزینه بی‌ضرری باشد، باید بگوییم که کاملا اشتباه می‌کنید و همین یک فنجان قهوه می‌تواند به اندازه یک دسر پرچرب و شیرین، پرکالری باشد.

راه حل

سعی کنید قهوه‌ای میل کنید که با شیر کم‌چرب یا بدون چربی تهیه شده و هیچ خامه و شکری هم نداشته باشد؛ قهوه لاته انتخاب کنید یا اسپرسو یا کاپوچینو فرقی نمی‌کند. مهم این است که با شیر کم‌چرب و بدون خامه تهیه شود. شاید فکر کنید این نوشیدنی‌ها به خوشمزگی نوشیدنی مورد علاقه خودتان نباشد اما مسلما اندازه دور کمرتان بسیار کمتر از امروز خواهد شد!

تله شماره ۱۰: غذا خوردن پای تلویزیون!

خیلی از افراد عادت دارند تمام ساعت‌های عصر یا شب را که در خانه و در کنار دیگر اعضای خانواده هستند، به تماشای تلویزیون بنشینند و در بسیاری مواقع پیش می‌آید که غذا یا میان وعده خود را هم همان‌جا و همزمان با تماشای برنامه مورد علاقه‌شان میل می‌کنند. بر اساس مطالعات محققان، غذاخوردن حین تماشای تلویزیون باعث می‌شود متوجه پیام سیرشدن که از سوی مغز صادرشده، نشوید و در نهایت بیش از حد معمول همیشگی‌تان غذا بخورید.

راه حل

برای کمک به کاهش کالری دریافتی، سعی کنید غذاخوردن و تماشای تلویزیون را به عنوان دو فعالیت جداگانه انجام دهید. از آنجا که ما معمولا در مواقع خستگی ریزه‌خواری می‌کنیم، سعی کنید زمان تماشای تلویزیون و برنامه‌هایی که ذهنتان را درگیر می‌کند، به حداقل رسانده و راههای مفیدتری برای گذراندن اوقات فراغت خود پیدا کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه