سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز نامه سرگشاده موسسه هور به موسسه آران در خصوص برگزاری همایش قراباغ

نگاه روز

نامه سرگشاده موسسه هور به موسسه آران در خصوص برگزاری همایش قراباغ

موسسه هور وابسته به اقلیت دینی ارامنه ضمن نامه ای به موسسه آران از روند برگزاری همایش قراباغ انتقاد کرد. در متن این نامه چنین آمده است:


مدیریت محترم خبرگزاری و موسسه آران
موضوع: نقد همایش بین المللی قره باغ
با سلام و احترام
 

مدتی است که سایت [تارنمای] خبرگزاری آن موسسه، فراخوان همایشی تحت عنوان همایش بین المللی قره باغ را در دستور کار خود قرار داده است. اصولا برپایی همایش و بررسی یک موضوع خاص مانند همایش علمی قره باغ عملی بسیار پسندیده و شایع است زیرا اعتقاد داریم در سایه هم اندیشی و تعامل است که ملت ها و دول می توانند به نتایج مثبت، صلح و آرامش برسند. اما آنچه مارا وادار به نقد این همایش نمود، نوع برگزاری و رئوس مباحث مطرح شده در فراخوان این همایش است که بسیار قابل تامل و تعجب بوده و این شائبه را مطرح می سازد که برگزاری چنین همایشی هدفی غیر را دنبال می کند. سوال نخستی که در اذهان ایجاد می گردد اینست که، آیا آران نیوز یک خبرگزاری وابسته به جمهوری اسلامی ایرانی است؟ یا یک خبرگزاری مربوط به دستگاه تبلیغاتی جمهوری آذربایجان؟ زیرا برگزاری چنین همایشی درکشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که همواره نقش بی طرفی و میانجیگری در حل منازعه قره باغ از خود نشان داده تامل بر انگیز است. از طرفی نادیده گرفتن، تحرکات اخیر مقامات جمهوری آذربایجان مانند، برگزاری کنفرانس تجزیه طلبانه تحت عنوان «سرنوشت آذربایجان جنوبی» در باکو، جعل و سند سازی تاریخی و فرهنگی ایران، روابط تنگاتنگ اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی با رژیم صهیونیستی و آمریکا، ترویج تفکر پان ترکیسم که ضدیت مستقیم با منافع ملی کشورمان دارد، جای سوالات بسیاری را در خصوص بی طرفی آن موسسه در قبال مسائل داخلی و قفقاز باقی می گذارد، که امیدواریم جهت شفاف ساختن افکار عمومی پاسخ هایی معقول بر آن وجود داشته باشد.
مورد دیگری در خصوص اهداف برگزاری همایش است که هدف از برگزاری را ایجاد فضای هم اندیشی برای صاحب نظران ایرانی، قفقازی و بین المللی و تبیین علمی حقایق تاریخی قره باغ عنوان نموده اید.سوال اول اینکه آیا معنای صاحب نظران ایرانی، قفقازی، بین المللی و کل قفقاز و بین الملل از نظر شما و به تعریف مسولین آن موسسه همان اتحادیه آزاد سازی قره باغ جمهوری آذربایجان است؟ چگونه می شود بدون در نظر گرفتن نظرات یک طرف درگیر (کارشناسان ارمنی و دیگر کارشناسان قفقازی و بین المللی) فضای هم اندیشی ایجاد کرد؟ چگونه می شود در یک کشور بی طرف و میانجی چنین همایشی برگزار کرد ولی از کارشناسان، تاریخدانان و نخبگان کشور میزبان به جزء چند دانشگاه آن هم فقط در سطح استانی استفاده نکرد؟ و آن را همایشی علمی نامید؟

این طرز برگزاری همایش چقدر می تواند در تبیین علمی حقایق تاریخی قره باغ منطبق باشد؟اشکال بعدی در خصوص هدف دیگر همایش که بازشناسی عملکرد ایران در منازعه قره باغ است مطرح می شود. مگر غیر از اینست که دولتهای ادواری جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده اند نقش میانجیگری و برقراری موازنه منطقه ای در این منازعه داشته باشند؟

بازشناسی عملکرد ایران را از چه دریچه ای بررسی می کنید؟ از دریچه سیاسی سازی یک همایش به اصطلاح علمی آنهم در حوزه یک کشور بی طرف و میانجی؟جای بسی تعجب است که چگونه در جهت منافع کشوری همایش برگزار می کنید که رئیس جمهور برگزیده ملت و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشور جناب آقای دکتر حسن روحانی از این جمهوری به عنوان خطر امنیتی یاد می کند؟آیا برگزاری چنین همایشی برای منافع یک کشور بیگانه و جعلی که با نام غصبی آذربایجان ایران موجودیت یافته و هیچگاه اهداف الحاق گرایانه خود را پنهان نمی سازد و سالانه میلیون ها دلار هزینه صرف وارونه جلوه دادن حقایق تاریخی ایران و ایرانی می نماید جایز است؟ آیا برگزاری همایش به نفع کشوری که در کتب درسی مدارس آن مملو از مطالب غیر واقع و ضد ایرانی است پسندیده است؟ آیا برگزاری همایش برای کشوری که اعضاء گروهک منافقین که نمایندگان آنها در تاریخ 5 بهمن 1389 در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آینس از دولت جمهوری آذربایجان به خاطر مجوز اقامت در باکو تشکر نمودند، توجیه پذیر است؟آیا کشوری که اجازه می دهد یک ضد انقلاب و کلاه بردار فراری (اژدر تقی زاده) از رسانه ملی اش به مردم و دولت ایران توهین و افترا بزند شایسته چنین همایشی است؟
آیا کشوری که کوچکترین مولفه های عرف و دیپلماتیک در رابطه با حسن همجواری کشورها مانند جلوگیری از فعالیت گروه های مختلف علیه کشورهای همسایه و جلوگیری از حضور دشمنان کشور همسایه در مرزهای مشترک را رعایت نمی کند سزاوار چنین همایشی است ؟آیا صرف هزینه از بیت المال و دعوت از اندیشمندان و صاحبنظران کشوری که با وقاحت تمام جعل فرهنگ و هنر ایرانی را نشانه گرفته (ثبت ساز تار و تخریب سنگ نوشته های مقبره شاعر شهیر ایرانی نظامی گنجوی) شایسته است؟آیا بررسی نقطه نظرات و دیدگاه باصطلاح نخبگان جمهوری آذربایجان در خصوص منازعه قره باغ که تاب تحمل یک رمان تاریخی، آن هم از یکی از بزرگترین نویسندگان کشور خود (اکرم آیلسلی نویسنده رمان رویاهای سنگی) را ندارند و برای جان او جایزه تعیین می کنند و کتابهایش را می سوزانند، عقلایی است ؟مورد دیگری که از مدیریت محترم خبرگزاری و موسسه آران  در خواست می گردد تا به صورت شفاف به آن پاسخ دهند اینست که هدف از نقش آموزه های شیعی (بسیج مردمی، جهاد و شهادت) در آزاد سازی قره باغ چیست؟

و اصولا چه سیاستی در چنین همایشی دنبال می شود؟ مگر روشن نیست که چنین گفتاری با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قفقاز جنوبی به شدت منافات دارد؟ مگر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عدم جنگ افروزی، برقراری صلح و میانجیگری در مناقشه قره باغ نیست؟ و اصولا مطرح کردن مباحث دینی و مذهبی در مورد کشوری که به بهانه مقابله با ارتجاع، ارزش های شیعی را ریشه کن و وهابیت را در منطقه گسترش داده و شیعیان آذری را به اتهام بی اساس ارتباط با ایران محاکمه و به حبس های طولانی مدت محکوم می کند چه توجیهی دارد؟آیا به تصور مدیریت محترم آن موسسه اصولا کشوری که در حاشیه مسابقات آواز اروپا (یوروویژن)، میزبانی هم جنس گرایان را می پذیرد توانایی درک آموزه های شیعی که به آن اشاره می کنید را داراست؟و آیا اصولا مدیران آن موسسه به این امر اندیشیده اند که برگزاری چنین همایشی چه نتایجی در بر خواهد داشت؟ و آیا به جز افزایش و تشدید دشمنی ها و کینه ورزی ها ثمره دیگری خواهد داشت؟

از سوی دیگر همایشی در قبال کشوری دوست و همسایه برگزار می کنید که دولت و مردمانش در طول تاریخ هیچ گاه در ضدیت با کشورمان ایران نبوده و دولت و مردمانش همواره در جهت ایجاد و توسعه یک رابطه دو طرفه و توام با احترام گام برداشته اند. آیا تاکنون سابقه داشته است که ارمنیان خود را تافته جدا بافته پنداشته و چنین گستاخانه به فرهنگ و تاریخ ایران تاخته باشند ؟ آیا تا به حال نگاهی به لیست و اسامی ارمنیانی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی در کنار برداران مسلمان خود و برای سر بلندی میهن عزیزمان جنگیدند و شهید شدند انداخته اید؟ آنها همگی از نسلهای همان ارمنیان مهاجر از ارمنستان محسوب می گردند که شما مردمانش را کفار و مسئله قره باغ را جنگ اسلام و مسیحیت می نامید. آیا بر اقدامات و اصلاحات صورت گرفته از سوی ارمنیان مهاجر از ارمنستان در همان شهر تبریز که حوزه فعالیت شماست واقفید؟

آیا معمار ساختمان شهرداری تبریز را می شناسید؟ آیا با طراح و سازنده خیابان امام خمینی تبریز، باغ گلستان و تالار فرهنگ تبریز آشنایی دارید؟ بنیانگذار اولین سینمای تبریز را چه؟ تا به حال نامهای لئون گریگوریان، روبن گریگوریان، آودیس اوهانجانیان، لوریس چکناوریان، ساموئل خاچیکیان و.... را شنیده اید ؟
در انتها خواهشمندیم به سوالات مطرح شده در متن نامه پاسخ فرمایید تا خدایی ناکرده این شائبه ایجاد نگردد که شما و ارگان مربوطه سعی در بحران سازی در خصوص منازعه قره باغ، خدشه دار نمودن رابطه حسنه ایران و ارمنستان و پرچم دار جریان پان ترکیسم و دنباله رو تحریکات مقامات جمهوری آذربایجان هستید زیرا ادامه این روش و اطلاع رسانیهای ناصحیح و غرض ورزانه برخلاف اهداف و منافع کشور عزیزمان ایران و صلح در منطقه می باشد.

با تقدیم احترام موسسه ترجمه و تحقیق هور

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه