سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اقدامات خصمانه عثمانی‌های نوجوان علیه ایران به اوج خود رسید - تشکیل کانون تجزیه ایران در ترکیه!

خبر

اقدامات خصمانه عثمانی‌های نوجوان علیه ایران به اوج خود رسید - تشکیل کانون تجزیه ایران در ترکیه!

اگر مسئولان وزارت خارجه ایران بزرگ از خواب گران بیدار شوند، درمی‌یابند که امروز عثمانی‌های نوجوان در ترکیه، شورایی برای تلاش در راستای فتنه‌انگیزی و تجزیه طلبی تشکیل داده‌اند. ای کاش، وزارت خارجه ایران تنها در خواب بود. دوستان متأسفانه در خواب نیستند!

سیاست‌های خصمانه ترکیه نسبت به همسایگانش، هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد. دولت ترکیه که داعیه‌دار حل تنش‌های منطقه‌‌ای و به صفر رساندن مشکلات با همسایگان است، اکنون افزون بر دخالت‌های آشکار و پنهان در امور کشورهای همسایه، به محملی برای گروه‌های جدایی‌طلب تبدیل شده است.


به گزارش «تابناک»، دولت ترکیه که همواره در پی پیش بردن سیاست‌های نژادپرستانه موردنظر خود بر پایه رویکرد نوعثمانی‌گرایی بوده، روز دوشنبه میزبان افرادی بود که با اعلام هدف جدایی آذربایجان از ایران بزرگ، کانونی برای توطئه در این کشور تشکیل داده‌اند.

روزنامه «تودی زمان» ترکیه گزارش داد، افرادی با عنوان به اصطلاح نمایندگان آذری‌های ساکن در ایران بزرگ، امروز تشکیل مجمعی را با نام «شورای ملی آذری...» اعلام کرده‌‌اند که هدف نهایی آن به زعم آنها، استقلال از ایران است. نکته جالب این که اعضای این شورا همگی از مقامات سابق ایران شمالی (دولت کنونی باکو) و ترکیه هستند که خود را نماینده آذری‌های ایران بزرگ نامیده‌اند.

موجودیت این شورا در حاشیه گردهمایی فرهنگی آذری‌ها در آنکارا اعلام و در جریان یک کنفرانس خبری برگزار شده است که سخنگوی این شورا به منظور معرفی آن، گفته هدف نهایی ما استقلال آذری‌هایی است که در آذربایجان ایران بزرگ زندگی می‌کنند.

اعضای این شورا همچنین با انتقاد از آنچه کوتاهی ترکیه در توجه به امور آذربایجان ایران بزرگ خواندند، از دولت آنکارا خواستند توجه بیشتری به آنها کرده و خود را در مسائل مرتبط با آنان وارد کند.

این افراد همچنین ضمن انتقاد از ایران و مذهب تشیع، مدعی شده‌اند برخی از آذری‌ها درصدد رها کردن عقاید شیعی هستند؛ اما به دلیل شرایط، اجازه این کار را نمی‌یابند!

در گردهمایی آنکارا، افراد گوناگونی که بعضاً در گذشته، دارای سمت‌های بالایی در دولت‌های آذربایجان و ترکیه بوده‌اند نیز حضور داشتند.

تشکل این شورا در آنکارا را باید نمونه عریان و آشکار دخالت ترکیه در امور کشورهای همسایه دانست. گویا دولت این کشور به جنگیدن تنها در یک جبهه راضی نیست و در پی انجام کارهای گوناگونی علیه دولت‌های سوریه و عراق، اینک متوجه هدف اصلی خود، یعنی ایران شده است!

در سال‌های گذشته، بسیاری از تحلیلگران با اشاره به سیاست‌های دولت اردوغان در ترکیه، هدف اصلی این دولت را تلاش برای احیای امپراتوری عثمانی معرفی می‌کردند؛ اما دولتمردان ترک ضمن رد این موضوع، هدف خود را برقراری روابط مثبت و مساعد و «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان» عنوان می‌کردند.

اینک پس از یک دهه حاکمیت دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه در ترکیه، نیات واقعی این دولت آشکار شده و آنکارا با در پیش گرفتن سیاستی سراسر تهاجمی، تمامیت ارضی کشورهای همسایه را هدف قرار داده است.

بی گمان، هیچ گونه عذر و بهانه‌ای در توجیه تشکیل این شورا از سوی دولت ترکیه پذیرفته نیست؛ شورایی که آشکارا هدف خود را همراهی با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا می‌داند و ضمن تقاضای دخالت ترکیه در ایران، هدف اصلی و اولیه خود را استقلال از ایران عنوان می‌کند.

تشکیل این شورا را باید نقطه اوج جدیدی در تلاش‌های دیرپای همسایگان ترک در تجزیه ایران قلمداد کرد؛ تلاش‌هایی که صدها سال از تاریخ ایران را آبستن رخدادها و جنگ‌های فراوانی کرد، ولی در پایان به پیوستن ذره‌ای از خاک آذربایجان ایران به عثمانی منجر نشد.

همه می‌دانند که آذری‌های ایران، از وفادارترین مردم به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشور و همچنین به نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند و هدفی جز اعتلای نام ایران در سر ندارند. به این ترتیب، این تنها و تنها سیاست ترکیه است که با گرد هم آوردن چند نفر عنصر تندرو و دادن امکانات، از آنان به عنوان ابزاری برای پیشبرد توهمات عثمانی گرایانه خود بهره می‌گیرد.

بنابراین، باید توجه داشت که این کار ترکیه، دست کمی از ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی ندارد و بلکه از آن شدیدتر و مهمتر است. به این ترتیب بر دستگاه دیپلماسی کشورمان واجب است با موضعی محکم در برابر دولت ترکیه، مفهوم حاکمیت ملی ایران را به آنان بفهماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه