سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ۶۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شد

زیست بوم

۶۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شد

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: شرایط دریاچه ارومیه مناسب نیست واکنون ۶۰ درصد این دریاچه از بین رفته و خشک شده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند یک عزم ملی از سوی تمام دستگاه های متولی است در غیر این صورت به زودی شاهد از بین رفتن و خشک شدن تمام آن خواهیم بود.

وی اظهار داشت: شاید در فصول بارندگی ( پاییز و زمستان ) وضعیت دریاچه تا حدودی بهبود یابد اما بعد از گذشت این دو فصل وضعیت دوباره به حالت وخیم باز می گردد بنابراین باید به وضعیت این دریاچه رسیدگی شود .

سلیمانی تاکید کرد: نجات دریاچه ارومیه فرایندی است که باید در طول سال به آن توجه کرد یعنی بر اساس یک برنامه زمانی سالانه تمام دستگاه ها در کنار هم به انجام وظایف خود برای نجات دریاچه ارومیه بپردازند.

وی اظهار داشت: براساس برنامه جامع مدیریت تالاب ها ، حقابه سالانه دریاچه ارومیه ۱ /۳ میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده و متولی تامین آن وزارت نیرو است اما متاسفانه تاکنون وزارت نیرو به تعهد خود کامل عمل نکرده است.

وی افزود: وزارت نیرو در سال ۹۱ فقط ۲ /۱ میلیارد مترمکعب حقابه دریاچه ارومیه را تامین کرده است که با توجه به وضعیت دریاچه رقم قابل توجهی نیست.

سلیمانی تاکید کرد: علاوه بر وزارت نیرو، دستگاه های دیگر نیز باید به وظایف خود در مورد دریاچه ارومیه عمل کنند به عنوان مثال باید وزارت جهاد کشاورزی در زمینه جلوگیری از هدررفتن آب و مدیریت صحیح در نحوه آبیاری مزارع و باغ ها فعالیت کند.

به گفته وی نقش همسایگان دریاچه ارومیه نیز دراین زمینه بسیار مهم است زیرا مردم نیز باید در حفظ محیط زیست این دریاچه و جلوگیری از نابودی آن تلاش کنند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار داشت: انتقال آب حوضه به حوضه برای نجات دریاچه ارومیه از ضروریات است اما اجرای این طرح زمانبر است در حالی که وضعیت دریاچه در شرایطی نیست که بتوان زمان را از دست داد. باید برای رفع بحران دریاچه ارومیه راه حل های سریع و کوتاه مدت را به کاربرد .

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته است . دریاچه ارومیه بزرگ‌ ترین دریاچه شور داخل ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست.
آب این دریاچه عمدتا از رودخانه‌های زرینه ‌رود، سیمینه ‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تامین می ‌شود.

دریاچه ارومیه دارای جزیره است که همه آنها از سوی سازمان آموزشی ،علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده است. جزیره اشک زیستگاه پرندگان زیبای کوچ گر از جمله مرغ آتش و تنجه است. گوزن زرد ایرانی نیز از دیگر حیوانات این جزیره است.

گل اطراف دریاچه خاصیت درمانی برای دردهای بندگاهی (مفصلی) و بیماری‌ های زنان را دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه