سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه چیست؟

زیست بوم

عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه چیست؟

برگرفته از تابناک

وضعیت دریاچه ارومیه بیش از هر چیز متاثر از فعالیت‌های انسانی صورت گرفته از سال ۱۳۷۷ به بعد است که عمده آن‌ها مربوط به سد سازی در مسیر رودخانه و ذخیره آب رود‌ها در پشت سد‌ها بر می‌گردد.
مدیر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: مطالعات رسوبات هولوسن دریاچه ارومیه توسط کار‌شناسان دریایی این سازمان درحال انجام است.

به گزارش از مانا، «راضیه لک» با بیان اینکه این بررسی و مطالعات با هدف تعیین نقش فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی بر روی کم آبی دریاچه ارومیه در دو فاز انجام می‌گیرد گفت: فاز اول این مطالعات در سال ۸۹ به اتمام رسیده است و فاز دوم آن به منظور مطالعات تکمیلی تا پایان سال ۹۰ به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون جمعا ۸۵ متر مغزه با حداکثر طول ۹ متر از بستر دریاچه ارومیه تهیه و مطالعه شده است گفت: نتایج حاکی از آن است که تا ۲۰ هزار سال گذشته خشکسالی عمده‌ای دریاچه ارومیه را تهدید نکرده و رسوبات آن تماما از از نوع دریاچه‌ای است این در حالی است که در محل تهیه مغزه، هم اکنون دریاچه تقریبا خشک شده است.

لک به نتایج به دست آمده از بررسی مغزه‌ بستر دریاچه ارومیه به همراه داده‌های ۵۵ ساله اقلیمی بدست آمده از وب سایت سازمان هوا‌شناسی اشاره کرد و گفت: وضعیت دریاچه ارومیه بیش از هر چیز متاثر از فعالیت‌های انسانی صورت گرفته از سال ۱۳۷۷ به بعد است که عمده آن‌ها مربوط به سد سازی در مسیر رودخانه و ذخیره آب رود‌ها در پشت سد‌ها بر می‌گردد.

وی همچنین به مطالعات این سازمان در سایر دریاچه‌ها نظیر دریاچه مهارلو اشاره کرد و گفت: در مغزه‌های دریاچه مهارلو و سایر دریاچه‌هایی که بدلیل تغییر اقلیم خشک شده‌اند، تکرار دوره‌های خشکسالی و ترسالی در دوره‌های زمانی چند هزار ساله به کرات دیده می‌شود در حالی‌که رسوبات دریاچه ارومیه همواره آبکی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه شور جهان است گفت: در صورتی که این سد‌ها ساخته نمی‌شد این دریاچه از خطر خشکسالی مصون می‌ماند. ‌

وی کاهش حجم آب دریاچه ارومیه را سبب افزایش شوری آب این دریاچه دانست و افزود: افزایش شوری خود سبب افزایش سرعت ته نشست رسوبات تبخیری در بستر دریاچه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا ساخت سد‌ها به منظور رفاه مردم منطقه صورت می‌گیرد گفت: لازم است تعادل مناسبی بین نیاز دریاچه ارومیه به سهم آب از هر رود و نیاز مردم منطقه به سد‌ها برقرار گردد تا از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه