سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بارور کردن زمینی ابرها بهترین راه نجات دریاچه ارومیه است

زیست بوم

بارور کردن زمینی ابرها بهترین راه نجات دریاچه ارومیه است

برگرفته از خبرگزاری مهر

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر بارور سازی ابرها به صورت زمینی بهترین گزینه برای نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی است.
به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، سجاد برشنده عصر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، کاهش نزولات موثر جوی و خشکسالی، افزایش دمای کره زمین و تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی سه عامل مهم در به وجود آمدن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود:اجرای طرح بارورسازی ابرها به میزان 15 درصد در افزایش نزولات جوی و بارندگی‌ها موثر است و انتظار می‌رود ابرها در اطراف دریاچه ارومیه ببارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح در دست مطالعه بوده و برای مطالعه آن در سال‌ جاری دو میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و دو هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای اجرای آن مورد نیاز است که از سال آینده عملیاتی می‌شود.

برشنده در ادامه با تاکید بر عزم جدی مسئولان برای خروج دریاچه ارومیه از وضعیت فعلی گفت: شرکت آب منطقه‌ ای استان در این راستا اقدامات جبرانی برای کاهش اثرات این عوامل انجام داده که بارورسازی ابرها، کاهش سطح دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت و نظارت دقیق بر آن از جمله این اقدامات است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد سدهای مخزنی در دست ساخت در استان گفت: در حال حاضر هشت سد مخزنی در استان در دست اجرا است که حجم کل آب قابل تنظیم سالانه آن یک‌ هزار و 887 میلیون متر مکعب بوده و دو هزار و 639 میلیارد ریال تا پایان سال گذشته شده و امسال نیز 496 میلیارد ریال هزینه می‌شود.

16 طرح سد سازی و آبیاری در آذربایجان غربی در حال اجرا است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: 16 سد مخزنی و طرح آبیاری و زهکشی در مناطق مختلف  استان در حال اجرا است که تا کنون  برای اجرای آنها دو هزار و 30 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

برشنده با بیان اینکه این طرحها از 20 الی 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند اضافه کرد: سدهای ارس 2 در پلدشت و آغچای چایپاره تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.

وی به سدهای در دست مطالعه در استان نیز اشاره کرد و افزود: سدهای غازان خوی، گرده ‌بین پیرانشهر، بداولی ماکو، باروق میاندوآب، آجرلو شاهین‌ دژ، فیشل ماکو و کرم ‌آباد پلدشت در دست مطالعه است که سدهای غازان، گرده ‌بین و کرم‌ آباد در مرحله اجرایی هستند.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این تعداد از سدها با حجم قابل تنظیم سالانه 500.8 میلیون مترمکعب در دست مطالعه هستند و برای مطالعه آنها 20 میلیارد ریال هزینه شده است و برآورد هزینه اجرای آنها نیز هفت هزار و 850 میلیارد ریال است.

آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور در شمال غربی ایران واقع شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه