سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاشت یک میلیون نهال در اطراف دریاچه ارومیه

زیست بوم

کاشت یک میلیون نهال در اطراف دریاچه ارومیه

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاشت یک میلیون نهال در پاییز سال جاری در اراضی اطراف دریاچه ارومیه خبر داد.

مهندس عباس کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات مربوط به طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه ارومیه گفت: در سال 93 در بیش از 6000 هکتار زمین نهال‌کاری و بذرپاشی صورت گرفته است. همچنین مناطقی که احتمال بلند شدن (خیزش) گرد و غبار از آنها وجود دارد نیز شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه 4000 هکتار زمین قرق‌مطلق شده و امکان ورود دام در این اراضی وجود ندارد، گفت: ورود دام در این اراضی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و سخت شدن خاک می‌شود که با وزش باد امکان ایجاد گردوغبار وجود دارد، بنابراین از اراضی اطراف دریاچه مساحتی به میزان 4000 هکتار به طور کامل محصور شده است.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در طرح بیایان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه گفت: جلسات متعددی برای توجیه مردم در زمینه حفظ و احیای اراضی اطراف دریاچه، جمع‌آوری بذر و کاشت آن توسط مردم برگزار شده است زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند از اراضی اطراف دریاچه حفاظت کند و اگر کار را به خود مردم بسپاریم در این طرح موفق‌تر خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد ما در مدیریت این طرح، مدیریت مشارکتی از پایین به بالاست، گفت: طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه ارومیه باید با همکاری مردم و دولت صورت گیرد و چون مردم خود از نزدیک با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، بهتر می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند.

کارگر همچنین با اشاره به برگزاری جلساتی با سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) گفت: کارشناسان فائو از دریاچه ارومیه بازدید داشتند و جلسات مشترکی با آنها برگزار شد تا در مسائلی که می‌توانند وارد عرصه شوند و به ما کمک کنند و ما به دنبال تفاهمی با این سازمان جهانی در این زمینه هستیم.

وی در ادامه همچنین با اشاره به تشکیل نشست‌های متعدد با کارگروه احیای دریاچه ارومیه در تهران گفت: برای سال 94 برنامه‌های مفصلی در زمینه گسترش و توسعه پوشش گیاهی داریم که مدیریت 600 هزار هکتار اراضی اطراف دریاچه، جمع‌آوری و کاشت بذرهای بومی، کاشت یک میلیون نهال در پاییز و مشارکت دادن مردم در احیای پوشش گیاهی اراضی از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بودجه تخصیص یافته برای طرح بیابان‌زدایی اراضی اطراف دریاچه ارومیه در سال 93 اشاره کرد و گفت: برای سال 93، 15 میلیارد تومان برای طرح بیابان‌زدایی پرداخت شد و برای سال آینده نیز 50 میلیارد تومان اعتبار مشخص شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه