سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم احیای آرتمیا در دریاچه‌ ارومیه

زیست بوم

احیای آرتمیا در دریاچه‌ ارومیه

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: طرح حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی آرتمیای دریاچه ارومیه با امضای تفاهمنامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی و مرکز تحقیقات آرتمیای دانشگاه ارومیه در پارک ملی دریاچه اجرا می‌شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 02 Release Date - nike air force 1 special fields free shipping line - PUMA MB.01 LaMelo Ball 377237 - SBD

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، «حسن عباس‌نژاد» با بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران، افزود: در این راستا چهار تن سیست آرتمیا که به قیمت 10 میلیارد ریال خریداری شده برای تکثیر در مصب رودخانه‌هایی که وارد دریاچه‌ی ارومیه می‌شوند رهاسازی می‌شوند.


وی افزود: این طرح با هدف ایجاد زمینه‌ی مناسب در راستای حفظ و احیای آرتمیا دریاچه ارومیه، حفظ ذخائر ژنتیکی و جلوگیری از میان رفتن تنوع زیستی در دریاچه‌ی ارومیه و نیز اجرای سند زیست بومی دریاچه‌ی ارومیه که به تصویب هیئت دولت رسیده است اجرا می‌شود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: تنوع زیستی بعنوان یک گنجینه‌ی ژنی بزرگ مطرح است که وظیفه‌ی حفاظت از آن برعهده ماست و این موضوع نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه‌ها بوده و یک دستگاه به تنهایی قادر به انجام چنین اقدام مهمی نیست.

عباس‌نژاد افزود: این اقدام با توجه به وجود قطب‌ها و ظرفیت‌های علمی فراوان در کشور می‌تواند کمک شایسته‌ای به احیای دوباره‌ی پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه که به نام «آرتمیانا ارومیانا» به ثبت مجامع علمی جهانی و یونسکو رسیده است، داشته باشد.


وی تصریح کرد: آرتمیا یک محصول استراتژیک در صنعت پرورش میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی است که در چند سال گذشته که تولید آن در دریاچه ارومیه متوقف شده و نیاز صنعت آبزی‌پروری کشور به این محصول استراتژیک از آمریکا و چین تأمین می‌شود.


به گزارش ایسنا، چنانچه امروز به هر علتی واردات تخم(سیست) آرتمیا از خارج متوقف شود، پرورش و تولید میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی در کشور تعطیل می‌شود.


آرتمیا، تنها موجود زنده آبهای شور دریاچه ارومیه، سخت‌پوستی ریز به طول سه الی پنج میلی‌متر است که از لاشه و تخم آن در پرورش ماهیان استفاده می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه