سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 4 دلیل وزیر نیرو برای بحران دریاچه ارومیه - 13 راهکار فوری نجات دریاچه

زیست بوم

4 دلیل وزیر نیرو برای بحران دریاچه ارومیه - 13 راهکار فوری نجات دریاچه

وزیر نیرو با برشمردن دلایلی مانند کاهش بارش ها، برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی و افت آب های سطحی در به وجود آمدن شرایط بحرانی دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر، حدود نیمی از این دریاچه خشک و به طور کامل نمکی شده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Adidas Superstar Cloud White/Core Black - Core Black FV2819 - james harden adidas commercial 2018 schedule 2017

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه از عزم دولت برای نجات این دریاچه خبر داد و گفت: تمامی مباحث کارشناسی و مصوبه‌ های نشست های ستادی که در دولت دهم به این منظور تشکیل شده بود در نخستین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه بررسی شد و راهکارهای 24 گانه نجات دریاچه به تایید رسید.

وزیر نیرو تصریح کرد: در فاصله دو نشست کارگروه مقرر شد کمیته‌ ای تخصصی تشکیل و فراخوان عمومی داده شود تا تمامی دانشگاهیان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ های مردم نهاد، پیشنهادهای خود را برای نجات دریاچه ارومیه اعلام کنند.

چیت چیان با تاکید بر اینکه مسلم است دریاچه ارومیه ورودی‌ ها و خروجی‌ هایی دارد که عدم تعادل بین آنها موجب بروز مشکل شده است گفت: کاهش بارش ها، برداشت های بی رویه از سفره‌ های آب زیرزمینی و کاهش آب های سطحی و روان آب ها؛ عوامل اصلی در شکل گیری بحران دریاچه ارومیه است.

وی افزود: دولت توان خود را برای رفع این مشکل به کار گرفته است اگرچه همه می دانند به نتیجه رسیدن راه حل های اجرایی نیازمند زمان است. وزیر نیرو از کاهش حجم آب این دریاچه به کمتر از یک سوم میزان نرمال خبر داد و گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه در شرایط کاهش سطح و عمق آب است و حجم آب موجود در این دریاچه به کمتر از 10 میلیارد مترمکعب آب نمک اشباع شده رسیده است.

وزیر نیرو پس از بازدید از دریاچه ارومیه بیان داشت: حجم آب این دریاچه در شرایط نرمال 32 میلیارد مترمکعب است، اما اکنون حدود نیمی از این دریاچه خشک و به طور کامل نمکی شده است. چیت چیان با تاکید بر اینکه در سایر مناطق دریاچه نیز عمق آب کم و شدت تبخیر بالا است گفت: میزان شوری آب دریاچه بسیار بالا رفته و به شرایط اشباع نمک رسیده و ادامه این روند موجب می شود که بخش بیشتری از دریاچه دچار مشکل شود.

چیت چیان پس از بازدید از رودخانه‌ هایی که آب آنها به دریاچه ارومیه می ریزد بیان داشت: مشخص شد که مسیر خشک شده در برخی مناطق به 20 کیلومتر رسیده، آب رودخانه‌ ها پخش شده و حتی به قسمت تر دریاچه نرسیده، بر اثر تبخیر از بین می رود.

وی با تاکید بر گسترش فعالیت های کشت و زرع در اطراف دریاچه ارومیه تصریح کرد: گستردگی کشاورزی باعث برداشت های زیاد و بی رویه از منابع زیرزمینی شده و در پی آن نفوذ آب شور به این منبع افزایش یافته است.

وزیر نیرو با تاکید بر شناسایی و تصویب 24 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه افزود: مجموع اعتبار مورد نیاز برای عملیاتی کردن این راهکارها 13 هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده و قرار بود در سال 90 و در نخستین گام حدود دو هزار و 250 میلیارد ریال برای اجرای این راهکارها تخصیص یابد اما نه تنها فقط 20 درصد این میزان پرداخت شد بلکه برای اجرای برخی پروژه‌ ها ازجمله بارورسازی ابرها و لایروبی رودخانه‌ ها نیز هیچ اعتباری اختصاص پیدا نکرد.

چیت چیان با بیان این مطلب که در سال گذشته نیز عملا اعتباری برای فعالیت مذکور تخصیص داده نشد اظهار داشت: کارگروه نجات دریاچه ارومیه راهکارهای نجات این دریاچه را اولویت بندی می‌ کند. بنابراین 13 پروژه اولویت دار در این خصوص تعریف شده که بخشی از آنها نیاز چندانی به اعتبار ندارند و به صورت مدیریتی قابل حل است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه