سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آب دزدی از حقابه دریاچه ارومیه!

زیست بوم

آب دزدی از حقابه دریاچه ارومیه!

با وجود تمامی مصایب دریاچه ارومیه، از مناطق بالادست دریاچه خبر می‌رسد که آب‌دزدی از حقابه دریاچه رایج و به روندی رو به افزایش تبدیل شده‌است. آب دزدیده شده در هیچ بیلانی منظور نمی‌شود. این آب از دریاچه سدهای بالادست دریاچه دزدیده می شود.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

با وجودی که شرایط  دریاچه ارومیه روز به روز بدتر می‌شود و حقابه این دریاچه نیز چندان مورد توجه مسوولان نیست، از مناطق بالادست خبر می‌رسد که به وسیله‌ لوله‌های قطور از حقابه ناچیزی که به دریاچه می‌ریزد، دزدی می‌شود. آب دزدیده شده در کشاورزی استفاده می‌شود و این موجب رونق گرفتن هرچه بیشتر کشاورزی آبی در مناطق بالادست شده است.
 
«محمد درویش»، فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفت و گو با ‌‌CHN‌ با اعلام این خبر گفت: «روند رو به افزایش آب دزدی از حقابه دریاچه ارومیه نگران‌کننده است، این آب از سدهایی برداشت می‌شود که در بالادست دریاچه قرار دارند اما هیچ گزارشی از این اقدام منتشر نمی‌شود.»
 
به گفته او، برای مثال  در سد شهید کاظمی که در نزدیکی بوکان قرار دارد،‌ آب از سد پمپاژ و از طریق لوله‌های قطوری برداشت و در کشاورزی استفاده می‌شود. این موجب می‌شود که پایین دست این مناطق اعم از دریاچه ارومیه و مزارع کشاورزی تاثیر تاثیر قرار بگیرند.
 
درویش در مورد تاثیر این آب دزدی بر منطقه گفت:‌«این اقدام موجب شده‌است در مناطق بالا دست در قسمت‌هایی که پیش از این کشت دیم انجام می‌شد، با استفاده از این آب، کشت آبی شود و بابت نرسیدن آب به مناطق پایین دست، مناطقی که پیش از این کشاورزی آبی در آن معمول بوده، به ناچار کشت، دیم شود. ضمن این که این از سهم آب دریاچه ارومیه برداشت شده و در نتیجه آب کمتری به دریاچه در حال خشک شدن می‌رسد.
 
درویش معتقد است حجم این آب دزدیده شده قابل توجه است اما در هیچ بیلانی ذکر نمی‌شود.
 
با وجودی که بارها و بارها در مورد شرایط اسفناک دریاچه ارومیه توضیح داده شده‌است،‌ اما در سد حسنلو نیز چنین برداشت آبی از سوی مردم محلی صورت می‌گیرد.
 
اقدام به برداشت آب از حقابه دریاچه ارومیه در حالی از سوی مردم محلی در این منطقه صورت می‌گیرد و از سوی مسوولان هیچ پیگیری در مورد آن نمی‌شود که بدتر شدن شرایط دریاچه بیش از همه برای مردم منطقه خطرناک خواهد بود. درویش در پاسخ به این پرسش که چرا مردم با این وجود اقدام به چنین برخوردی می‌کنند،‌ گفت: «من از سلماس تا بوکان با مردم محلی در این باره گفت و گو کرده‌ام، به نظر می‌رسد که آن‌ها اصلا در مورد خطر خشک شدن دریاچه ارومیه و تبعات و تاثیرات آن بر زندگیشان چیزی نمی‌دانند.»
 
به نظر می‌رسد در مورد آگاه کردن مردم،‌ مسوولان منطقه کم‌کاری کرده‌اند. درویش اما معتقد است که خود مسوولان منطقه نیز در مورد خطرات کم آبی و خشک شدن دریاچه توجیه نیستند با این توضیح که:‌ «مسوولان جهاد کشاورزی منطقه به تازگی اعلام کرده‌اند که  تولید سیب در این منطقه 41 درصد افزایش یافته‌است، اما هیچ توضیحی در این باره نداده‌اند که وقتی منطقه با کم آبی شدید مواجه است که نمی‌تواند حقابه دریاچه ارومیه را تامین کند، چه دلیلی دارد کشاورزی گسترش یابد آن هم برای تولید میوه‌ای که هر کیلوی آن 160 تومان به فروش می‌رسد؟»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه