سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پسرفت دریاچه ارومیه عامل شوری آب چاه‌ها

زیست بوم

پسرفت دریاچه ارومیه عامل شوری آب چاه‌ها

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باقیماندن اراضی غیر قابل کشت، شور شدن آب چاه‌ها و کاهش کیفیت خاک از عوارض پسرفت دریاچه ارومیه است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

کامران یوسفی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: توسعه آبیاری قطره‌ای برای حفظ باغات شهرستان‌های حوضه دریاچه ارومیه را می‌توان راهکاری تاثیرگذار برای کاهش مصرف آب در حوضه این دریاچه قلمداد کرد.


وی با اشاره به شهرستان‌های آذربایجان شرقی مشرف به دریاچه ارومیه، یادآور شد: آذرشهر، اسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بناب در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند.


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ شرایط موجود از برنامه‌های اصلی کارشناسان بوده و توسعه و افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان‌ها امکانپذیر نیست. جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم‌آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است.


وی افزود: می‌توان گیاهان با نیاز آبی کم در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه جایگزین کرد. کاهش سطح زیرکشت پیاز در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه و جایگزینی محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و زیره با نیازهای آبی کم برای زراعت در این شهرستان‌ها قابل اجرا خواهد بود.


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌هایی برای حفظ درآمد بهره برداران در نواحی مجاور به دریاچه ارومیه متذکر شد: توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی که نیاز آبی خیلی کمی دارند و یا توسعه گاوداری‌های سنّتی برای حفظ درآمد و جلوگیری از مهاجرت از دیگر برنامه‌های اجرایی در مناطقی است که امکان کشت و زرع وجود ندارد. تمامی این فعالیت‌ها، حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه