سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم راه نجات تالاب بزرگ ارومیه تخریب سدهای خارج از ظرفیت دریاچه است

زیست بوم

راه نجات تالاب بزرگ ارومیه تخریب سدهای خارج از ظرفیت دریاچه است

برگرفته از خبرگزاری مهر

پدر علم محیط زیست ایران گفت: تنها راه نجات تالاب بزرگ ارومیه تخریب سدهای خارج از ظرفیت این اکوسیستم است و اگر این اقدام انجام نشود به دلیل فشاری که بر این اکوسیستم تحمیل شده در آینده نزدیک این سدها کارایی اقتصادی نخواهند داشت و حداقل نیمی از آنها تخریب می‌شود.
دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با تخریب سدی که بر روی تالاب " ever glade" در ایالت فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا قرار داشت این تالاب مجدداً احیا شد. کارشناسان این کشور با تحقیقاتی که انجام دادند متوجه شدند که ارزش اقتصادی این تالاب 10 برابر بارورترین زمین کشاورزی نظیر زمین زعفران است که سد روی تالاب برای تأمین آب مورد نیاز چنین زمین هایی احداث شده بود.

به گفته وی، این سد که به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و تولید انرژی برق آبی احداث شده بود از چنان عظمت و حجمی برخوردار بود که از بالای آن قطار عبور می کرد و برای ساخت آن سرمایه بسیار هنگفتی هزینه شده بود.

کهرم اظهار داشت: حدود چهار سال پیش با بررسی و ارزیابی ارزش این تالاب و زیانهای اقتصادی که در اثر تخریب این سدعظیم برای کشور حاصل می شود به این نتیجه رسیدند که سد را تخریب کنند و بلافاصله پس از تخریب سد تالاب به وضعیت عادی برگشت.

وی با اشاره به احیا تالاب دیگری در فلسطین اشغالی که با احداث سد به مانژ سوار کاری تبدیل و کاملاً خشک شده بود افزود: مسئولان پس از 40 سال به ارزش این اکوسیستم طبیعی پی بردند و با برداشتن سد ظرف دو سال زمین کاملاً خشک سوار کاری احیاء و تبدیل به تالاب شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه