سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رییس مرکز تحقیقات کشاورزی: خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه بی‌توجهی به تحقیقات است

زیست بوم

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی: خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه بی‌توجهی به تحقیقات است

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: انجام پروژه‌های اجرایی بدون پشتوانه تحقیقاتی در سنوات گذشته، ما را به اینجا رسانده که اکنون دریاچه ارومیه‌ در حال خشک شدن است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | CZ0948 - size 10 air jordan high heels - Nike Air Max 95 OG Neon 2020 (PS) - 001

حسین لطفعلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، افزود: هنوز در جامعه ما این رویکرد که همه کارها باید پایه و اساس تحقیقاتی داشته باشند، نهادینه نشده است.

وی اظهار کرد: در سنوات گذشته انجام پروژه‌های اجرایی که فاقد پشتوانه تحقیقاتی بودند، ما را به اینجا رسانده که اکنون دریاچه ارومیه‌ در حال خشکیدن است، آب‌های زیرزمینی‌ به شدت اُفت دارند و آب‌های موجود در سفره‌های زیرزمینی نیز شور شده‌اند.

لطفعلی‌زاده با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش کشاورزی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل پیش روی بخش کشاورزی عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش است؛ یعنی در مقایسه با سایر بخش‌ها مانند صنعت و یا بهداشت کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی افزود: حمایت از بخش کشاورزی بویژه در حوزه تحقیقات نه تنها می‌تواند گام بزرگی در راستای استقلال کشور باشد، بلکه می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: موج اخیر بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور نقش و اهمیت امنیت غذایی و به دنبال آن جایگاه ویژه وزارتخانه مولدی مانند جهاد کشاورزی را بیش از پیش روشن می‌کند.

وی با اشاره به ورود تدریجی تحقیقات به جامعه ادامه داد: از سوی دیگر نتایج تحقیقات همواره به صورت بطئی و تدریجی وارد جامعه می‌شود، در صورتی که مشکلات به صورت ناگهانی حادث می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: از این‌رو نتایج کارهای تحقیقاتی کمرنگ به نظر می‌رسد، در صورتی که تجسم جامعه‌ای که در آن اثری از پژوهش نباشد، غیرممکن است.

لطفعلی‌زاده تاکید کرد: اگر اجرای پروژه‌ها در سالیان قبل با مطالعه و تحقیق انجام شده بود، هم اکنون در برخی محصولات به خودکفایی رسیده بودیم و در عین حال جاذبه توریستی بزرگی به نام دریاچه ارومیه را هم از دست نداده بودیم؛ پس اگر نقش تحقیقات را باور کنیم، بقیه مشکلات ریز و درشت به خودی خود حل خواهند شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه