سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نجات دریاچه ارومیه 10 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

زیست بوم

نجات دریاچه ارومیه 10 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

برگرفته از خبرگزاری مهر

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه برای احیا مجدد و رسیدن به وضعیت مطلوب 10 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.
جلال الدین ترابی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه تنها راه نجات دریاچه ارومیه را  بارندگی و نزولات جوی و نیز صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه هم اکنون  سالانه افزون بر چهار میلیارد مترمکعب آب از دریاچه ارومیه تبخیر می شود.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که سد سازی تنها پنج درصد در کاهش سطح آب دریاچه ارومیه تاثیر گذاشته است و برای جبران این کاهش اقدامات اساسی در دستور کار قرار گرفته است.

ترابی بیان داشت: خوشبختانه بارندگی های بهار سال جاری در سراسر استان از جمله شهرهای جنوبی آذربایجان غربی موجب شده است که آب سدهای شهرستان بوکان، حسنلو و شهید قنبری سریز نماید و ذخیره سد های ماکو، مهاباد و شهرچایی ارومیه نیز افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به سال قبل داشته باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با این وجود با همت و تلاش مظاعف باید در جهت بهره مندی از روش های نوین استفاده از منابع آبی و صرفه جویی در این زمینه گام برداشت.

از سال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگیهای خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه