سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کاهش بروز بیماری قلبی و سرطان با خوردن زردآلو

خبر

کاهش بروز بیماری قلبی و سرطان با خوردن زردآلو

برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

خبرنگار : مریم مرادخانی

یکی از نوبرانه‌های بهاری، میوه «زردآلو» است که علاوه بر عطر و طعمی دلپذیر، در کتاب‌های علمی، کاربردهای درمانی بسیاری برای آن ذکر شده است.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زردآلو «Prunus armeniaca» ‌گونه‌ای از خانواده گلسرخیان است. این درخت کوچک که میوه آن خوراکی است، از دوران پیشاتاریخی کشت می‌شده ‌است.

«اصول کاربردی کشت و پرورش درختان زردآلو» اثر مهدی هادی‌پور و «زردآلوی ایرانی» تالیف محمدعلی نجاتیان، از جمله کتاب‌هایی است که درباره این میوه منتشر شده است.

خواص دارویی زردآلو براساس نتایج تحقیقات مندرج در کتاب‌های علمی آمده که هسته زردآلو مانند بسیاری از میوه‌های دیگر، حاوی مقدار کمی سیانور به شکل سیانید هیدروژن است، اما مصرف آن در مقادیر معمول خطری ندارد.

هسته زردآلو همچنین حاوی آمیگدالین (معروف به ویتامین ب ۱۷) است که به‌عنوان یک داروی ضد‌سرطان شهرت دارد و از سال ۱۸۴۵ در روسیه و از ۱۹۲۰ در آمریکا برای درمان سرطان استفاده شده‌است، اما هیج مدرک علمی که تاثیرگذاری آمیگدالین را در درمان سرطان یا هر بیماری دیگری تایید کند، به دست نیامده است.

منبعی غنی از ویتامین و آهن
این میوه سرشار از ویتامین‌های A و C و آهن است. مواد مغذی موجود در زردآلو از چشم‌ها و قلب حفاظت می‌کند و فیبر موجود در آن بر علیه بیماری‌ها مبارزه می‌کند.

زردآلو، منبع غنی بتاكاروتن پیش‌ساز ویتامین A است. زردآلوهایی كه رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاكاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاكاروتن باعث كاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سكته ، آب مروارید و بعضی ‌سرطان‌ها می‌شوند

از سلامت قلب تا بینایی چشم
تحقیقات و منابع علمی از قدیم بیانگر این موضوع بوده‌اند که لیکوپن موجود در زردآلو، غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب است. این ماده به‌عنوان آنتی اکسیدان، از اکسیداسیون LDL- کلسترول و بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کنند.

بتاکاروتن در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود. پس می‌توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم موثر است و به‌عنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد.

دارندگان پرفشاری خون نیز می‌توانند از برگه زردآلو  که سرشار از پتاسیم است مصرف کنند تا فشار خونشان تنظیم شود.

بی‌خوابی را درمان کنیم
پژوهشگران و متخصصان تغذیه معتقدند مصرف‌کنندگان این میوه باید بدانند،
زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه B برای درمان بیماری های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.

زردآلو در طب سنتی/بیماران کبدی کمتر زردآلو بخورند
متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند که طبع زردآلو سرد و تر است و نوع شیرین آن كمی گرم است و افرادی كه بیماری كبدی دارند، سعی كنند كمتر زردآلو بخورند.

هسته زردآلو تصفیه كننده خون و ضدسرفه است، همچنین این میوه بازكننده گرفتگی‌های مجاری عروق و نرم‌كننده سفتی‌ها است.

کنترل مصرف در سالخوردگان
تحقیقات علمی نشان می‌دهد که هر میوه‌ای علاوه بر این‌که دارای خواص مفید است، مضراتی نیز دارد.‌ براساس منابع علمی، زردآلو این میوه زیبا و خوش‌طعم و عطر بهاری، به‌طور کلی دیرهضم، ثقیل و نفاخ است. اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن اجتناب کنند. همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آن‌ را نیز تناول کرد، زیرا هسته زردآلو ضدنفخ بوده و هضم آن‌را آن آسان می‌سازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه