سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم توقف ساخت هتل در بستر مرجانی جزیره کیش

زیست بوم

توقف ساخت هتل در بستر مرجانی جزیره کیش

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: ساخت هتل پنج ستاره در بستر مرجانی دریا و ساحل جزیره در نزدیکی موقعیت کشتی یونانی که احداث ان منجر به محدود کردن ساحل دریا می شود، متوقف شد.

 به گزارش تابناک به نقل از دادگستری این استان، حجت الاسلام محمدصادق اکبری با اعلام این مطلب که ساخت و ساز در حریم و بستردریا و رعایت نکردن حریم ۶۰ متری در پروژه هتل پنج ستاره ترنج کیش مشهود است بیان داشت: بر اساس گزارشات واصله این هتل پنج ستاره در حریم و بستر دریا در جزیره کیش و منطقه موسوم به کشتی یونانی در دست احداث است و متشکل از دو هتل پنج ستاره که یکی در حریم ساحل قرار گرفته و احداث آن منجر به مسدود کردن ساحل دریا می شود و دیگری مجموعه ای متشکل از ۱۳۰ واحد ویلایی ۴۰ تا ۶۵ متری بوده که این مجموعه ویلاها در بستر مرجانی جزیره کیش در دست احداث است.
 
وی با بیان اینکه ساخت این هتل ها مساحتی بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع از حریم و بستر دریا اشغال کرده است عنوان کرد: مجریان و پیمانکاران این طرح در سال ۱۳۸۹ طرح خویش به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه کرده اند. پیمانکار این پروژه، پس از پنج سال، امسال و در زمان مدیریت جدید موفق به اخذ مجوز برای بهره برداری شده است.
 
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اعلام این مطلب که توجیه منطقه آزاد کیش و پیمانکاران هتل پنج ستاره ترنج به منظور احداث و بهره برداری از آن، موقتی بودن این هتل است، خاطرنشان کرد: حجم تأسیسات احداث شده در منطقه به هیچ وجه نشانگر موقتی بودن این مجتمع نیست. مسئولان محیط زیست منطقه آزاد کیش با این بهانه که به منظور احداث مجموعه ۱۳۰ ویلایی هتل ترنج در دریا هیچ عملیات خاک ریزی در بستر دریا صورت نگرفته و این ساختمانها با شمع های فلزی متصل شده در بستر دریا و اسکله های ایجاد شده؛ ثابت شده‌اند بنابراین هتل ترنج را سازگار با محیط زیست معرفی می کنند.
 
وی اعلام کرد: این در حالی است که در قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب ۱۳۵۴ صراحت قانون بر عدم ساخت وساز در حریم و به طریق اولی بستر دریا است و شکل ساخت و ساز و خاکریزی یا عدم آن، در این ممنوعیت تأثیری ندارد؛ کما اینکه به نظر کارشناسان محیط زیست، تابش نور خورشید بر بستر مرجانی، ضامن حیات این موجودات آبزی و زنده است و ایجاد هر سازه ای که مانع از تابش نور خورشید شود منجر به نابودی مرجان ها و موجودات زنده خواهد شد و با احداث ساختمان های مسکونی در بستر دریا معضل فاضلاب و آلودگی های انسانی نیز به آن افزوده شده که بر تصرف بستر و حریم دریا اضافه می شود.
 
رئیس دستگاه قضایی استان با اعلام این مطلب که ایجاد این پروژه بدون اخذ نظر سازمان محیط زیست استان صورت گرفته است اعلام کرد: انجام تحقیقات پیرامون این موضوع در دستور کار شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان بوده و کارگروهی به ریاست رئیس دادگستری حوزه قضایی کیش، مسئول بررسی این موضوع است.
 
بررسی اثرات زیست محیطی پروژه پل خلیج فارس که جزیره قشم را به سرزمین اصلی استان هرمزگان متصل می کند و حجم خاکریزی های صورت گرفته در این پروژه و همچنین موضوعاتی چون بازارماهی فروشان بندرعباس، سرازیر شدن فاضلاب بندرعباس به دریا، دست اندازی به دریا در پروژه پدیده کیش، اسکله هخامنش بندرعباس، ساخت و ساز در جزیره هندورابی، ساخت وسازهای غیر مجاز درساحل سوروی بندرعباس و پدیده زمین خواری در اراضی دشت جگین جاسک نیز در دستور کار شورای حفاظت از منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال استان هرمزگان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه