سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سد خرسان3 هم به کهگیلویه و بویراحمد پشت کرد - نیمی ازیک شهرستان بدون اطلاع مسئولان زیرآب می رود

زیست بوم

سد خرسان3 هم به کهگیلویه و بویراحمد پشت کرد - نیمی ازیک شهرستان بدون اطلاع مسئولان زیرآب می رود

خبرگزاری مهر: سد خرسان 3 حکایتی دیگر از سدهایی است که پشت به کهگیلویه و بویراحمد کرده اند و نه تنها مرهمی بر زخم های محرومیت مردم این استان نیستند بلکه نمکی بر زخمهایشانند و تنها آوارگی و بی خانمانی را برای آنها به ارمغان می آورند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | supernova glide 6 boost shoes women black gray - adidas Samba Wales Bonner Core Black - FX7517

به گزارش خبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد را می توان سرزمین چشمه ها و آبهای جاری نام نهاد. استانی با مساحتی یک درصدی که به واسطه قرار گرفتن در میان کوهستانهای زاگرس جنوبی حدود هشت درصد آب کشور را در اختیار دارد.

بارش متوسط سالیانه 536 میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد (با دو ناحیه سردسیری و گرمسیری) به همراه آب برف قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی در کوهپایه های زاگرس جنوبی شده است.

در این میان 18 چشمه دائمی و پرآب با تخلیه سالانه 495 میلیون متر مکعب آب می جوشند و صدها نهر و رودخانه می زایند و این رودخانه ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می آورند.

رودهایی که مادران کارون، مارون، جراحی و هندیجان هستند و دشت های تشنه خوزستان را آب می دهند و در آغوش نیلگون خلیج فارس می آرامند.

رود بشار یکی از پر آب ترین رود های استان است. رودخانه ای که از کوههای تنگ سرخ و سپیدان سرچشمه می گیرد و از دل شهر یاسوج می گذرد و در مسیر خود با پیوستن به رود خانه "ماربر" رود خرسان را تشکل می دهد و اندکی بعد رود بزرگ کارون را می آفریند.

صاحب خانه ای که از ثروتش محروم است

با این حال هنوز صاحب خانه از این منبع عظیمش محروم است و مردم این استان باید تابستان های داغ و سوزان را در کم آبی بگذرانند و تشنه لب بمانند و زمین های کشاورزی آنها هم از بی آبی خشک شود و یا آنقدر از آبهای زیر زمینی برداشت کنند تا دیگر چیزی در زمین باقی نماند.

 

سهم کم کهگیلویه و بویراحمد از سدهای پایین دست هم بارها صدای مسئولین این استان را بلند کرده است. سدهایی که اگر چه به نام کهگیلویه و بویراحمد اند اما به کام دیگر استانها هستند.

شاید تا دیروز کمتر کسی از مسئولین این استان از سد خرسان 3 اطلاعی داشت. سدی که در پایین دست استان کهگیلویه و بویراحمد و و در مرز آن با استان چهار محال و بختیاری ساخته می شود و اما بخش زیادی از شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد را به زیر آّب می برد بدون اینکه کمترین منافع برای این استان داشته باشد.

نیمی از یک شهرستان به زیر آب می رود

در نشست بررسی سد "خرسان3" خبر به زیر آب رفتن 17 روستای  منطقه "سادات محمودی" شهرستان دنا، مسئولین کهگیلویه و بویراحمد را شوکه کرد.

دهستان "سادات محمودی" بزرگترین و در عین حال زیباترین و غنی ترین منطقه به لحاظ وجود آثار باستانی و حاذبه های گردشگری، منابع آبی و طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود که دارای بیش از 50 روستای دارای سکنه است.

با اجرای این سد، روستاهایی همچون"لمای سفلی"، "دزدک بالا و پایین"، "مازه گز، "لمای علیا"، "دره شوره"، "مُنج"، "دشت بز"، "ده پایین"، "دو راه غماشکه"، "سر سور"،"ده شیخ"، "سرتنگ"، "کله گه"،" گل چهرآباد"، "رودشتی"،" سرتل چینگو"، "بیژگن"،"کلات محمودی" و ... زیر آب می روند.

به گفته معاون هماهنگی و امورعمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اجرای این پروژه شهرستان دنا را به دو قسمت تقسیم و بیش از پنج هزار نفر جمعیت را بی‌کاشانه و آواره خواهدکرد.

پژمان نیک‌اقبالی با انتقاد از مسئولان این سد، گفت: برخی روستاهای دیگر این منطقه اگر چه از خطر غرق شدن در امان مانده اند ولی در حقیقت تمامی زیرساخت ها و راه های دسترسی آنها به مرکز استان و شهرستان دنا قطع خواهد شد و ساکنان این روستاها نیز مجبور به ترک روستاهای خود هستند.

وی بیان داشت: چگونه است که طرحی با این بزرگی را می‌خواهند در استان کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی کنند ولی تاکنون با مسئولان این استان هیچ‎‌گونه هماهنگی و مشورت نکرده‌اند.

5 هزار نفر با اجرای سد آواره می شوند

نیک‌اقبالی با طرح سئوالاتی، بیان‌کرد: آیا مسئولان مطالعات اجتماعی این طرح را انجام داده‌اند؟ آیا فکری به حال آواره شدن پنج هزار نفر جمعیت این استان کرده‌اند؟ برای اشتغال و سکونت و زمین‌های کشاورزی آنها که قرار است زیر آب برود چاره‌ای اندیشیده‌ شده است؟

معاون هماهنگی و امورعمرانی استانداری بیان داشت: بسیاری از کشاورزان و مردم روستاهای منطقه سادات محمودی هنوز ترک خانه و زیر آب رفتن‌منزل و زمین‌های کشاورزی هایشان را یک خیال می‌دانند.

وی تصریح کرد: مردم این منطقه نباید به سرنوشت مردم شهرستان بهمئی که حدود 20سال است بواسطه ایجاد سدمارون ارتباط آنها با استان کهگیلویه و بویراحمد قطع شده و هر سال مینی‌بوس‌ها در آب غرق می‌شود، گرفتار شوند.
 
نیک‌اقبالی بیان کرد: مسئولان سد برای اجرای سد خرسان3 از ادارات و دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد استعلامی نکردند و این در حالی است که عملیاتی کردن طرح این سد استان را با چالش و مشکلات جدی روبرو خواهدکرد.

معاون هماهنگی امو عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با اجرای طرح سد هزینه زیادی بر این استان وارد می‌شود، یادآورشد: مسئولان استان از اجرای این پروژه ملی اطلاعی ندارند.

نیک اقبالی در پاسخ به سخن نماینده حقوقی سدخرسان 3 مبنی بر اینکه اجرای این پروژه هفت هزار نفر اشتغال‌زایی دارد، اظهار داشت: در اجرای عملیات این سد یک نفر نیرو از کارگران فصلی استان ما بکارگرفته نشده‌است.

وی بیان کرد: باتوجه به اهمیت و ملی بودن این طرح ضروری بود که مطالعات دقیق تر و جامع تری حداقل به لحاظ مباحث اجتماعی و بازدیدهای میدانی انجام می شد که این امر مهم در حوزه استان کهگیلویه وبویرحمد بسیار ضعیف بوده است.

خسارت سد به تاسیسات 23 روستا

مشاور اجرایی طرح سد خرسان 3 نیز گفت: مطالعات اولیه این طرح نیز از سال 86 انجام شده و برخی استعلام ها نیز در این راستا دریافت شده است.

حسن رخشان زاده افزود: حدود 23 روستا نیز در این منطقه به لحاظ زراعی و کشاورزی و تخریب برخی تاسیسات زیربنایی از جمله جاده دچار خسارت خواهند شد.

وی با اشاره به مشخصات طرح ملی سد خرسان 3، گفت: حجم مخزنی این سد حدود 10هزار و 158 میلیون مترمکعب برآورد شده و یکی از بزرگترین و جزو 10 سد بزرگ کشور محسوب می شود.

رخشان زاده تصریح کرد: محل اصلی اجرای این سد در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان است در مجاورت روستای طلائیه واقع شده است.

وی هدف اصلی این سد را تولید انرژی برق آبی معادل یکهزار و 106 مگاوات عنوان کرد و گفت: اگر هر خانوار حدود 400 مگاوات استفاده کند برای یک شهر 200 هزار نفری کافی است.

مشاور طرح خرسان 3 گفت: تمامی اقدامات لازم برای عملیاتی کردن طرح شامل دریافت مجوز کمیسیون ماده 215 شورای عالی اقتصاد، مجوز تخصیص آب از سد، استعلامات قانونی از دستگاه های مختلف ذیربط و مجوز اجرای طرح از وزارت نیرو انجام شده است.

رخشان زاده شروع عملیات اجرایی این سد در حوزه استان کهگیلویه وبویراحمد را پنج سال آینده اعلام کرد و افزود: تاکنون برآورد خسارت دقیقی نسبت به تعداد روستاهای غرق شده و یا تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی آنها انجام نشده است.

مردمی که معیشت خود را از دست می دهند

اما این سد نیز همچون سد تنگ سرخ فاقد مطالعات اجتماعی است و سرنوشت مردم محروم این منطقه پس از احداث سد هنوز مشخص نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از این موضوع گفت: مردم منطقه سادات محمودی این استان که در محدوده سد خرسان 3 هستند معیشت خود را از دست خواهند داد.

 

سید موسی خادمی افزود: اجرای سد خرسان 3 کار کارشناسی شده ای نیست و باید تیم کارشناسی در این استان تشکیل شود تا تبعات، مشکلات و معضلات ناشی از احداث این سد را بررسی کنند.

وی عنوان کرد: اجرای این سد به راههای ارتباطی، اراضی کشاورزی، مناطق دیدنی و گردشگری و میراث تاریخی استان خسارات جبران ناپذیری را وارد می کند.

به رئیس جمهور نامه می نویسیم

خادمی تصریح کرد: طی نامه ای به ریاست محترم جمهور و وزیر نیرو مسایل و مشکلات ناشی از اجرای این سد را مطرح خواهیم کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باید مطالعات اجتماعی سد خرسان 3 دوباره دیده شود و وزارت نیرو و کمیسیون 215 باید تکلیف این سد را که بدون اطلاع از مسئولان استان انجام شده را روشن و بررسی کنند.

وی اضافه کرد: زیر ساختهای 26 روستا در این منطقه و ازجمله حدود 200 کیلومتر از راههای این استان با احداث سد خرسان 3 زیر آب می روند.

سد خرسان3 منفعتی برای استان ندارد

مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم با انتقاد از مسئولان این طرح، گفت: اجرای سدخرسان3 هیچ منفعتی برای استان جزء آواره‌کردن پنج هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

جعغرگوهرگانی افزود: به عنوان شهروندی از استان کهگیلویه و بویراحمد از استاندار و مسئولان می‌خواهم تا نهایی‌نشدن مطالعات‌اجتماعی طرح سدخرسان 3، این طرح را متوقف کند.

 

وی تصریح‎کرد: اجرای این طرح را تحقیری برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌دانم.

حقوق شهروندی در این طرح رعایت نشده ‌است

نماینده مردم اهالی سادات محمودی با ابراز گلایه از مسئولان سد، گفت: قرار است با عملیاتی کردن طرح سدخرسان 3 خانه، زمین‌های کشاورزی و تاریخ منطقه سادات محمودی زیر آب می‌رود.

علی فتح میرمحمدی بیان‌کرد: 23 روستای شهرستان دنا زیر آب می‌رود که بیش از 9هزار نفر جمعیت بی خانمان و شغل می‌شوند.

میرمحمدی افزود: با اجرای این طرح مقبره امامزادگان و قبور شهدای هشت سال جنگ تحمیلی این منطقه هم زیر آب می‌رود.

وی با انتقاد از عملیاتی کردن پروژه سد خرسان3، افزود: به عنوان نماینده مردم خواستار توقف این طرح و احترام به حقوق شهروندی هستیم.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در این طرح رعایت نشده‌است، گفت: مگر می شود طرحی به این بزرگی انجام بگیرد ولی هزینه، تبعات منفی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن در نظر گرفته نشود.

میرمحمدی تاکیدکرد: مردم مناطق مختلف سادات محمودی نگران وضعیت زندگی خود هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از سدهای کوثر، مارون و چم شیر این چهارمین سدی است که زمین های کهگیلویه و بویراحمد را به زیر آب می برد اما به کام دیگر استانهاست.

سدهایی که بدون مطالعات اجتماعی اجرا می شوند و منافع و زندگی مردم این استان را قربانی خود می کنند و آب به چشم مردمان این دیار می آورند تا آبی به دیگران برسانند.

.......................

گزارش: شریف اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه