سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فروش خاک جزیره هرمز به کشورهای عربی

زیست بوم

فروش خاک جزیره هرمز به کشورهای عربی

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از فروش خاک جزیره هرمز به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و گفت: سال گذشته ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد آبهای خلیج فارس شد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | nike dri fit mens training pant shoes for sale

به گزارش فارس، پروین فرشچی امروز در نشست خبری که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد به مشکلات عمده آلودگی‌های خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و اظهارداشت: قاچاق سوخت از جمله مشکلات عمده موجود در خلیج فارس و دریای عمان است که موجب شده آلودگی‌های بسیاری وارد این دریاها شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست افزود: طی 4 سال اخیر با معضل مزبور مواجه بودیم که این امر در دو سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیروی دریایی اعلام کرد که 5 میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد  خلیج فارس شده است.

وی ادامه داد: این کشتی حامل 5 میلیون لیتر سوخت قاچاق برای فرار کردن و جلوگیری از دستگیر شدن، سوختی را که حمل می‌کرد به آبهای خلیج فارس روانه کرد بر همین اساس می‌توان قاچاق سوخت را یکی از معضلات اصلی خلیج فارس عنوان کرد.

به گفته معاون سازمان محیط زیست فعالیت قاچاقچیان سوخت مشکلات زیادی را به وجود آورده است که این امر باید ریشه‌یابی شود.

فرشچی ادامه داد: در سال 93 یک کمیته ملی تشکیل شده است که این موضوع را پیگیری خواهد کرد که نیروی دریایی، استانداری‌ها و سازمان محیط زیست عضو این کمیته هستند.

معاون سازمان محیط زیست ابراز داشت: خلیج فارس و دریای عمان به دلیل اهمیت ژئوپولیتیکی که در منطقه دارد اکتشاف استخراج نفت در آن مطرح شده است و بر همین اساس بیشترین منشأ آلودگی خلیج فارس آلودگی نفتی است.

فرشچی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات خلیج فارس و دریای عمان ورود گونه‌های غیربومی از طریق آب توازن کشتی‌ها است.

وی ادامه داد: ایران در منطقه خاورمیانه تنها کشوری است که به کنوانسیون آب توازن پیوسته است و اقدامات خوبی را برای کنترل این مشکل انجام داده است.

به گفته فرشچی سازمان دریانوردی مرجع این کنوانسیون بوده که با سازمان محیط زیست همکاری‌های لازم را دارد.

وی همچنین به مرگ و میر دلفین‌ها و سایر پستانداران در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این باره نیز برنامه‌ای برای پایش این حیوانات (لاک‌پشت‌ها، مرجان‌ها، دلفین‌ها و سایر پستانداران آبزی) در دستور کار داریم.

وی همچنین به بروز پدیده کشند قرمز که طی چند سال اخیر ورود پیدا کرده است اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته کمیته ملی کشند قرمز ایجاد شد و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی عضو آن شدند ضمن آنکه قرار است 20 اردیبهشت‌ماه سال جاری جلسه‌ای در این باره تشکیل شود.

فرشچی ضمن انتقاد از انتقال کشتی رافائل از کف دریا بیان داشت: کشتی رافائل 30 سال است که در خلیج فارس و در آبهای بوشهر کف دریا مانده است و به مرور زمان این کشتی به زیستگاه آبزیان تبدیل شده به طوریکه از نظر فرهنگی برای افراد این منطقه اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی یادآور شد این موضوع در قالب کمیته تخصصی بررسی خواهد شد و باید گفت که خارج کردن این کشتی هیچ گونه ارزیابی زیست‌محیطی مثبتی ندارد.

به گفته معاون سازمان محیط زیست، این کشتی دارای 300 متر طول است و غواصان زیادی از آن بازدید کرده‌اند و چنانچه بخواهیم این کشتی را خارج کنیم زیستگاه بسیاری از جانواران آبزی را از بین خواهیم برد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست همچنین به فروش خاک جزیره هرمز اشاره کرد و گفت: این خاک غنی از مواد معدنی است و شرکتهای عمدتاً خصوصی طی سالهای گذشته خاک جزیره هرمز را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند و در این باره استانداری‌ها موظف هستند از پیشرفت این مسئله جلوگیری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه