سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشکسالی در کمین سراب نیلوفر

زیست بوم

خشکسالی در کمین سراب نیلوفر

‌معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است: اگر سوء برداشت از منابع آبی اطراف سراب نیلوفر کرمانشاه ‌ادامه داشته باشد، باز هم خطر خشک شدن این سراب را تهدید می‌کند.

shock drop air force 1 full uv reactive | amazon adidas kids sandals boots clearance 2017

به گزارش ایسنا، مهندس کاظم علیزاده با اشاره به این که سراب نیلوفر کرمانشاه در سال 1388 به دلیل کم‌آبی بطور کامل خشک شد، اظهار کرد: اگر چه در چند سال اخیر وضعیت سراب نیلوفر بهتر شده، اما اگر سوء مصرف آب همچنان ادامه داشته باشد، خشکسالی این سراب را تهدید می‌کند و بحران کم‌آبی این منطقه هنوز ادامه دارد.

وی برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی اطراف سراب نیلوفر را دلیل اصلی مشکل کم‌آبی آن دانست و تاکید کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز و مجازی که برداشت بی‌رویه از آنها صورت می‌گیرد باعث این کم آبی شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه کشت محصولات پرمصرف از نظر آب مانند ذرت را نیز دلیل سوء مصرف آب در محدوده سراب نیلوفر عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه کشت ذرت امسال هم انجام شده است.

علیزاده در خصوص راهکارهایی که می‌تواند سراب نیلوفر را از خطر خشکسالی نجات دهد نیز یادآوری کرد: اگر انتقال آب از سد گاوشان به اطراف سراب نیلوفر انجام شود، استفاده از منابع آب زیرزمینی این محدوده کاهش می‌یابد و می‌توان شاهد احیاء مجدد این سراب بود.

وی همکاری ادارات آب، جهاد کشاورزی و حتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز برای کمک به سراب نیلوفر ضروری دانست.

به گفته این مسئول، سراب نیلوفر که در حدود 15 کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده از نظر ارزش‌های اکولوژیکی و وجود گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار قابل توجه است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

علیزاده تصریح کرد: دلیل اصلی معروفیت این سراب، نیلوفرهای موجود در آن است و به علاوه گونه‌های ماهی و اکوسیستم آبی سراب نیلوفر نیز قابل توجه است.

وی گونه‌های لاک‌پشت، قورباغه، انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و ... را از مهم‌ترین گونه‌های زنده موجود سراب نیلوفر دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه