سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم علت گرد و غبار دیشب تهران مشخص شد

زیست بوم

علت گرد و غبار دیشب تهران مشخص شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرد و غبار روز گذشته در تهران گفت: علت اصلی این گرد و غبار معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است که جزو کانون‌های داخلی ورود گرد و خاک به تهران محسوب می‌شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

دکتر سعید متصدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه از آب در کشاورزی، توسعه صنایع آب‌بر مانند فولاد و افزایش سطح تبخیر آب مانند احداث سدها موجب افزایش میزان تبخیر آب می‌شود، گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه در کشور آب کم داریم، سطح تبخیر آب را نیز افزایش دادیم که این امر موجب شده است کانون‌های گرد و غبار در اطراف شهرها تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی ورود گرد و غبار محلی از غرب تهران، معادن شن و ماسه هستند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال که موضوع گرد و غبار را در خارج مرزهای ایران پیگیری می‌کند، در داخل کشور نیز این کانون‌ها را مورد پیگیری قرار داده است این در حالی است که طی چند سال گذشته هیچ فعالیتی درخصوص کانون‌های داخلی گرد و غبار صورت نگرفته است و آقایان همه تقصیرها را به گردن خارجی‌ها انداخته و گفته‌اند که کانون‌های خارجی گرد و غبار موجب ورود ریزگردها به کشور شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کاشت درخت و مالچ‌پاشی از جمله راهکارهای مقابله با کانون‌های ریزگرد در خارج کشور است، گفت: باید کانون‌های داخلی ریزگردها را مهار کنیم که در این خصوص در مناطق جنوبی و غربی کشور برنامه تثبیت خاک در دستور کار قرار گرفته است.

متصدی گفت: شبکه پایش زمینی گرد و غبار در کشور تکمیل شده است و دستگاه‌های مورد نیاز خریداری شده که طی دو ماه آینده نصب می‌شود و پس از آن شبکه پایش ماهواره‌ای و هشدار و پیش آگاهی ریزگردها در کشور راه‌اندازی می‌شود و بدین ترتیب به مردم در این خصوص هشدار خواهیم داد.


50 تا 60 درصد کانون‌های ریزگردهای داخلی شناسایی شده‌اند

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شده است پدیده گرد و غبار در تابستان امسال تشدید شود، گفت: براین اساس گروه واکنش سریع توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای شهرهای غربی و جنوبی کشور که درگیر پدیده گرد و غبار هستند تشکیل شده است که این گروه با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به هشدار و اتخاذ تدابیر خاص در مواقع رخ داده ریزگردها وارد عمل می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید نقاط بحرانی ریزگردها در داخل کشور شناسایی شوند، گفت: 50 تا 60 درصد کانون‌های ریزگردهای داخلی شناسایی شده‌اند و تلاش خواهیم کرد تا در پروسه زمانی معین تمام این کانون‌ها را شناسایی کنیم. از سوی دیگر با وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مذاکرات لازم صورت گرفته است تا درخصوص برنامه مدیریت زیست‌محیطی معادن کشور طرح‌هایی به مرحله اجرا گذاشته شود چراکه بخش عمده‌ای از کانون‌های ریزگرد داخلی مربوط به طرح‌های اکتشاف و استخراج معادن، خصوصا معادن شن و ماسه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه