پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر خطر گرما در کمین سلامتی؛ باز هم تابستان و بیماری‌هایش...

خبر

خطر گرما در کمین سلامتی؛ باز هم تابستان و بیماری‌هایش...

رطوبت و تعریق ناشی از گرمای هوا یکی از عوامل مهم در ایجاد و گسترش بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست است.ابتلاء به برخی عوارض چشمی مانند ناخنک، خشکی‌ چشم نتیجه مراقبت ناکافی از چشم در فصل تابستان است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | nike acg alder mid for sale california real estate

یک هفته است که سوت شروع تابستان به صدا درآمده و روزهای گرم زیادی در راه است. این فصل بیماری‌هایی برای بخش‌های مختلف بدن دارد؛ از موی سر گرفته تا نوک پا.

به گزارش قانون، در فصل تابستان و هوای گرم بیماری‌های زیادی در کمین مردم هستند که با رعایت کردن چند نکته بهداشتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این گزارش به شایع‌ترین بیماری های این فصل اشاره شده است.


با کلاه و روسری موهای خود را بپوشانید
برخی از مردم مجبور هستند در روزهای گرم تابستان ساعات طولانی را در بیرون از منزل و به ویژه در معرض نور خورشید باشند که به سلامتی موها آسیب می‌رساند. متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که در روزهای آفتابی حتی‌المقدور با کلاه و روسری موهای خود را بپوشانید تا در تماس با نور خورشید و تشعشعات فرابنفش آن تارموهایتان آسیب نبیند. ضمن اینکه در این فصل تا جایی که ممکن است موهای خود را در معرض گرمای بیشتر مشکل حرارت سشوار قرار ندهید و از شستن موی سر با آب داغ پرهیز کنید و بیشتر از آب خنک یا ولرم استفاده کنید. موهای خود را هر یک یا دو نوبت در هفته چرب کنید تا از خشک شدن آنها جلوگیری کرده باشید. به علاوه می‌توانید در طول فصل تابستان از شامپوهای مرطوب‌کننده مو استفاده کنید. پس از هر بار شست‌وشو موهای خود را تقویت کنید.


ناخنک، خشکی‌ در کمین چشم
ابتلاء به برخی عوارض چشمی مانند ناخنک، خشکی‌ چشم نتیجه مراقبت ناکافی ازچشم در فصل تابستان است. در این فصل باید از چشم‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز محافظت کرد. در مناطق و فصول گرم سال تنها افراد مسن به آب مروارید مبتلا نمی‌شوند؛ بلکه در صورت محافظت نکردن از چشم، امکان ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر هم هست.
به هیچ وجه سعی نکنید (چه در تابستان و چه در هر فصل دیگری) به خورشید نگاه کنید؛ زیرا خیره شدن طولانی‌مدت به نورخورشید ممکن است به سوختگی شبکیه‌تان منجر شود. در فصل تابستان باید استخرهای تمیز را برای شنا انتخاب کرد. بیماری‌های عفونی قابل‌انتقال از طریق آب، ‌مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که افراد در تابستان به آنها مبتلا می‌شوند؛ به این شکل که آب آلوده و شنا کردن اشخاص بیمار در آن باعث شیوع بیماری‌های ویروسی شده و سبب ایجاد التهاب ملتحمه (التهاب و عفونت پرده شفافی که زیر پلک‌ها و قسمت‌هایی از کره چشم را پوشانده) می‌شود و این در نهایت ممکن است به تراخم ختم شود که نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد. از طرفی، کلر زیاد در آب نیز باعث تحریک چشم می‌شود.
توصیه دیگر این است که حتما از عینک‌های ضد اشعه ماورای بنفش استفاده کنید و عینک‌های آفتابی که ضداشعه ماورای بنفش نیستند را خریداری نکنید؛ چون هنگامی که عینک روی چشم است، مردمک چشم بازتر شده و در نتیجه، اشعه‌های مضر بیشتری وارد آن می‌شود. این مساله به‌خصوص در کسانی که در محیط‌های باز کار می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا احتمال اینکه این افراد به ناخنک مبتلا شوند بیشتر است. برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری می‌توان از عینک‌های آفتابی بزرگ استفاده کرد و کمتر در معرض گردوخاک قرار گرفت.


از خوردن غذای آماده پرهیز کنید
یکی از بیماری‌هایی که در این فصل به کرات دامن مردم را می‌گیرد، مربوط به دستگاه گوارش است. مسمومیت‌های غذایی و یا عفونت‌های روده‌ای تهدیدی جدی برای سلامتی است.
در هوای گرم اسهال، استفراغ از شایع‌ترین بیماری‌ها هستند. وارد شدن میکروب و ویروس به دهان از طریق غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش می‌شود که معمولا به صورت اسهال و گاهی به صورت درد شکم، تهوع، ضعف و بی‌حالی خود را نشان می‌دهد. از آن جا که عوامل این بیماری از طریق دهان وارد بدن می‌شوند، بهترین راه مقابله با آن‌ها رعایت بهداشت تغذیه است.
مسمومیت‌های غذایی معمولاً به دنبال مصرف غذای آلوده ایجاد می‌شود. مسمومیت‌های غذایی به ویژه پس از مصرف فست فودها و غذاهای حاوی موادنگهدارنده گاهی به صورت سردرد بروز می‌کند که پس از چند ساعت برطرف می شود. انواع شدید مسمومیت‌های غذایی ممکن است، سردرد همراه با تهوع، استفراغ یا دل پیچه و اسهال را به دنبال داشته باشند. ممکن است همه این علایم در بیمار ظاهر نشوند. ضمن اینکه طعم و بوی طبیعی مواد غذایی دلیلی بر سالم بودن آنها نیست، بعضی باکتری‌های موجود غذا در روده، سبب مسمومیت شده و بر سیستم گوارش تأثیر می‌گذارند. عفونت‌های روده‌ای در این فصل کودکان و سالمندان را به عنوان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می‌کند. در فصل تابستان به علت افزایش سفر مصرف غذا در خارج از منزل متداول‌تر است و افراد را بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد.


کرم ضدآفتاب یادتان نرود
با شروع فصل تابستان و شدت یافتن گرمای هوا شیوع برخی از بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد، اما به گفته متخصصان پوست تنها با رعایت بهداشت فردی می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری و یا آنها را درمان کرد. رطوبت و تعریق ناشی از گرمای هوا یکی از عوامل مهم در ایجاد و گسترش بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست است.
بیشتر بیماری‌های پوستی با منشا عفونی و ویروسی را می‌توان با رعایت بهداشت فردی درمان کرد یا اینکه مانع از پیشرفت آن شد. با پوشش پوست چه با کرم‌های ضدآفتاب و چه با لباس و کلاه نیز می‌توان از بیماری‌های پوستی که با نور خورشید مرتبط هستند، پیشگیری کرد.
بیماری‌های قارچی بدن از جمله قارچ تنه از مشکلات شایع فصل گرما به شمار می‌روند که در بیشتر موارد مشاهده می‌شود و یکی از علل عمده مراجعه افراد به مطب‌های متخصصان پوست و مو ناشی از این مشکل پوستی است. استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب بدن در مقابل نور خورشید در بالا بردن سلامت پوست و کاهش حساسیت‌های پوستی نقش مؤثری دارد.


مایعات زیاد مصرف کنید
گرمازدگی از دیگر بیماری‌‌های شایع فصل تابستان است. در گرمازدگی باید بیشتر به پیشگیری فکر کرد زیرا گرمازدگی شدید خطرناک بوده و تهدیدی جدی برای سلامتی است. پوشش مناسب و مصرف مایعات کافی به منظور جبران آب بدن در شرایط گرما ضروری است. عدم مصرف آب کافی در گرما می‌تواند به گرمازدگی و در موارد شدید حتی به نارسایی کلیه و اندام ‌های‌حیاتی بدن منجر شود.
متخصصان می‌گویند که استفاده از دوش آب سرد، پاشویه و مصرف زیاد مایعات می‌‌تواند در جلوگیری از گرمازدگی بسیار مؤثر باشد. همچنین فرد گرمازده باید به تدریج به شرایط طبیعی بازگردانده شود.
به هرحال تابستان همان قدر که فصل به ثمر نشستن محصولات رنگارنگ زراعتی و باغبانی است، فصل بروز بیماری ویژه‌ای هم است.  برای لذت بردن از ثمرات شیرین این فصل باید حواستان نسبت به بیماری‌های این فصل جمع باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه