جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش هفته بیست و هشتم جام خلیج فارس (لیگ برتر) فوتبال ایران؛ تلاش برای قهرمانی و بقا در بالا و پایین جدول

ورزش

هفته بیست و هشتم جام خلیج فارس (لیگ برتر) فوتبال ایران؛ تلاش برای قهرمانی و بقا در بالا و پایین جدول

فردا از شمال تا جنوب ایران در تب و تاب صعود و سقوط می‌گذرد؛ از یک سو، پنج تیم برای قهرمانی می‌جنگند که در مهم‌ترین آن‌ها استقلال به مصاف نفت می‌رود و فولاد به مصاف تراکتور و از سوی دیگر، پنج تیم برای فرار از سقوط به میدان می‌روند که در این میان، مس و ذوب‌آهن بیشتر از دیگران در منطقه خطر هستند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

ساعت ۱۷:۳۰ روز پنجشنبه، هفتم فروردین ماه نخستین دیدارهای رسمی لیگ برتر فوتبال ایران در هشت ورزشگاه همزمان برگزار می‌شود؛ دیدارهای حساسی که سرنوشت قهرمانی، سقوط و بقای تیم‌ها را مشخص می‌کند. سه هفته پایانی با شش دیدار حساس در حالی پیگیری می‌شود که گویا به دلیل برگزاری مسابقات در دل تعطیلات نوروزی این مسابقات حساس همچنان در ورزشگاه‌ها بدون تماشاگر برگزار شود.


به گزارش «تابناک»، دیدار استقلال و نفت، تراکتورسازی و فولاد، پرسپولیس و داماش، راه‌آهن سورینت و استقلال صنعتی، صبا و ذوب و فجر و مس، شش دیدار حساس هفته بیشت و هشتم لیگ برتر است که  همزمان عصر فردا برگزار خواهد شد.

حساسیت بازی‌ها از این جهت است که فاصله سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران، دست کم پنج تیم مدعی قهرمانی هستند و در پایان جدول هم با اینکه مس وضعیت بغرنجی دارد و شاید کار سقوطش در همین هفته مشخص شود، هنوز افتادن هیچ تیمی قطعی نشده است.

پس از سی و چند روز تعطیلی لیگ ایران به‌ دلیل بازی‌های تیم ملی و رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران تا  بیست و دوم فروردین ماه برگزار می‌شود تا قهرمان سیزدهمین دوره لیگ برتر مشخص شود.

در ادامه نگاهی داریم به هشت بازی هفته بیست و هشتم.


فولاد خوزستان ـ تراکتورسازی تبریز

بسیاری امیدوارند از میان پنج مدعی قهرمانی لیگ بر‌تر امسال فولاد یا نفت قهرمان شوند. در این میان، اقبال فولاد خوزستان برای قهرمانی بیشتر است. چه اینکه در قیاس با نفت تهران، فولادی‌ها از پشتوانه هواداران بی شمار خود در خوزستان برخوردراند. باشگاه فولاد که سابقه قهرمانی در لیگ بر‌تر فوتبال ایران و پس از آن سقوط به دسته پائین‌تر را دارد، به دلیل ساختار بسیار قوی باشگاهی و توسعه فوتبال پایه در این استان و دوری از حاشیه، شانس بالایی برای قهرمانی دارد.

هم اکنون فولاد با ۵۱ امتیاز در صدر جدول است، ولی این تیم برای تدوام صدرنشینی‌اش نیاز به پیروزی در هر سه دیدارش دارد. آن‌ها در نخستین گام به دیدار تراکتورسازی می‌روند که پس از قهرمانی در جام ‌حذفی و کسب سهمیه آسیایی، دیگر زهر گذشته را ندارند و حریف آسان‌تری از گذشته به شمار می‌آیند، به ویژه اینکه آن‌ها در خانه خود میزبان تبریزی‌ها هستند و می‌خواهند با یک پیروزی شیرین هم صدر نشینی خود را حفظ کنند و هم اینکه انتقام دیدار نیمه‌نهایی جام‌حذفی در تبریز را بگیرند.

راه‌آهن سورینت ـ استقلال صنعتی خوزستان

هرچند راه‌آهنی‌ها در هفته بیست و هفتم ـ که سی‌وچند روز پیش برگزار شده بود ـ با پیروزی ۳-۰ برابر تراکتورسازی هم جشن قهرمانی آن‌ها را خراب و هم اندکی خیال خودشان را از سقوط به دسته پایین‌تر راحت کرده بودند، متأسفانه هنوز به مثلث سقوط لیگ بر‌تر چسبیده‌اند. این تیم اما مشکل بزرگتری دارد و آن اینکه با مشخص نشدن سرانجام بابک زنجانی، مالک متمول و بازداشت شده این باشگاه، شرایط خوب مالی و مدیریتی را پشت سر نمی‌گذارند.

در سوی مقابل، وضعیت استقلال اهواز در جدول و حضور این تیم در کنار فانوس‌به دستان، خبر از یک بازی شش امتیازی در ورزشگاه اکباتان می‌دهد. اگر راه‎آهن بتواند در این فینال قعرنشینان پیروز شود، شانس صعود تا رده دهم را هم دارد؛ هر چند رقیب اهوازی‎اش نیز به فکر گرفتن امتیاز در تهران است.
 
صنعتی‎‌ها که اکنون با ۲۹ امتیاز در رده دهم قرار دارند، اگر در این بازی مغلوب شوند و دیگر داماش و فجر نیز حریفان خود را شکست بدهند، حتی خطر سقوط به لیگ دسته اول را بیش از گذشته احساس خواهند کرد. هر چند پیروزی یک اتفاق مثبت برای استقلال صنعتی است، گرفتن یک امتیاز نیز از این بازی مهم برای این تیم اهوازی ارزشمند خواهد بود.

داماش گیلان ـ پرسپولیس تهران

یکی از دیدارهای حساس هفته بیست و هشتم در رشت برگزار خواهد ش؛د. جایی که پرسپولیس مدعی قهرمانی باید به مصاف دادماش کاندید سقوط برود؛ دیداری که برای هر دو تیم مهم است. پرسپولیسی‌ها که برای قهرمانی راهی آسان‌تر از سایر رقبای خود دارند، شاید سخت‌ترین دیدار این سه هفته فردا در رشت برگزار خواهند کرد.

پرسپولیس ۴۸ امتیازی چشم به لغزش فولاد و استقلال دارد که حتی صدر جدول را تصاحب کرده و سرنوشت قهرمانی را در دست بگیرد. با این حال شاگردان دایی نخست باید برنده بازی با داماش باشند و سپس به این مسأله بیندیشند.

سرخپوشان از بازی در رشت، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارند و امیدوارند این بار هم یکی از روزهای خوب خود را تجربه کنند. با این حال، شرایط بحرانی داماش سبب می‌شود تا این دیدار به مراتب برای هر دوتیم دشوار‌تر شود.
داماش ۲۵ امتیازی که در رده سیزدهم جدول لیگ بر‌تر است، در صورت شکست مانند مس کرمان، گزینه جدی سقوط به لیگ یک خواهد بود.


صبای قم ـ ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان که امسال رکورددار تغییر روی نیمکت خود بود، برای سه بازی پایانی خود در لیگ بر‌تر فیروز کریمی را به اصفهان فراخوانده تا با تکیه بر تکنیک‌های او بتواند تیمش را در لیگ بر‌تر نگه‌ دارد؛ تیمی که چند سال پیش در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کرده بود، حالا با ۲۳ امتیاز رده پانزدهم لیگ بر‌تر ایران را دارد و از گزینه‌های جدی سقوط در این فصل به شمار می‌رود.

بازی فردای قم هم یکی از بازی‌های شش امتیازی این هفته به شمار می‌رود؛ چه اینکه هرچند صبا در منطقه سقوط قرار ندارد، باخت در این دیدار این تیم را به منطقه سقوط هدایت خواهد کرد و آن‌ وقت دو هفته پایانی روزهای سختی برای قمی‌ها خواهد بود. همین موجب شده تا فردا روز سختی در انتظار ذوب‌آهن و فیرو کریمی باشد.

سپاهان اصفهان ـ سایپای کرج

سپاهان پر فراز و نشیب‌ترین فصل چند سال اخیرش را در امسال تجربه کرد. آن‌ها در حالی که وضعیت مناسبی در جدول نداشتند، در نیم‌فصل دوم خیزش خوبی داشتند و به کمک مهدی شریفی، پدیده این روزهای فوتبال ایران خودشان را تا بالای جدول بالا کشیدند و حالا در جمع مدعیان هستند.

اما آن‌ها با از دست دادن جام حذفی و وضعیت نامناسب در لیگ قهرمانان، می‌توانند فصل کابوس‌واری را با از دست دادن قهرمانی تجربه کنند. آن‌ها که سال‌ها در صدر جدول فوتبال ایران حضور داشتند و سه قهرمانی پیاپی را در سال‌های اخیر تجربه کردند، می‌توانند با قهرمانی در لیگ بر‌تر فصل کابوس‌وار خود را به فراموشی بسپارند، به ویژه اینکه حریف آن‌ها در این هفته سایپایی است که نه امیدی به قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی دارد و نه از سقوط می‌ترسد.

فجرسپاسی شیرازی ـ مس کرمان

آخرین امید مس کرمان و لوکا بوناچیچ برای بقا در لیگ بر‌تر. در واقع وضعیت مس چنان بغرنج است که می‌توان این هفته را هفته تعیین وضعیت این تیم در لیگ بر‌تر دانست. لوکا بوناچیچ پس از تساوی هفته بیست و هفتم به صراحت گفته بود دیوانه نیست که امیدی به بقای مس در لیگ بر‌تر داشته باشد؛ اما شاید این تعطیلی یک ماهه فرصت را برای بازیابی به بازیکنان مس داده‌ باشد تا آخرین تلاش‌های خود را برای بقا در لیگ انجام دهند.

از سوی دیگر، اما فجرسپاسی نیز به این سه امتیاز خانگی برای بقا در لیگ بر‌تر نیاز دارد؛ بردی که می‌‎تواند آن‌ها را در پایان هفته بیست و هشتم حتی به رده دوازدهم هم برساند (در صورت شکست شاگردانِ جوانِ پیر‌ترین مربی لیگ ایران). فجری‌ها اگر دوست داشته باشند همچنان در لیگ بر‌تر بازی کنند، محکوم به پیروزی در این بازی هستند، اما شکست یا تساوی در این بازی آن‌ها را به سقوط نزدیک‌تر خواهد کرد. البته تساوی در این بازی دیگر مدعیان سقوط را خوشحال می‌کند.

گسترش فولاد تبریز – ملوان بندر انزلی

بی‌خطر‌ترین بازی هفته بیست و هشتم میان دو تیمی برگزار می‌شود که نه ترسی از سقوط دارند و نه امیدی به کسب سهمیه یا قهرمانی. آن‌ها با امتیازاتی که در فصل جمع کرده‌اند در میانه جدول جا خوش کرده‌اند و منتظر پایان لیگ و تدارک برای فصل جدید هستند.

استقلال تهران ـ نفت تهران

در میان همه بازی‌های مهم این هف، شاید بتوان لقب مهم‌ترین بازی هفته را به دیدار استقلال و نفت داد. چه اینکه دیداری است که میان تیم دوم و چهارم جدول برگزار می‌شود و نتیجه آن می‌تواند به در کورس قهرمانی ماندن یا نماندن هر دو تیم کمک کند.

استقلال در دو ماه گذشته حال و روز خوبی نداشته است. این تیم که در نیم فصل دوم با کوچ ستارگانش مواجه بود پس از پیروزی برابر سایپا در هفته بیست و ششم در بیستم بهمن ماه دیگر رنگ پیروزی را ندیده است. آن‌ها با شکست سنگین برابر ملوان در انزلی ضمن از دست دادن صدر جدول با روحیه‌ای متزلزل به مصاف حریفان عربی خود در لیگ قهرمانان آسیا رفتند که نتیجه آن هم دو شکست و یک تساوی شد و این تیم را به قعر جدول گروه خود برد. استقلالی‌ها که چند ماهی است با قهر تماشاگرانشان مواجه هستند، امیدوارند با پیروزی برابر نفت و احیای تیم خود در لیگ بر‌تر تماشاگرانشان را برای هفته‌های پایانی به ورزشگاه بکشانند.

در سوی مقابل اما شاگردان یحیی گل محمدی که پس از تساوی هفته گذشته مقابل فولاد به رده چهارم سقوط کردند و شانس رسیدن به صدر را از دست دادند، در این بازی سرشار از انگیزه هستند تا با پیروزی با استقلال، شانس خود را برای قهرمانی و یا آسیایی شدن افزایش دهد. در این بین، شاید یحیی گل محمدی هم به این فکر باشد که با شکست استقلال، راه آسیایی شدن و یا رسیدن پرسپولیس را هموارتر کند و به نوعی نرسیدن این تیم سرخپوش تهرانی به آسیا در فصل گذشته را جبران کند.


از سوی دیگر که نفت هم در دو فصل گذشته در دو هفته پایانی از رسیدن به آسیا م،حروم ماند اگر بتواند در این بازی استقلال را شک، گامی بلند برای پایان دادن به طلسم نرسیدن به آسیا را برمی‎دارد و با پشت سر گذاشتن یک مدعی بزرگ پس از دو سال، آرزوی جهانی شدن خود را تعبیر خواهد کرد.


برنامه هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران به شرح زیر است:


پنجشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۳؛ ساعت ۱۷:۳۰


* استقلال تهران - نفت تهران
* داماش گیلان - پرسپولیس تهران
* فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز
* سپاهان اصفهان - سایپای البرز
* فجر سپاسی شیراز - مس کرمان
* گسترش فولاد تبریز - ملوان انزلی
* صبای قم - ذوب آهن اصفهان
* راه آهن سورینت - استقلال صنعتی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه