پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش سلیمی و رضایی طلا گرفتند، انوشیروانی و حدادی نقره - شب رؤیایی ورزش ایران؛ دو طلا، دو نقره‬ و رتبه یازدهم‬

ورزش

سلیمی و رضایی طلا گرفتند، انوشیروانی و حدادی نقره - شب رؤیایی ورزش ایران؛ دو طلا، دو نقره‬ و رتبه یازدهم‬

قاسم رضایی در فینال رقابت‌های ۹۶ کیلوگرم، حریف روس خود را شکست داد و سومین طلای کشتی فرنگی را به دست آورد. در آن سو نیز بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی، شانه به شانه هم رفتند و مدال طلا و نقره المپیک را کسب کردند تا باز هم قوی‌ترین مرد جهان این بار هم ایرانی باشد؛ اما در جای دیگر احسان حدادی با کسب مدال نقره پرتاب دیسک، کاروان ایران را صاحب هشتمین مدال خود کرد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

ایرانی‌ها باید هفدهم مرداد ماه را روز المپیک نامگذاری کنند. شب رؤیایی ما با چهار مدال به پایان رسید و ورزشکاران پر امید ما در وزنه‌برداری، کشتی فرنگی و پرتاب دیسک به مدال‌های خوش رنگ طلا و نقره رسیدند.

 به گزارش «تابناک»، در حالی که در سالن اکسل، بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی شانه به شانه هم رقابت می‌کردند، در گوشه‌ای دیگر، احسان حدادی با نخستین پرتاب خود، همه را شوکه کرد و در صدر جدول برترین‌های این رشته قرار گرفت.

در گوشه‌ای دیگر از سالن اکسل، قاسم رضایی در فینال به مصاف حریف روسی خود رفت و مدال‌ها، یکی یکی بر گردن ورزشکاران ما آویخته شدند و رتبه ایران در جدول پله پله بالا آمد و از بیست و چهارم به هفدهم و از آن به دوازدهم و سرانجام در رتبه یازدهم جا خوش کرد.
 
بنا بر این گزارش، حساس‌ترین رقابت امروز ورزشکاران کشورمان در کشتی فرنگی آغاز شد؛ جایی که دو ملی‌پوش ۶۰ و ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی کشورمان پا در رقابت‌هایی گذاشته بودند که می‌توانست نام کشورمان را برای همیشه در تاریخ این رشته به المپیک سنجاق کند.

هر دو نماینده کشورمان که در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شده بودند، رقابت‌های خود را با پیروزی آغاز کردند. در حالی که سعید عبدولی، کشتی‌گیر ۶۶ کیلوگرمی کشورمان بسیار جنگنده و سرحال به نظر می‌رسید، قاسم رضایی، فرنگی کار ۹۶ کیلوگرمان به دلیل عفونت شدیدی که پشت سر گذاشته بود، شاداب به نظر نمی‌رسید.

در ادامه رقابت‌ها،  سعید عبدولی در رقابت ما قبل نیمه نهایی با ناداوری مغلوب حریف فرانسوی شناخته شد تا اشک‌های وی، بسیاری از هم‌وطنانمان را آزرده کند تا جایی که محمد بنا، سرمربی بی‌نظیر تیم ملی کشتی فرنگی از مسئولان فدراسیون کشتی بخواهد که هدیه در نظر گرفته برای او را به عبدولی بدهند، چرا که از دید مربی، شاگرد قهرمان شده است.

موج اعتراض هم‌وطنانمان به ناداوری انجام گرفته تا جایی ادامه یافت که «رافائل مارتینتی»، رئیس فیلا به فاصله اندکی از این رخداد گفت: ایمل‌های فراوانی از سوی ایرانی‌ها به دست من رسید که مضمون بسیاری تندی داشت؛ انتظار چنین برخوردی را نداشتم.

فارغ از این خبر تلخ، با آغاز رقابت‌های عصر روز یازدهم المپیک (شامگاه به وقت تهران) ورزشکاران کشورمان رقابت‌های خود را در حالی آغاز کردند که ظاهرا مسئولان رسانه ملی، آمادگی پوشش دادن همه مسابقات را نداشتند!

بدین ترتیب، مهمترین رویداد تاریخ ادوار المپیک برای کشورمان در حال رقم خوردن بود، ولی به جرأت می‌توان گفت که نیمی از مسابقات ملی پوشانمان از دید مشتاقان پر شمار ایرانی پنهان ماند.

در وزنه‌برداری، دو ملی پوش دسته فوق سنگین کشورمان در حالی رقابت‌های خود را آغاز کردند که پیشتر رئیس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری ابراز امیدواری کرده که روند تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان که با برنز آغاز شده و به نقره رسیده بود، امشب به طلای سلیمی ختم شود؛ اما چه بسا رخ دادن واقعه‌ای فرا‌تر از یک طلا در ذهن «تاماش آیان» هم نمی‌گنجید.

رقابت‌های دسته مثبت ۱۰۵ کیلوگرم در حرکات یک‌ضرب نشان می‌داد که بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی عزمشان را برای خلق رکوردی بی‌نظیر جزم کرده‌اند؛ جایی که سلیمی به رغم مهار وزنه مشابه با ورزشکار روسی و به دلیل وزن بیشتر، به رتبه دوم رسید و انوشیروانی رتبه سوم را به دست آورد تا رقابت‌ها به حرکت دوضرب و عرصه تخصص ورزشکاران کشورمان کشیده شود.

‫رقابت وزنه برداران برای کسب یکی از سه عنوان شاخص المپیک، در حالی در حرکت دو ضرب ادامه یافت که مردم کشورمان، شاهد کم استرس‌ترین مسابقات سال‌های اخیر خود بودند، چرا که وزنه‌برداران کشورهای گوناگون، یکی پس از دیگری روی تخته حاضر می‌شدند و با مهار وزنه‌های درخواستی یا ثبت خطا‌، گاه به کار خود هم پایان می‌دادند اما هنوز خبری از دو ملی پوش کشورمان نبود؛ به این معنا که وزنه درخواستی ایشان بیش از این حرف‌هاست و آمادگی رویارویی با وزنه‌های سنگین‌تر را هم دارند.

‫اینچنین بود که سجاد انوشیروانی با مهار دومین وزنه درخواستی، موفق شد تا خیال همه را از بابت کسب مدال راحت کند و البته بهداد سلیمی با مهار نخستین وزنه در دو ضرب، طلای مسابقات و لقب «قوی‌ترین» مرد مسابقات را برای خود سند زد.

در ادامه رقبای این دو نیز با شکست از وزنه‌های برگزیده‌شان به کار خود پایان دادند تا مدال نقره انوشیروانی هم مسجل شود و ورزشکار ملی‌پوش کشورمان در حرکت سوم به گونه‌ای پشت میله حاضر شود که اقدام به لیفت وزنه هم برای وی و کادر مربیان کشورمان جنبه شوخی و مزاح را بیابد.

و در آخرین لحظات برگزاری مسابقات وزنه برداری در المپیک ۲۰۱۲، مرد طلایی وزنه برداری کشورمان درخواست وزنه‌ای را داد که از رکورد رضازاده، قهرمان اسبق سنگین وزن جهان و رئیس فدراسیون وزنه برداری حال حاضر کشورمان هم سنگین‌تر بود اما ترس از وارد کردن فشار بر زانوی آسیب دیده سبب شود تا از ادامه کار منصرف شده و رکورد شکنی را به مجال دیگری بسپرد.

حضور دو ورزشکار از یک کشور در سکوی توزیع مدال سنگین وزن از آن دست رخدادهایی است که جزو یادگارهای المپیک سی‌ام به ثبت خواهد رسید.

‫اما این پایان افتخار آفرینی ورزشکارانمان در روز یازدهم مسابقات نبود، چرا که همزمان با رقابت وزنه‌برداران در سالن اکسل، احسان حدادی، رکورددار پرتاب دیسک آسیا در استادیوم اصلی مسابقات به رقابت با حریفانی می‌پرداخت که روز گذشته به همراه وی موفق شده بودند، به مرحله نهایی راه بیابند.

بدین ترتیب قرار بود حدادی تنها نماینده کشورمان باشد که به یک رقابت نهایی در استادیوم اصلی مسابقات راه یافته است اما این اتفاق کم نظیر در تاریخ کشورمان هم سبب نشد تا افتخارآفرینی این ورزشکار قدرتمند کشورمان به پخش زنده برسد.

حدادی در نخستین پرتاب خود، کاری کرد که نامش با رکورد ۶۸ متر و ۱۸ سانتی متری به رتبه نخست جدول رده بندی پرتاب دیسک مردان سنجاق شود، اما این موفقیت با چهارمین پرتاب نماینده آلمان با اختلاف ۹ سانتی متر موقتا از چنگال ورزشکار نامدار کشورمان بیرون آمد تا ثبت دو خطا از حدادی در پرتاب‌های پنجم و ششم، مدال طلا را به آلمان‌ها برساند و کاری کند که ورزشکار این کشور، لباسش را از شادی پاره پاره کند!

بدین ترتیب، حدادی، ورزشکار نخبه کشورمان به مدال برنز المپیک لندن بسنده کرد تا شمار نقره‌های کاروان کشورمان در روز یازدهم به عدد سه رسیده و مجموع مدال‌های کشورمان هشت شود؛ بدین ترتیب در رویایی‌ترین روز ادوار المپیک برای کشورمان، رتبه ایران در جدول رده بندی مسابقات به یازده رسید.

* * *


به گزارش «تابناک»، برنز خوش یمن کیانوش رستمی، گویا مشکل‌گشا افتاد و در شب‌های گذشته، موفقیت‌های ورزشی، یکی پس از دیگری نصیب ایرانی‌ها شد؛ طلای حمید سوریان و امید نوروزی در کشتی فرنگی و نقره غافلگیرکننده وزنه‌بردار جوان اهوازی، نواب نصیر شلال ایرانی‌ها را در شب دهم رقابت‌ها در جایگاه بیست و چهارم المپیک قرار داد. ایرانی‌ها در شب گذشته، تنها از کل المپیک پکن بیشتر مدال گرفتند تا خوشحالی را یک بار دیگر به جمع مردم بیاورند و شکست‌های پیاپی را از ذهن ورزش دوستان ایرانی پاک کنند.

امروز هم در روز یازدهم رقابت‌های المپیک، ورزشکاران پر امید ایرانی به رقابت خواهند پرداخت و کسب مدال برای کاروان المپیکی کشورمان در پایان این روز بسیار محتمل خواهد بود، چرا که دو کشتی‌گیر فرنگی کار دیگر از کشورمان به همراه احسان حدادی که به فینال رقابت‌های پرتاب دیسک رسیده و سرانجام رقابت‌های ساعت پایانی روز هرکول ایرانی، بهداد سلیمی در دسته فوق سنگین وزنه برداری امید‌ها را برای کسب مدال در کاروان ایران بالا برده است.

گزارش لحظه به لحظه رقابت‌ها را می‌توانید از طریق تابناک پیگیری کنید؛

برنامه رقابت‌های امروز:

با آغاز یازدهمین روز از المپیک سی‌ام، هشت نماینده کشورمان برای مصاف با حریفان آماده شدند:

«روح‌الله عسکری» در مرحله مقدماتی دوی ۱۱۰ متر با مانع که ساعت ۱۳:‌۳۰ به وقت تهران به مصاف رقیبان خود می‌رود.

«آرزو حکیمی»، آخرین نماینده کشورمان در رشته قایقرانی است که از ساعت ۱۳:‌۳۰ به وقت تهران به مصاف رقیبان خود می‌رود.

«سعید عبدولی» هم از ساعت ۱۶:‌۳۰ رقابت‌های خود را در وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی آغاز خواهد کرد.

«قاسم رضایی» هم آخرین فرنگی کار ایرانی است که در وزن ۹۶ کیلوگرم و از ساعت ۱۶:‌۳۰ به مصاف رقیبان خود می‌رود.

«بهداد سلیمی» و «سجاد انوشیروانی» دو وزنه‌بردار ایران در دسته مثبت ۱۰۵ کیلوگرم از ساعت ۲۲:‌۳۰ به روی تخته می‌روند.

«احسان حدادی» با توجه به راهیابی به مرحله فینال در پرتاب دیسک از ساعت ۲۳:‌۱۵ به وقت تهران به مصاف حریفان خود می‌رود.
 
«سجاد مردای» دونده ایرانی هم از ساعت ۲۳:‌۲۵ در مرحله نیمه نهایی دوی ۸۰۰ متر به مصاف رقیبان خود می‌رود.

جوانترین ورزشکار ایرانی حذف شد

«آرزو حکیمی» پارو زن هفده ساله ایرانی که عنوان جوان‌ترین ورزشکار کاروان ایران را از آن خود کرده بود، در دور مقدماتی رقابت‌های کایاک تک نفره در مسافت ۵۰۰ متر با زمان یک دقیقه و ۵۸ ثانیه و ۵۹۸ هزارم ثانیه هفتم شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت؛ در این دسته «آنه ری کالا» از کشور فنلاند با زمان یک دقیقه و ۵۲ ثانیه و ۶۴۱ هزارم ثانیه صدرنشین شد.
 
عسکری از رسیدن به نیمه نهایی باز ماند

دونده دوی ۱۱۰ متر با مانع کشورمان که بعد از ظهر امروز به مصاف با رقیبان خود رفته بود با ثبت زمان ۱۳: ۹۷ در مکان هفتم قرار گرفت و از راهیابی به مرحله نیمه نهایی باز ماند.

جایگاه ایران در رده‌بندی مدال‌ها تا ساعت ۱۶:‌۰۰

هم‌اکنون کشورمان با به دست آوردن دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در جایگاه بیست و چهارم جدول مدال‌های المپیک است.

 
 

 
سعید عبدولی با پیروزی آغاز کرد!
 
نخستین رقابت «سعید عبدولی» در وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی به مصاف «وکسل آتادا» رفت و در دو وقت پیاپی (۱-۰، ۲-۰)، حریف ترکیه‌ای خود را شکست داد.

در تایم دوم، دو کشتی‌گیر در سرپا، کاری از پیش نبردند و عبدولی حریفش را در خاک در اختیار گرفت، ولی نتوانست بارانداز بزند. در حالی که عبدولی چند بار حریفش را بالا آورده بود، آتادا پا را درگیر کرد و داور امتیاز را به عبدولی داد. اعتراض مربی ترک‌ها سودی نبخشید و عبدولی یک امتیاز دیگر گرفت و پیروز شد.

عبدولی در مسابقه بعدی به مصاف «استیو گوئنت» از فرانسه می‌رود.
باراندازهای رضایی دومین کشتی‌گیر ترک را هم از دور خارج کرد
 
قاسم رضایی کشتی‌گیر وزن ۹۶ کیلوی کشورمان با باراندازهای خود در وقت دوم و سوم، توانست دیگر کشتی گیر ترک را هم از دور رقابت‌ها بیرون کرده و مسابقات خود را با پیروزی آغاز کند. دقایقی پیش هم سعید عبدولی در نخستین رقابت خود «وکسل آتادا» ترک را شکست داد.

رضایی در حالی به دیدار حریف قدرتمند ترکیه‌ای خود رفت که آسیب دیدگی پیشانی و اثرات عفونتی که در روزهای گذشته منجر به مراجعه وی به بیمارستان شده بود، در حرکات این ملی پوش کشورمان مشهود بود.

هرچند رضایی وقت نخست را به حریف خود واگذار کرد، در دو وقت دوم و سوم در حالی که یک دقیقه و سی و ثانیه نخست را بدون امتیاز گذراند، در هر دو وقت با باراندازهای بی‌نقص خود «سنک ایلدم» را شکست داد تا رقابت‌ها را با پیروزی آغاز کرده باشد.

رضایی اکنون در دیدار بعدی به مصاف «آرتور آلکسانیان» ارمنستانی می‌رود.

طلا را برای سلیمی کنار گذاشته‌اند

دو ملی پوش دسته سنگین‌وزن وزنه‌برداری کشورمان، در حالی از ساعت ۳۰: ۲۲ به مصاف حریفان خود خواهند رفت که «تاماش آیان» رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در اظهار نظری جالب، ابراز امیدواری کرده که امشب تیم ملی ایران با درخشش سلیمی طلایی شود.

وی شب گذشته در واکنش به کسب مدال نقره توسط نصیر شلال گفت: شما اول مدال برنز گرفتید، حالا مدال نقره گرفتید و سه‌شنبه باید به مدال طلای المپیک برسید. من روز اول هم گفتم پله پله باید حرکت کنید تا به مدال طلای المپیک برسید.

محمد بنا: قهرمان المپیک می‌شویم و رکورد شکنی می‌کنیم

ورزشکاران فرنگی کار کشورمان در حالی رقابت‌های خود را آغاز کردند که کسب طلا توسط دو نفر از هم تیمی‌هایشان در روزهای گذشته، سقف خواسته مردم از آن‌ها را بسیار بالا برده است؛ رخدادی که چه بسا ریشه در سخنان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان داشته باشد.

محمد بنا در پاسخ به این که پیش از سفر به لندن امید زیادی به درخشش در المپیک داشتید، آیا با این دو طلا انتظارتان برآورده شده است، گفت: در تهران هم گفتم که می‌رویم قهرمان المپیک شویم و دنبال طلسم شکنی با یک مدال نیستیم؛ بیشتر از این مدال می‌خواستم و می‌خواهم.

وی در ادامه با ابراز ناراحتی از حذف دو کشتی گیر کشورمان در روز گذشته و پافشاری بر کناره‌گیری از دنیای کشتی در آینده، ابراز امیدواری کرد که تیم کشتی فرنگی کشورمان بتواند در پایان رقابت‌های امروز با شکست تیم روسیه به قهرمانی این رشته در المپیک برسد؛ «اگر بتوانیم در روز آخر هم دو مدال خوش‌رنگ بگیریم، سقف آرزو‌ها که هیچ بلکه سرم به آسمان ساییده می‌شود.

رضایی و عبدولی در دیدار دو برابر چه کسی قرار می‌گیرد؟

رضایی در دور بعدی مسابقات به مصاف آرتور الکسانیان، فرنگی کار جوان و بیست ساله اهل جمهوری ارمنستان خواهد رفت تا در صورت پیروزی بر این حریف، به دور یک چهارم نهایی مسابقات راه یابد.

در دیگر وزن مسابقات امروز هم، تا دقایقی دیگر سعید عبدولی به دیدار استیو گنوت، از فرانسه خواهد رفت که قهرمانی المپیک پکن را در کارنامه خود دارد، ولی در مسابقات اخیر موفقیت‌های زیادی به دست نیاورده است؛ عبدولی با پیروزی در این دیدار به رقابت نیمه نهایی وزن ۶۶ کیلوگرم راه خواهد یافت.

رضایی دومین دیدار را هم با پیروزی پشت سر گذاشت

لحظاتی پیش، قاسم رضایی، کشتی گیر وزن ۹۶ کیلوگرم کشورمان موفق شد تا با غلبه بر حریف ارمنستانی در دو وقت پیاپی و با نتایج (دو بر صفر) و (یک بر صفر) به مرحله بعدی مسابقات راه یابد.

یک دقیقه و سی ثانیه نخست بدون رد و بدل شدن امتیاز تمام شد و آرتور الکسانیان در خاک رضایی خوابید و چاره‌ای جز تسلیم در برابر باراندازهای این کشتی گیر مازندرانی نداشت.
وقت نخست با نتیجه دو بر صفر به سود رضایی به پایان رسید.

وقت دوم هم بدون رد و بدل شدن امتیاز ادامه یافت تا قاسم رضایی در خاک حریف ارمنی خود بخوابد و با مقاومت فراوان توانست پیروز وقت دوم و مسابقه شناخته شود.

عبدولی قربانی ناداوری شد

در ادامه مسابقات کشتی فرنگی، سعید عبدولی در حالی به مصاف ورزشکار فرانسوی رفت که در وقت نخست با رأی داوران مبنی بر استفاده از پا در خاک، با نتیجه دو بر صفر مغلوب حریف شد. ‬

‫این قضاوت عجیب و جانبدارانه در وقت دوم هم ادامه یافت تا به رغم دو امتیازی که نصیب ورزشکار قدرتمند کشورمان شد، امتیازات عبدولی با اعتراض مربی فرانسه لغو شده و فریاد «ای خدا»ی کشتی گیر ایرانی و اشک‌های وی به معنی حذف نماینده ۶۶ کیلوگرم کشورمان از دور مسابقات باشد.‬


سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران با بيان اين مطلب كه مدال طلاي المپيک حق سعيد عبدولي بود از مسئولين خواست هدايايي كه براي او د ر نظر گرفته‌اند را به اين فرنگي‌كار بدهند.

بنا شاگردش را آرام کرد

از نکات جالب توجه در این دیدار، فریادهای محمد بنا بر سر کشتی‌گیر جوان کشورمان بود که از وی می‌خواست تا بر خلاف حق‌کشی آشکار صورت گرفته، به میدان مبارزه برگشته و به کشتی ادامه دهد.
 
در پایان هم تأثیر سخنان بنا بود که عبدولی را مجاب کرد که به میان تشک برگردد تا برخلاف رسم انصاف، دست کشتی گیری بالا برود که تنها هنرش در میدان مبارزه، فرار از کشتی‌‌گیر قهرمان کشورمان بود.

محمد بنا پس از شکست سعید عبدولی با ناداوری مقابل حریف فرانسوی‌اش بسیار ناراحت بود اما با ورزشکار فرانسوی دست داد. در همین حین، یکی از خبرنگاران آلمانی از بنا پرسید که چرا عبدولی گریه می‌کند که او با زبان آلمانی با صدای بلند پاسخ داد: دو بار امتیازش را ندادند.

شانس عبدولی برای کسب برنز هم از دست رفت

در ادامه رقابت های وزن ۶۶ کیلوگرم، کشتی گیر فرانسوی که با ناداوری در برابر عبدولی به پیروزی رسیده بود، به مصاف حریفی از کره جنوبی رفت تا به رغم پیروزی در وقت نخست، در دو وقت بعد بازنده میدان باشد و این موضوع سبب از بین رفتن شانس ورزشکار شایسته کشورمان در رسیدن به مدال برنز باشد.

رضایی فینالیست شد

قاسم رضایی، فرنگی کار کشورمان در دیدار نیمه نهایی به مصاف یونیور استرادا، کشتی گیر کوبایی رفت که در دورهای قبل با قرعه آسان و در مصاف با حریفانی از چک و تونس به این دیدار راه یافته است.

این دیدار در حالی آغاز شد که بی‌شک ناداوری صورت گرفته در دیدار دیگر کشتی گیر کشورمان، تأثیر بسیاری بر روحیه تیم کشتی فرنگی کشورمان گذاشته بود اما درایت کادر فنی سبب شد تا نماینده ۹۶ کیلوگرم کشورمان رقابت در برابر حریف کوبایی را با قدرت آغاز کند و با بارانداز قدرتمندانه در وقت نخست، با حساب دو بر صفر به پیروزی برسد و این موفقیت با پیروزی با نتیجه یک بر صفر در وقت دوم ادامه یافت تا قاسم رضایی، سومین فرنگی کار کشورمان باشد که به فینال مسابقات المپیک لندن راه یافته است.

هم‌اکنون دیگر دیدار نیمه نهایی برای تعیین حریف رضایی با مسابقه بین ورزشکاران روسیه و بلاروس در حال انجام است.


با حریف رضایی در دیدار نهایی آشنا شوید:

رستم استانسیلاوویچ توتروف (که سایت مسابقات بر خلاف رویه‌ای که برای ملی پوشان کشورمان در نظر گرفته، از نام مخفف برای وی بهره گرفته است) فرنگی کار 28 ساله اهل روسیه موفق شد تا با غلبه بر حریف بلاروسی در دو وقت پیاپی به دیدار نهایی وزن 96 کیلوگرم راه یافته و حریف قاسم رضایی، ورزشکار قدرتمند کشورمان شود.

بدین ترتیب رقابتی شکل خواهد گرفت که با توجه به رقابت تیم های کشتی ایران و روسیه، ارزشی بسیار فراتر از کسب یک مدال طلا برای دو طرف خواهد داشت، چرا که غلبه رضایی می تواند به معنای پیروزی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان بر روسیه بوده و در حد شگفتی بزرگ این دوره از مسابقات المپیک طرح شود.

شاید عجیب ترین نکته درباره ورزشکار روس، شباهت نام وی با "رستم" قهرمان و کشتی گیر اسطوره‌ای کشورمان باشد (Rustam) که با توجه به زادگاه وی، ولادی قفقاز، در حقیقت تلفظی خاص از این نام ایرانی باشد.

این کشتی گیر روس برخلاف سن بالایش، افتخارات قابل ذکر زیادی در کارنامه ندارد تا جایی که جز یک قهرمانی در وزن 96 کیلو در مسابقات آذربایجان (2009) و کسب مقام دهم 84 کیلوگرم در قهرمانی اروپا (2004)، سابقه دیگری برایش در سایت فیلا به ثبت نرسیده است و بی شک این نکته کار مربیان کشورمان را برای ارزیابی عملکرد وی مشکل خواهد ساخت.
 

 
سليمي با 208 کيلوگرم يک‌ضرب را تمام کرد
 
رقابت‌های یک ضربه دسته به اضافه ۱۰۵ کیلو گرم در حالی پیگیری می‌شد که بیشتر وزنه‌بردار‌ها کار خود را در یک ضرب تمام کرده بودند که بهداد سلیمی برای انجام نخستین حرکت خود به روی تخته می‌رفت. او در کنار خود سجاد انوشیروانی را داشت که با فریاد‌های روحیه بخش خود در هنگام مهار وزنه، جو خاصی را در فضای سالن اکسل ایجاد کرده بود.

سجاد انوشیروانی در دو حرکت از سه حرکت خود، موفق بود و توانست با مهار وزنه ۲۰۴ کیلویی پس از وزنه ۱۹۶ کیلویی کار خود را پایان دهد. او در حرکت دوم خود در مهار وزنه ۲۰۴ کیلویی ناکام بود، ولی در حرکت سوم توانست با روحیه بالایی این وزنه را بالای سر ببرد و کار خود را با این وزنه پایان داد.
 
بهداد سلیمی، نخستین کسی بود که با وزنه بالای ۲۰۰ کیلو به روی تخته آمد و در هر سه حرکت خود موفق بود. او در حرمت یک ضرب ۲۰۱ کیلیو را بالای سر برد، در حرکت دوم با وزنه ۲۰۵ کیلویی به رقابت پرداخت و در آخرین حرکت خود، وزنه ۲۰۸ کیلویی را بالای سر برد.

ماتیاس اشنایدر، وزنه‌بردار آلمانی که برای مهار وزنه ۱۹۶ کیلو گرم به روی تخته آمده بود، نتوانست وزنه را مهار کند و وزنه ۱۹۶ کیلوگرمی با سر او برخورد کرد و لحظه‌ای سالن در سکوت فرو رفت. به کمک‌های تیم پزشکی وی توانست به ادامه مسابقه بپردازد و وزنه ۱۹۷ کلیو گرم را برای حرکت بعدی خود انتخاب کرد. اما نتوانست آمادگی لازم را به دست بیاورد و از ادامه مسابقه انصراف داد.

مهمترین حریف سلیمی در یک ضرب «روسلان آلبگوف» روس بود که او هم مانند سلیمی کار خود را با ۲۰۸ کیلو گرم در یک ضرب پایان داد.

بهداد سلیمی هم برای حرکت سوم خود مانند حریف روس خود وزنه ۲۰۸ کیلویی را انتخاب کرد و به راحتی این وزنه را بالای سر برد.

احسان حدادی همه را غافلگیر کرد

احسان حدادی که در فینال رقابت‌های پرتاب دیسک شرکت کرده بود در نخستین پرتاب خود با اعتماد به نفس بالایی، دیسک را ۶۸.‌۱۸ متر پرتاب و همه را غافلگیر کرد. او هم‌اکنون با اختلاف بالایی نسبت به حریفان خود در صدر جدول قرار دارد.
جدول رقابت های پرتاب دیسک تا ساعت 23:40
 
 
سومین طلای کشتی فرنگی بر گردن رضایی
 
قاسم رضایی، کشتی‌گیر فرنگی کار وزن ۹۶ کیلوی کشورمان در فینال این رقابت‌ها با کشتی مقتدرانه حریف روس خود را شکست داد و سومین مدال طلای تیم ملی کشتی فرنگی را به دست آورد.

رضایی در این دیدار در دو تایم و با نتایج (دو بر صفر) و (یک بر صفر) مقابل رستم توتروف، دارنده مدال برنز ۲۰۱۱ جهان از روسیه به پیروزی رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت.

قاسم رضایی در حالی در فینال برابر حریف روس خود قرار گرفت که در مراحل پیش، نمایندگان ترکیه، ارمنستان و کوبا را شکست داد.

رقابت او در برابر حریف روس خود در حالی برگزار شده بود که حذف ناجوانمردانه سعید عبدولی این شبهه را پدید‌ آورده بود که مافیای کشتی می‌خواهند تا روسیه را در کشتی فرنگی صاحب مدال‌های بیشتری کنند.

با این حال، دلاورمرد مازندرانی تیم ملی کشتی با اقتدار حریف خود را در دو تایم پیاپی برد و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت.

جایگاه ایران در رده‌بندی مدال‌ها تا ساعت ۲۳:‌۴۰

کشورمان با سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز هم‌اکنون در جایگاه هفدهم جدول مدال‌های المپیک قرار دارد.


 
طلا برای بهداد، نقره برای سجاد

وقتی وزنه‌بردار روس در حرکت سوم خود در مهار وزنه ۲۴۷ کیلوگرمی باز ماند، مدال طلا و نقره بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی قطعی شد.

سجاد انوشیروانی در دو حرکت از سه حرکت خود، موفق شد و با ۲۴۵ کیلو در حرکت دوم به مدال نقره المپیک دست یافت.

بهداد سلیمی در حرکت خود ۲۴۷ کیلو را به راحتی بالای سر برد. بهداد سلیمی هم در حالی که مدال طلای او مسجل شده بود برای حرکت دوم خود، وزنه سنگین ۲۶۴ کیلویی را برگزید که نتوانست آن را مهار کند و با‌‌ همان ۲۴۵ کیلو به کار خود پایان داد و لقب قوی‌ترین مرد المپیک را از آن خود کرد.
 
جایگاه ایران در رده‌بندی مدال‌ها تا ساعت ۲۴:‌۰۰

کشورمان با چهار مدال طلا، دو نقره و یک برنز هم‌اکنون در جایگاه دوازدهم جدول مدال‌های المپیک قرار دارد.

حدادی نایب قهرمان المپیک شد!

حدادی در ۹ سانتی متری طلا ماند

رقابت احسان حدادی در حالی ادامه دارد که پرتابگر نامدار کشورمان در حرکت پنجم در مقام دوم قرار گرفت.

ورزشکار آلمانی موفق شد در پرتاب پنجم با ثبت رکورد ۶۸ متر و ۲۷ سانتی متری به رتبه نخست دست یابد تا لحظاتی بعد حدادی با پرتابی بلند‌تر، امید کسب طلای پنجم کاروان ایران را پر رنگ‌تر کند؛ اما تصاویر آهسته نشان دهنده خطای رخ داده در حرکت وی بودند.

‫در ادامه، ورزشکار آلمانی و سپس حدادی در پرتاب آخر (ششم) هم مرتکب خطا شد تا مدالی طلا برای رابرت هارتینگ آلمانی مسجل شده و حدادی با کسب نقره المپیک، مدال دیگری به ویترین افتخاراتش بیفزاید. ‬

‫شادی ورزشکار آلمانی از غلبه بر حدادی به اندازه‌ای بود که وی لباسش را در مقابل دیدگان بینندگان حاضر در استادیوم اصلی مسابقات بدرد.

بدین ترتیب، حدادی با اختلاف ۹ سانتی متری با رقیب آلمانی، به جایگاه دوم پرتاب دیسک مردان در المپیک لندن رسید تا سومین مدال نقره برای کاروان المپیکی کشورمان به ثبت رسیده و رتبه یازدهم برای کشورمان حاصل شود.

ایران در روز یازدهم در مکان یازدهم

کشورمان با چهار مدال طلا، سه نقره و یک برنز هم‌اکنون در جایگاه یازدهم جدول مدال‌های المپیک قرار دارد.


 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه