سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برگزاری مزایده برای فروش خانه تاریخی پیرنیا - تخریب خانه ای که در آن فرمان مشروطیت انشا شده بود

یادمان

برگزاری مزایده برای فروش خانه تاریخی پیرنیا - تخریب خانه ای که در آن فرمان مشروطیت انشا شده بود

خانه تاریخی پیرنیا قرار است طی مزایده ای که فردا (دوشنبه) برگزار می شود به قیمت 122 میلیارد و چهارصد هزار ریال فروخته شود. پیش از این نیز نقاشیهای دیواری این خانه تاریخی لاله زار تهران دزدیده شده بود.به گزارش خبرنگار مهر، خانه پیرنیا واقع در خیابان لاله زار نو در ابتدای کوچه پیرنیا که فرمان مشروطیت در آن انشاء شده است به فروش گذاشته شد. این در حالی است که چند ماه پیش هم نقاشیهای دیواری منحصر به فرد این عمارت غارت و دزدیده شد. نقاشیهای که تماما مربوطه به دوران قاجار بود و با تزئینات گچ بری زیبا بر روی دیوار نصب شده بود و پس از سرقت، جای قابها و گچ بری هایش را با کاهگل پوشاندند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

این عمارت ابتدا جزو عمارت اصلی خانه مشیرالدوله پیرنیا بوده که بعدها رها ، متروک و مخروبه شد. قسمتی از مجموعه خانه مشیرالدوله پیرنیا که در انتهای کوچه قرار دارد ،‌ در یازدهم مرداد سال 1376 با شماره 1899 در فهرست (سیاهه)‌ آثار ملی ایران به ثبت رسید ولیکن این عمارت تنها قسمتی از کل مجموعه خانه بوده است. متاسفانه در زمان ثبت این اثر املاک مجاور که املاک تفکیک شده از عمارت اصلی بودند در نظر گرفته نشده و این عمارتها مخروبه شد.

 

در این خانه که اکنون در لیست آگهی فروش (مزایده) یک سازمان گنجانده شده است، چندین اصله درخت کاج تهران و درختان دیگر که نشان از کهنسالی عمارت دارد دیده می شود. در قسمت شمالی 3 اتاق با سقف های شیروانی قرار دارد که روبروی هرکدام از اتاقها ایوانی قرار دارد که با دو ستون با گچبری های منحصر به فرد تزئین شده است. بر روی این دیوار ایوان ها و در قابهای گچ بری شده ، تصاویری از مشاهیر دوران قاجار بر روی بوم نقش بسته بود که 6 ماه گذشته آنها هم به سرقت رفت!

از آنجا که واحدهای مشرف به خیابان لاله زار در سالهای گذشته به عنوان انبار و واحد تجاری مورد بهره برداری قرار گرفته بود و با توجه به مزایده گذاشتن این ملک، احتمال تخریب کامل آن و احداث مجتمع تجاری به جای آن وجود دارد.


حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله متولد تبریز و از سیاستمداران به نام بوده که چندین دوره نخست‌وزیر و نماینده مجلس ایران در دوران احمدشاه  است. حسن پیرنیا در ده سال آخر عمر اغلب به کارهای فرهنگی و علمی اشتغال داشت و آثار با ارزشی همچون مجموعه سه جلدی تاریخ ایران باستان و داستان‌های ایران قدیم و حقوق بین‌الملل را نوشت. کتاب تاریخ ایران باستان (در سه جلد) نخستین کتابی است که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی در باره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد و هنوز هم مورد توجه‌است. نکته حائز اهمیت این خانه این است که نخستین قانون مدون حقوق بین المللی به زبان فارسی و از همه مهم تر فرمان مشروطیت را در این خانه نگاشته شده است.

..........................

عکس از شهرام شهریار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه