سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد - شهرداری مقصر اصلی فروش خانه دایی جان ناپلئون است

یادمان

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد - شهرداری مقصر اصلی فروش خانه دایی جان ناپلئون است

چندی پیش خبری مبنی برفروخته شدن بخش‌هایی از خانه دایی جان ناپلئون در CHN منتشر شد. دوستداران میراث فرهنگی مسئولان مربوطه را در این زمینه مقصر دانسته و خواستار رسیدگی دوباره به این پرونده شدند. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اما در جوابیه‌ای عنوان کرد که عوامل شهرداری موجب شده است که مالکان آثار ارزشمند اقدام به تخریب پنهانی آن اثر کنند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Nike

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- چندی پیش در CHN خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه بخش‌هایی از خانه تاریخی و ارزشمند دایی جان ناپلئون ( اتحادیه ) فروخته شده است. انتشار این خبر، بازتاب گسترده‌ای میان دوستداران و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ایران داشت
 
فعالان میراث فرهنگی هم هشدار دادند که سازمان میراث فرهنگی باید اقدامات جدی برای نجات خانه‌های تاریخی انجام دهد. سازمان میراث فرهنگی اما در پاسخ به این خبر، مطلب زیر را به عنوان جوابیه فرستادند که به صورت کامل در ذیل آورده می‌شود:
 
نظر به انتشار مطلب مورخ 92.4.9 با عنوان «خانه دایی جان ناپلئون فروخته شد» در آن خبرگزاری خواهشمند است، جوابیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران وقف قانون مطبوعات و خبرگزاری ها در اسرع وقت و بی کم کاست در این رسانه منعکس شود.
 
در خصوص درج خبر «خانه دایی جان ناپلئون فروخته شد» توسط خبرگزاری CHN به استحضار می‌رساند فروش خانه‌های تاریخی که در ید مالکان قانونی آن است، مغایرتی با ضوابط این سازمان نداشته و مالکین آثار تاریخی حتی قبل از خروج بنای تاریخی از فهرست آثار ملی نیز می‌توانند اقدام به فروش ملک خود نمایند اما موضوع خارج شدن یک بنای تاریخی از فهرست آثار ملی جدا از اینکه چه جایگاهی در قانون دارد به معنی اجازه تخریب اثر تاریخی نیست.
 
لذا شهرداری همانگونه که در مورد بناهای ارزشمند اعلام شده توسط میراث فرهنگی قبل از ثبت آن اثر مکلف به رعایت ضوابط و قوانین مترتب بر این آثار بوده و نمی بایست مجوز تخریب و ساخت و ساز برای آن را صادر کرد. در خصوص بنای از ثبت خارج شده نیز همین رویه را می بایست رعایت کرد که متاسفانه تا‌کنون اینچنین نبوده است.
 
ضمن اینکه مدیریت شهری و شهرداری طبق ضوابط طرح تفضیلی جدید دیده شده، ضابطه عدم نفع مالکان آثار تاریخی است که می‌بایست توسط مدیریت شهری رعایت شود که تا کنون مسکوت مانده است.
 
لازم به ذکر است معدود ضوابط تشویقی نیز که در گذشته و توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران برای مالکان آثار تاریخی در نظر گرفته شده بود، توسط شهرداری رعایت نمی شود. سخت گیری‌های برخی عوامل شهرداری موجب شده است که مالکان آثار ارزشمند اقدام به تخریب پنهانی و یا مراجعه به دیوان عدالت اداری برای خروج آثار خود از ثبت ملی و سپس فروش آن به بساز بفروشان و دلالان کنند، لذا از مدیریت شهری انتظار می‌رود حداقل به منویات طرح تفضیلی تهران عمل کرده و پیش از این موجبات استیصال مالکان آثار را فراهم نکنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه