سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برج طغرل در خطر عبور مترو - تکرار غائله مترو اصفهان در شهرری

یادمان

برج طغرل در خطر عبور مترو - تکرار غائله مترو اصفهان در شهرری

کابوس مترو بار دیگر به جان آثار تاریخی افتاد و این بار قلب تاریخی ری «برج طغرل» را نشانه رفت. اینکه چند بار باید از یک سوراخ گزیده شد تا از ریسمان سیاه و سفید ترسید، معلوم نیست اما به نظر می‌رسد نه تجربه تلخ اصفهان سرلوحه مسئولان مربوطه شده، نه لرزه‌های هر روزه بر تن عمارت مسعودیه. حالا باز هم ماجرای تذکرها باب شده و هشدارهای پیاپی تا شاید کاری نباید بشود، نشود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike dunk destroyer pack for sale on youtube University Blue 555088 - 134 Release Eldership - floral nike dunks high top instagram - SBD

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- گویند شیری با دهان باز در حول برج طغرل از نمای بیرونی با 24 کنگره در زاویه حاده جلوه‌گر می شود اما به نظر می‌رسد که این روزها شهرداری چندان از این شیر دهان باز هراسی ندارد. نه تنها خطر عبور مترو چون کابوسی به جان این بنای تاریخی افتاده است، بیم آن می‌رود که ساخت و ساز مجتمع فرهنگی در مجاورت این برج تاریخی منظر و حریم آن را هم مخدوش کند.
 
به نظر می‌رسد که تجربه سال‌های گذشته هم چندان به کار مدیران مربوطه نمی‌آید، چرا که اگر به آزمون و خطا هم بود، غائله مترو اصفهان و مسعودیه و تئاتر شهر باید در تصمیم‌گیری برای عبور مترو در فضاهای تاریخی همچون چراغ چشمک زن عمل می‌کرد. شاید اگر این اتفاق می‌افتد، نه تنها در مسئله مترو، بلکه در زمینه سدسازی هم چاره‌ای بر گره کور میراث فرهنگی و محیط زیست می‌افتاد.
 
هشدار دادیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد
 چند روزی است که از انتشار خبر عبور خط 6 مترو از زیر برج طغرل می‌گذرد، مسئولان میراث فرهنگی متفوق القول می‌گویند که این مسئله را پیگیری می‌کنند. نه تنها رییس و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته‌اند که مانع از عبور مترو از زیر برج طغرل می‌شوند، بلکه رجبعلی خسروآبادی هم در گفت و گو با chn تاکید کرده است:میراث فرهنگی تهران با شهرداری در این زمینه مکاتبه کرده  و آنچه برای سازمان میراث فرهنگی مهم به شمار می‌رود، حفاظت از بناهای تاریخی است.
 
 
پرس و جوهای از اهالی شهرری حاکی از آن است که شهرداری سه ماه است اقدام به ساخت و ساز هتل در نزدیکی برج طغرل کرده است،به نظر می رسد نه تنها مترو بلکه این هتل هم به زودی برای یکی از مهمترین آثار ری دردسر ساز می شود

 
«ما با هر گونه تخریب و صدمه به آثار تاریخی مخالف هستیم»، حرف دیگر اوست. با این وجود گویا شهرداری از این دست نامه ها به دستش بسیار می‌رسد، چون به گفته خسروآبادی هنوز جواب مکاتبه با شهرداری به دست مسئولان سازمان میراث نرسیده است.
 
با این وجود، گفته‌های چند روز اخیر مسئولان شهرداری خبر از مسئله دیگری می‌دهد، این مسئولان می‌گویند که قبلا سازمان میراث فرهنگی برای اینکار مجوز داده است.
 
سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی تهران اما از وجود این مجوز اظهار بی‌اطلاعی‌ می‌کند:« اگر این مجوز داده شده باشد، مربوط به 7 سال پیش است، من تمام اسناد و مدارک و نامه‌ها را بررسی کرده‌ام، تا کنون نامه‌ای مبتنی بر دادن مجوز پیدا نکردم.»
 
در این میان نه تنها مترو به نظر خطرساز می‌آید، مجتمع فرهنگی که قرار است، شهرداری در مجاورت برج طغرل بسازد، غوز بالای غوز شده است. ابعاد این پروژه هنوز معلوم نیست، اما با توجه به آغاز کار، به نظر می‌رسد که ساخت و ساز درست در حریم برج طغرل آغاز شده است.
 
 
به نظر می رسد که تک بناهای تاریخی شهر ری هم دارند قربانی و چهره هشتمین شهر تاریخی جهان بنا به روایات تاریخی از هویت تهی می‌شود

خسروآبادی می‌گوید که نقشه‌های این مجتمع فرهنگی بررسی شده و مشکلی از نظر ارتفاع برای برج ایجاد نمی‌شود.
 
اما به نظر می‌رسد که همان اتفاقی که درباره موزه مردم شناسی زابل چند وقت پیش روی داد، دوباره در حال تکرار شدن است، در مورد آن موزه مردم شناسی هم ساخت و ساز در حریم اثر تاریخی با مجوز سازمان میراث فرهنگی در حال انجام بود که به کوشش دوستداران میراث این اقدامات تا حدودی متوقف شد.
 
سیروس نیا هم می‌گوید که به تازگی برای ساخت این مجتمع نقشه‌هایی فرستاده شده است که نشان می دهد این ساخت و سازها چندان مشکلی برای برج طغرل درست نمی‌کند.
 
 
در ورودی برج طغرل هم بسته شده و تنها راه رفتن به برج طغرل در پشتی آن است

 
رحیم‌زاده، مدیر میراث فرهنگی شهرری هم دقیقا همین حرف‌ها را می‌زند، با این تفاوت که می‌گوید:« مسئله مهمی نیست واقعا، هنوز مسئولان شهرداری طرحی به ما برای رد شدن خط مترو ارایه نداده‌اند و اگر بدهند در کمیته فنی قطعا بررسی می‌شود.»
 
او در مورد مجموعه فرهنگی برج طغرل هم می گوید که سال ها پیش مجوز گرفته است اما به نظر نمی‌آید، مشکلی در طرح وجود داشته باشد.
 
هشدارهای ما به جایی نمی‌رسد
حالا شهر ری نمی‌داند به عزای از دست دادن کدام یک از بناهای تاریخی خود بگرید، سال ها پیش که بافت تاریخی آن کاملا از بین رفت. بازار اطراف حرم عبدالعظیم تغییر شکل داد و به صورت دیگری درآمد. چشمه علی که با سیمان پوشانده شده است.
 
قبور ابن بابویه یکسان سازی شده و چیزی شبیه قبرستان های آمریکایی درآمده، کوه های بی بی شهربانو و بنای تاریخی آن در حال از بین رفتن است.
 
کمربندی جدید جنوب پایتخت، تمدن ری باستان را زیر آسفالت‌ها له کرده است. کمربندی که دژرشکان را به دو نیم کرده و یکی از مهمترین آثار تاریخی ری را از بین برده است.
 
علی علی، خوشنویس و یکی ازدوستداران میراث فرهنگی شهرری می‌گوید که ما بارها و بارها با شورای شهر و شهرداری در این زمینه صحبت کرده‌ایم، حتی اگر شهرداری هم با ما موافقت کند، آنقدر ارگان‌های دیگر در شهرری تصمیم‌گیرنده است که ما نمی‌دانیم واقعا باید شکایت خود را پیش چه کسی ببریم.
 
حالا باز هم مطابق عهد معهود باید نشست و دید که آینده درباره این مکاتبات چگونه قضاوت می‌کند و این غائله در دولت تدبیر و امید به خیر می‌گذرد یا نه .
 
گزارش و عکس: فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه