سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاخ گلستان به درد میدان نقش جهان اصفهان مبتلا می شود

یادمان

کاخ گلستان به درد میدان نقش جهان اصفهان مبتلا می شود

با مجوز مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان تهران، عرصه کاخ جهانی گلستان شکسته شد و هم اکنون ملکی در محل سرای افشار با ارتفاع 12 متر در حال مراحل بتون ریزی و سفت کاری است .هرچند که این مدیرکل در همان زمان این مسئله را تکذیب کرد اما ساخت و ساز سرای افشار همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد به زودی کاخ گلستان هم به سرنوشت میدان نقش جهان اصفهان دچار می شود.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سرای افشار جزو بناهای ارزشمند شهر تهران به شمار می رود. بنایی که قدمتش به اواخر قاجار و اوایل پهلوی می رسد. این ملک در خیابان 15 خردادغربی، کوچه تکیه دولت، پلاک 51 قرار دارد. سرای افشار در محدوده ثبت شده عرصه کاخ جهانی گلستان و ارگ سلطنتی قرار دارد و بر اساس قوانین جاری میراث فرهنگی بناهای واقع در محدوده عرصه ثبت شده یک اثر، نباید مجوز بیش از 7 متر برای تخریب و نوسازی دریافت کنند.
 
مالک سرای افشار از دو سال پیش شروع به تخریب های جزئی، سپس تخریب کامل و گودبرداری در بنا کرد. گفته می شود، این اقدام با دریافت مجوز از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بوده است. حال این ملک در مراحل بتن ریزی سقف ها و سفت کاری است. به نظر می رسد که هنوز این امکان وجود دارد تا مجوز گذشته باطل و یک طبقه از این بنا کم شود. به طوریکه آسیبی به عرصه کاخ گلستان وارد نشود.
 
پیش از این تخریب سرای دلگشا و ساخت بنای بلندمرتبه ای بر جای آن، تهدیداتی را برای حریم کاخ گلستان بوجود اورده بود و اکنون ساخت و ساز با ارتفاع 12 متر در محل سابق سرای افشار و در فاصله چند 10 متری سرای دلگشا تهدید تازه ای برای حریم جهانی کاخ گلستان است.
 
شنیده ها حاکی از آن است، مالک ملک سرای افشار در تیرماه 90 از شهرداری درخواست تخریب و نوسازی می کند. پیرو این درخواست، علیرضا بزرگوار شهردار وقت منطقه 12 در تاریخ 14 تیر 90 خطاب به لاریجانی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نامه ای مبنی بر استعلام در زمینه ملک فوق الذکر، ارسال می کند.در 17 شهریور سال 90، لاریجانی طی نامه ای به شهرداری منطقه 12 خواستار ارسال مستندات این ملک می شود. پس از ارسال مستندات، کمیته فنی استان تهران نسبت به مجوز این ملک جلسه ای تشکیل می دهد و در این جلسه کارشناسان بنا به دلایل نامعلوم ارتفاع هفت متر و نیم سرای افشار را 13 متر و 20 سانتی متر اعلام می کنند . بر اساس این صحبت، کمیته فنی نیز اعلام می کند که بر اساس وضع موجود و با توجه به قرار گیری ملک در عرصه کاخ گلستان، به ارتفاع 12 متر مجوز داده می شود.
 
پس از تغییر مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نامه ای در تاریخ 18 آبان 91 از سوی میراث فرهنگی استان تهران خطاب به بزرگوار شهردار سابق منطقه 12 ارسال و اشاره می کرد «با رعایت حد ارتفاعی وضع موجود، حداکثر به ارتفاع 12 متر به این ملک(سرای افشار) مجوز داده می شود.»
 
این مجوز، باعث شد که خبر این موضوع در 14 مرداد 1391 مطرح شود و در همان زمان فراهانی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران در مصاحبه با تارنمای اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی به تاریخ 14مرداد91 اعلام کرد که «در ماه‌های گذشته، مالک شخصی سرای قاجاری افشار که در حریم درجه یک کاخ گلستان واقع شده، قصد تخریب این سرای تاریخی را داشت که با دخالت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران و با همکاری شهرداری منطقه 12 ، جلوی تخریب این بنای تاریخی را گرفتیم. اداره میراث فرهنگی تهران حریم کاخ گلستان را حفظ کرده و مانع از اجرای هرگونه عملیات ساخت و ساز در این منطقه با ارتفاع بیش از 6 متر، خواهد شد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه