سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تکرار واقعه دیوار گرگان - کمربندی جدید، به قلب تمدن باستانی شهرری زد

یادمان

تکرار واقعه دیوار گرگان - کمربندی جدید، به قلب تمدن باستانی شهرری زد

کمربندی جدید جنوب پایتخت، تمدن را در ری باستان زیر آسفالت‌ها له می کند. شنیده ها حاکی از آن است که طرحی در شهرداری تصویب شده که بر اساس آن کمربندی شهرری، دژرشکان را به نیمه قسمت می کند. گفته می شود که دژرشکان، مرکز شهر پر آوازه باستانی ری بوده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- شنیده ها حاکی از آن است که طرحی در شهرداری تصویب شده که بر اساس آن قرار است کمربندی در شهر ری احداث شود که در مسیر احداث این کمربندی، مرکز شهر باستانی ری برای همیشه نابود می شود. مسئولان دفتر میراث فرهنگی شهرری می گویند که اطلاعی از کم و کیف این مسئله ندارند.
 
دژ رشکان یکی از قدیمی ترین قلعه‌های ری باستان به شمار می رود. باستان شناسان بر اساس آخرین فصل حفاری این دژ در سال 86 بر این باورند که نقطه اصلی ری پر آوازه در همین سایت باستانی قرار دارد. آثار به دست آمده در این سایت نشان می دهد که تمدن در این نقطه از ری استمرار داشته است . مواد و اشیاء ای از این سایت به دست آمده که از دوران اشکانی شروع می شود و تا دوران اسلامی ادامه دارد. باستان شناسان اعتقاد دارند که دژ رشکان کهن ترین و معروف ترین شهر دوران تاریخی و اسلامی در فلات مرکزی است.
 
در صورت رد شدن این کمربند از روی این شهر باستانی باعث از بین رفتن تمدن و تاریخ در این شهر می شود. بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی در این زمینه احساس خطر کردند و نگرانند که فاجعه رد شدن خط ریل آهن از دیوار گرگان دوباره تکرار شود.
 
با این وجود مسئولان دفتر میراث فرهنگی شهرری می گویند که اطلاعی از جزییات این ماجرا ندارند و اداره میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه تصمیم گیری می کند.
 
عبدالحسین رحیم زاده، مسئول میراث فرهنگی شهرری در گفت و گویی با CHN بار دیگر تاکید می کند که در جریان این مسئله نبوده است.
 
این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که نماینده مستقیم اداره میراث تهران در جلسه شهرداری و تصویب این طرح مدیر دفتر میراث فرهنگی شهر ری بوده است.
 
مدیر دفتر شهرری که پیشتر فردی به نام عبدلی بود بعد از یک سال و نیم مدیریت در این مجموعه اکنون دیگر مدیریت آنجا را نداشته و رحیم زاده جانشین او شده است.
کارشناسان می گویند که دژ رشکان یکی از پایگاه‌های مهم صدر اسلام در شهر ری بوده است. نخستین کاوش های این سایت به 80 سال پیش باز می گردد که اشمیت کاوش هایی در این منطقه انجام داده اما هرگز این نتیجه این کاوش ها منتشر نشد.
 
دژ رشکان در نزدیکی صفائیه شهر ری و تپه چشمه علی قرار دارد. یکی از دژ و قلعه‌های محافظ هسته اولیه ری به شمار می‌رفت. این دژ با ساختاری متشکل از لاشه سنگ و ساروج، متعلق به دوره اشکانیان است‌. این دژ گذشته با انتساب به فخرالدوله ابن رکن الدوله دیلمی، فخر آباد نامیده می‌شد.
 
 نام قلعه عظیم «رشکان» از کلمه «ارشک» که بنیانگذار این سلسله پادشاهی بوده گرفته شده است و دیگر پادشاهان این سلسله جهت افتخار کلمه ارشک را به نام خود اضافه می‌کردند. ری در آن زمان «ارشکیه » نام داشته است. از این محل وسایل جنگی کهنه زیادی بدست آمده که در موزه ایران باستان موجود می‌باشد.
 
در این قلعه کاخ‌ها، اموالی گران‌بها و اسلحه خانه‌هایی وجود داشت‌. بخش‌های اصلی قلعه تا زمان قاجار نیز بر جا بود، اما امروزه قسمت اعظم آن تخریب شده است‌. دیوارهای غربی این دژ دارای سوراخ‌هایی برای تیر وکمان است‌.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه