سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خطر از هم گسسته شدن خانه قاجاری «فخرالدوله» را تهدید می‌کند

یادمان

خطر از هم گسسته شدن خانه قاجاری «فخرالدوله» را تهدید می‌کند

یک کارشناس میراث فرهنگی معتقد است: یک بارش باران پاییزی می‌تواند خانه‌ی «فخرالدوله» را به فهرست خانه‌های تاریخی تخریب‌شده اضافه کند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

امیررضا فرهبد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: خانه‌ی قاجاری «فخرالدوله» که در تملک اداره‌ی برق منطقه‌ی 12 تهران است و در طول چند سال گذشته به‌عنوان اداره‌ی برق منطقه‌ی 12 تهران از آن استفاده می‌شد، از حدود یک‌ماه پیش به‌دلیل احتمال تخریب ناگهانی، توسط این اداره تخلیه شده است.

او با بیان این‌که معماری این خانه‌ی قاجاری مشابه معماری مدرسه‌ی تاریخی «البرز» است، گفت: سال 1379 یک‌سری تعمیر و مرمت در این بنا انجام شد که برخی از آن‌ها مناسب نبود، نمای شمالی این خانه‌ی تاریخی نمونه‌ای از این ادعا است، که باعث شده خسارت‌های زیادی به این بنا وارد شود.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد:‌ اکنون پوسته‌ی نمای خانه‌ی «فخرالدوله» در حال جدا شدن از ساختمان است و اگر تا قبل از آغاز باران‌های پاییزی و زمستانی، مرمت این بنا آغاز نشود، به‌طور حتم با نخستین بارش، این خانه دو نیم می‌شود، چون درز آجرهای آن از هم باز شده است و با بارش باران یا برف، آب بین درزهای بازشده می‌رود و در سرما یخ می‌بندد،‌ اما پس از گرم شدن و تبخیر آب، درزهای دیوار که جا باز کرده و بزرگ‌تر شده‌اند، به‌طور کامل از هم گسسته می‌شوند و این بنای تاریخی فرو می‌ریزد.

به گزارش ایسنا، خانه‌ی «فخرالدوله» منسوب به خانم «فخرالدوله»، نوه‌ی ناصرالدین‌شاه، فرزند مظفرالدین‌شاه و سازنده‌ی مسجد «فخر» است. این خانه که 25 مهرماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، جزو یکی از سه مجموعه‌ی ساختمان‌های «فخر» است که در گذشته توسط شهرداری مرمت شده‌اند. همچنین حدود دو سال پیش،‌ زمانی‌ که طرح سامان‌دهی مجلس شورای اسلامی و توسعه‌ی میدان بهارستان و زمین‌های اطراف مجلس در میدان بهارستان آغاز شد، احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - درباره‌ی وضعیت باغ «فخرالدوله» که جزو مجموعه ساختمان‌های «فخر» است، هشداری داد مبنی بر این‌که درخت‌های این باغ برای اجرای طرح یادشده نباید قطع شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه