سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تاثیر عیان تردد مترو بر آثار تاریخی؛ سقف کلیسای ارتدوکس ترک برداشت

یادمان

تاثیر عیان تردد مترو بر آثار تاریخی؛ سقف کلیسای ارتدوکس ترک برداشت

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کلیسای ارتدوکس (نیكلای مقدس) در سال 1945 میلادی توسط نیكلای ماركف معمار روسی بنا شده و دارای شاخصه‌های معماری ارزشمندی است. اما در حال حاضر سقف گنبدی کلیسا که تنها شاخصه بارز کلیساهای ارتدوکس است به دلیل تردد مترو و لرزش‌های پیاپی دچار ترک های متعددی شده است. این در حالی است که هیچ قانون حمایتی مبنی بر حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی وجود ندارد چرا که کلیسای ارتدوکس در فهرست آثار ملی هم جای ندارد.  

به گزارش CHN؛ کلیسای ارتدوکس چون دبیرستان البرز، مدرسه ژاندارک، کارخانه های قند ورامین و کرج، سفارت ایتالیا و ساختمان سینگر درخیابان سعدی از جمله آثار نیكلای ماركوف، معمار روسی در ایران است. اكنون که 55 سال از آخرین حضور این معمار در ایران می‌گذرد، نه تنها کلیسای ارتدوکس به عنوان بنایی شاخص با بهره گیری از هنر شرقی به ثبت ملی نرسیده است بلکه به دلیل مسیر مترو سقف گنبدی آن دچار ترک‌های متعددی شده است.

الکساندر زارکچور، کشیش کلیسای ارتدوکس در اینباره به CHN گفت: از حدود 7 سال پیش عبور مترو به همراه  لرزش های که به دنبال داشت باعث ایجاد ترک های متعددی در سقف کلیسا شد که بسیار نگران کننده بود. به همین دلیل تیمی متخصص از مهندسان روسی را دعوت کردیم تا از خطری که بنا را تهدید می‌کند جلوگیری شود.

وی افزود: طی بررسی های انجام شده توسط این تیم مشخص شد که لرزش‌ها‌ی مترو تاثیر اولیه را گذاشته است و ترک‌های سقف نیز ناشی از این لرزش‌ها بوده است اما باعث ریزش نشده و درحال حاضر خطر سقوط و ریزش سقف کلیسا را تهدید نمی‌کند.

وی ادامه داد: با اینکه کلیسای ارتدوکس در فهرست آثار مارکوف قرار دارد و بنایی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود اما به ثبت میراث ملی نرسیده است. این درحالی است که بخش اعظم این کلیسا برخلاف دیگر کلیساها متاثر از هنر و معماری شرقی است.

کلیسای ارتدوکس در سال 1945 ساخته شد که معماری آن اثر مارکوف معمار روسی است به طوری که معماری  کلیسا در اصل یک صلیب است. کلیسای ارتدوکس به عنوان تنها کلیسای تهران محسوب می شود که محراب آن آیینه کاری و کاملا شرقی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه