سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلدوزرهای به 200 قدمی اثر تاریخی ری رسیدند - هیولای کارخانه سیمان، وحشت هر روزه بقعه بی بی شهربانو

یادمان

بلدوزرهای به 200 قدمی اثر تاریخی ری رسیدند - هیولای کارخانه سیمان، وحشت هر روزه بقعه بی بی شهربانو

قربانی‌‌ گرفتن‌های کارخانه سیمان شهر ری تمامی‌ ندارد. هنوز تلخی تخریب نقش برجسته ساسانی- قاجاری کوه سرسره و از بین رفتن «قلعه طبرک» 2500 ساله دژ رشکان از خاطره‌ها نرفته‌است که بلدوزهای خاکبرداری کارخانه سیمان به کمتر از 200 قدمی بقعه بی‌بی شهربانو رسیده‌اند. بقعه‌ای که سالانه هزاران مسافر برای زیارت آن می‌آیند و نمونه منحصر به فردی از نیایشگاه‌های زنانه بوده که قرن‌ها بر فراز کوه بی‌بی‌شهربانو استوار ایستاده‌است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ بلدوزر‌های خاکبرداری کارخانه سیمان تا 200 قدمی‌ بقعه بی‌بی شهربانو رسیدند. آخرین بازدیدها از این بقعه نشان می‌دهد که دیگر فعالیت‌های این کارخانه از دید عموم مردم پنهان نبوده و همه زیارت‌کنندگان با چشمان خود‌ می‌توانند تخریب شدن بی‌ پروای کوه بی بی شهربانو و تهدید بقعه آن را ببینند.
 
  خادم‌های بقعه بی بی شهربانو هم می‌گویند که با هر بار انفجار در معادن سنگ همه بنای بی بی شهربانو می‌لرزد و حتی روی گنبد قاجاری آن نیز ترک‌های متعددی ایجاد شده است.
 
به گزارش chn، این تخریب‌ها در حالی بدون نظارت مسئولان مربوطه در سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است که پیش از این، مدیران ارشد میراث فرهنگی ازجمله شادروان دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی به روند این اقدامات مخرب اعتراض داشته و مکرر هشدار داده بود. آخرین سند موجود در این باره صورتجلسه ای‌ است که در آن نماینده اوقاف و میراث فرهنگی و شهرداری تاکید کرده‌اند که حداقل فاصله فعالیت‌های معدن‌کاوی می‌بایست در یک کیلومتری بقعه بی‌بی شهربانو انجام بگیرد.
 
بقعه بی‌بی شهربانو، 77 سال است که به شماره « 256 » به ثبت ملی رسیده است. گفته می‌شود، میراث فرهنگی تهران از سال 81 نظارت کاملی بر مرمت، احیاء و ساماندهی این مجموعه تاریخی – مذهبی با حمایت و همکاری نزدیک اداره کل اوقاف و امورخیریه استان آغاز کرده است.
 
 
اقدامات کارخانه سیمان دیگر بدون هیچ هراسی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی انجام می شود. این اقدامات نه تنها بقعه بی بی شهربانو را تهدید می کند بلکه کوه بی بی شهربانو را هم از ایرانیان دریغ خواهد کرد

بر اساس گزارش‌های موجود، اداره میراث فرهنگی تهران در سال 1384، مرمت پشت بام، گنبد، گچبری‌های نفیس شاه‌نشین شمالی را تمام و کانل دفع رطوبت در کنار دیوار سلجوقی ایجاد کرده است. تخریب و جمع‌آوری سازه فلزی نامتجانس ضلع شرقی و احداث سالن چندمنظوره زائر سرا و ... از جمله دیگر اقدامات این اداره طی سال های گذشته بوده است. با این وجود در چند سال گذشته کمتر نظارتی بر این مجموعه نشده است.
 
آخرین مشاهدات هم نشان می‌دهد، افزون بر فعالیت‌های تخریب‌گرانه کارخانه سیمان، ماشین آلات سنگین راه‌سازی به بهانه تعریض راه به جان صخره های پیرامون بقعه افتاد است. گفته می‌شود که این اقدامات به دلیل فقدان نظارت‌های قانونی و نیز طرح جامع احیاء این مجموعه زیارتی –گردشگری بوده است.
 
از سوی دیگر کوه بی‌بی شهربانو، میراث طبیعی شهر ری به شمار می‌رود که این میراث طبیعی نیز روز به روز به ویرانی نزدیک‌تر می‌شود. امروز بیشتر دوستداران میراث فرهنگی خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان به وضعیت یکی از مهمترین بناهای تاریخی پایتخت هستند.
 
فاطمه‌علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه