سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موقعیت نفس‌گیر کاخ گلستان برای ثبت جهانی

یادمان

موقعیت نفس‌گیر کاخ گلستان برای ثبت جهانی

ثبت جهانی کاخ گلستان به لحظه‌های نفس‌گیری رسیده‌است. کارشناسان یونسکو بعد از ماه رمضان برای بررسی پرونده این کاخ راهی تهران می‌شوند. با این وجود کاخ قاجاری ایران هنوز درگیر بسیاری از مشکلاتی است که هر کدام برای کاندیدای این اثر نگران کننده‌است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Women's Nike Air Force 1 Shadow trainers - Latest Releases - IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ "کاخ گلستان"، کاندیدای آینده ایران برای معرفی به یونسکو و ثبت جهانی است. کارشناسان یونسکو برای بررسی پرونده بعد از ماه رمضان این کاخ راهی تهران می‌شوند.
 
در چنین موقعیتی این  سوال مطرح است که آیا پرونده ثبتی کاخ گلستان آماده است؟ و تمام قوانین و ضوابط ثبت میراث جهانی در مورد کاخ گلستان لحاظ شده‌است؟
 
«مسعود شریفی»، مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و مدیر مجموعه کاخ گلستان در پاسخ به این سوال می‌گوید: «پرونده به صورت کامل ارسال شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. کارشناسان یونسکو می‌آیند که بررسی‌های کامل را در این زمینه انجام دهند.»
 
به گفته او، در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی در مجموعه کاخ گلستان با همکاری معاونت میراث فرهنگی در حال آماده‌سازی شرایط کاخ گلستان برای بازدید کارشناسان یونسکو هستند. این اقدامات شامل مسایل مرمتی، بازسازی محیطی و زیباسازی و بسیاری موارد دیگر است.
 
پیشتر برخی از کارشناسان میراث فرهنگی در مورد وضعیت دیوارهای کاخ گلستان هشدار داده و گفته بودند که این نرده‌ها می‌تواند مانعی برای ثبت جهانی کاخ گلستان باشد. گفته می‌شود، در زمان قاجار به جای نرده‌های فلزی، اطراف کاخ دیوارچین کوتاهی وجود داشته که بعدها این دیوارها برداشته شده و نرده‌های فلزی جای آن را می‌گیرد. این نرده‌ها در سال‌های اخیر، بارها و بارها با رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده که چندان با موقعیت تاریخی کاخ همخوان نیست.
 
شریفی اما نظر این کارشناسان میراث فرهنگی را قبول ندارد و می‎گوید که این نرده‌ها بیش از صدسال قدمت دارند و بخشی از هویت کاخ به شمار می‌روند و براساس نظرات کارشناسان کاخ باید این موقعیت تاریخی حفظ شود و این نرده‌ها بخشی از کاخ هستند.
 
او تاکید می‌کند که هر تصمیمی در مورد بازسازی و مرمت کاخ گلستان بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی در کاخ صورت می‌گیرد و همه امور منطبق با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی است.
 
به جز مسئله نرده‌های فلزی اطراف کاخ، یکی از مسایلی که چندی پیش در مورد کاخ گلستان مطرح شد، پیدا شدن ناگهانی کنتربرقی درست از دل دیوارهای این کاخ بود که نکته تاریکی در پرونده ثبت تاریخی کاخ گلستان به شمار می‌رود.
 
این تصویر که می‌بینید، دیواری از کاخ گلستان تاریخی است!

شریفی درباره این کنتر برق اینگونه توضیح می‌دهد: «هنگام مرمت دیوارهای کاخ این کنتر که زیر دیوار کاذبی پنهان شده بود، بیرون آمده‌است. این کنتر برق قبلا به دلیل برگزاری نمایشگاهی نصب شده بود که اکنون قرار است، بازسازی شود. اما برخی از رسانه‌ها از بیرون آمدن این کنتر از دیوارهای کاخ سوء استفاده کرده‌اند، درحالی که این کنتر در حال برداشتن است و مشکلی از نظر مرمتی به جای نمی‌‎گذارد که باعث ایجاد خللی در این پرونده شود.»
 
او همچنین در مورد مرمت ناشیانه کاشی‌های کاخ گلستان به CHN می‌گوید: «از زمان پهلوی تا کنون کاشی‌های کاخ گلستان در حال مرمت بوده و این دلیلی نمی‌شود که این اتفاق مربوط به مرمت‌های سال‌های اخیر باشد.»
 
 
این تصویر کاشی‌کاری‌های کاخ گلستان بعد از مرمت است!

پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان از سال 84 تا کنون در حال تکمیل است و امسال این پرونده جزو یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی در یونسکو در سال آینده معرفی شده‌است اما مشاهدات بازدیدکنندگان و نظرات کارشناسان موزه‌داری همواره نشان داده که این کاخ به عنوان کاخ موزه شاخص ایران از استانداردهای جهانی در زمینه موزه داری فاصله‌های جدی داشته است، به خصوص در زمینه تابلوهای راهنما، تهویه هوا، وجود راهنماهای خبره و متخصص و....
 
چندی پیش نیز شهرداری منطقه 12، در حال مرمت فضای رو به روی کاخ گلستان، پایه‌های نقاره‌خانه تاریخی تهران را کشف کرد اما روی این آثار تاریخی بتون ریخت! این در حالی است که کشف این آثار و به نمایش در آوردن آن می توانست یکی از نکات بسیار قوی برای جهانی شدن پرونده کاخ گلستان باشد.
 
 
اینجا  جلوی کاخ گلستان است که پایه‌های نقاره خانه دوره قاجاری به دست آمد و بعد از آن بتون‌ریزی شد!

 
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است.
 
کاخ گلستان در بهمن سال 1334 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. این بنا در مدت عمر خود شاهد حوادث تاریخی متعددی از جمله آیین تاجگذاری پادشاهان قاجار و پهلوی و نیز گشایش مجلس یکم در 18شعبان 1324 هجری قمری بوده و امروز بخش اعظم آن به عنوان موزه در معرض بازدید علاقه مندان تاریخ و هنر ایران است.
 
فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه